expoplast Sibiu 2019

PR-ul romanesc in 2007 – THE PRACTICE

Gabriela Lungu
managing partner
THE PRACTICE
powered by Leo Burnett


Se va modifica ceva in activitatea de PR si in relatiile publice din Romania in 2007? Care vor fi implicatiile aderarii asupra PR-ului?

O data cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, mediul de afaceri va oferi oportunitati sporite pentru agentiile de PR. Cererea de servicii de PR va inregistra o crestere. Este normal – relatiile publice sunt absolut necesare in orice moment de schimbare, iar 2007 va fi un an al schimbarilor in multe industrii (de la jucatori noi la servicii noi, reguli noi, etc).

In ce priveste jucatorii din industrie, estimez ca vom asista la un val de afilieri la retele internationale – provocate atat de interesul retelelor pentru piata din Romania, cat si de dorinta companiilor locale de a se asocia cu nume internationale care constituie un plus pe o piata globala.

  • {viewonly=registered,special}Ce lucruri bune vor ramane?

Profesionalismul – acolo unde el exista deja. Companiile cu specialisti recunoscuti datorita rezultatelor foarte bune in domeniu isi vor mentine sau creste, cel mai probabil, cota de piata.

  • Ce va disparea?

Sa speram ca diletantismul, lipsa de profesionalism.

  • Credeti ca exista vreo asemanare cu tarile care au aderat deja si cu ceea ce s-a intamplat acolo dpdv imagine, comunicare, PR?

In mod cert asemanari exista. In tot spatiul est-european nu au existat pana spre sfarsitul anilor ’80 agentii de PR in adevaratul sens al cuvantului. Majoritatea agentiilor care astazi sunt lideri de piata in Polonia si Ungaria s-au nascut in primii ani dupa 1990, pana in 1995. In Ungaria s-au inmultit foarte mult agentiile de PR in perioada pregatirii aderarii – moment ce coincidea cu decizia multor companii europene de a-si deschide filiale in Ungaria.

Imaginea, comunicarea si PR-ul au devenit nu numai utile, ci indispensabile in conditiile unor piete concurentiale in care se manifesta liber fortele economiei de piata.

Ritmul investiilor straine in Romania este in crestere. Ceea ce se intampla acum 5-8 ani in Polonia si Ungaria se intampla astazi in Romania, in mare desigur. Vor aparea si in Romania multe agentii noi. Nu toate vor ajunge insa la maturitate.

  • A fost cumva pregatita in vreun fel integrarea PR-ului din Romania in UE? Evolutia ultimilor ani sugereaza ceva?

Companiile din Romania au luptat pentru ajungerea rapida la standardele internationale, nu doar europene. Nu doar in vederea aderarii, ci din dorinta de profesionalism veritabil.

Foarte multe dintre agentiile de PR cunoscute lucreaza deja in parteneriat cu agentii din strainatate, cu retele internationale (fie ca subsidiare ale retelelor, fie ca afiliate ale lor, fie ca parteneri pe clienti sau programe). Foarte multe agentii au deja experienta lucrului cu multinationale, care sunt constiente de beneficiile PR-ului si care isi cultiva reputatia in toate tarile in care activeaza.

Din punct de vedere al calitatii serviciilor, exista destule companii de PR care isi trimit angajatii la cursuri de instruire (din strainatate sau din tara, sustinute de profesionisti din strainatate). Internship-ul in alte tari devine deja o practica curenta…

  • Se va modifica PR-ul in Romania din punctul de vedere al numarului agentiilor? Va creste acesta? Se va diminua? Se va merge mai mult pe agentii full service sau pe specializari? Se vor cauta mai mult oameni pentru departamentele interne de PR?

Cresterea industriei si a oportunitatilor de afaceri va duce si la cresterea numarului de agentii de PR, evident. Prin crearea de noi companii vor aparea si noi oportunitati de angajare. Calitatea serviciilor este insa posibil sa scada, daca ne vom raporta la medie…
Probabil in Romania se va merge intr-un dublu sens, unele agentii isi vor diversifica oferta de servicii urmarind sa devina agentii full service, in timp ce altele vor urmari pozitii de nisa. Nu exista insa o reteta a succesului – acesta depinde foarte mult de dedicarea si viziunea de business a oamenilor care lucreaza in industrie.
 

  • Parere personala

 

Anul 2007 va fi un an al consolidarii pentru agentiile deja existente pe piata. Din ce in ce mai multi clienti isi vor da seama de importanta PR-ului, si astfel va exista o cerere tot mai mare pentru astfel de servicii, ce va duce la infiintarea de noi agentii si, evident, la noi locuri de munca. Din pacate insa cred ca se va resimti o lipsa de specialisti de PR pe piata, de oameni cu experienta, capabili sa ofere consultanta de calitate. 

 

Gabriela Lungu (30) este Managing Partner al companiei de relaţii publice THE PRACTICE – powered by Leo Burnett.

Ex-Managing Director al Ogilvy PR Worlwide, agenţie pe care a condus-o timp de 4 ani, Gabriela Lungu are o expertiză complexă de peste 10 ani in comunicare, abordand rand pe rand domenii ca jurnalismul, creaţia publicitară şi consultanţa de relaţii publice şi acumuland experienţă in diverse industrii ca FMCG, tehnologie, financiar, sănătate etc. Gabriela are o diplomă internaţională in Management Strategic la University of Cambridge şi este absolventă de jurnalism. Vorbeşte fluent engleză şi franceză, iar printre hobby-urile sale se numără călătoriile, cărţile despre nutriţie şi decoraţiunile interioare. {/viewonly}

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *