Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ce se plateste si ce nu se plateste in PR?

Madalina Iacob
General Manager
PR Factory

Desi postat recent pe site, respectiv saptamana trecuta, voi vorbi despre un concept care pana nu demult se traducea prin cuvantul “conversatie”. Desigur nu iau in calcul intentiile interlocutorilor si nici efectul mesajelor transmise care m-ar determina sa scriu un articol despre teoria comunicarii.

Word of mouth. Again. {viewonly=registered,special}WOM este un serviciu “platibil”? Daca se ridica la nivelul de lobby, in mod cert da, dar atunci cand nu conteaza puterea celui caruia ii comunici un mesaj, ci numarul de receptori?

Foarte putini oameni de afaceri romani inteleg faptul ca a vorbi despre ceva/ cineva (produs, serviciu, loc etc) “de bine” inseamna a-i asigura acelui ceva/cineva o minima vizibilitate garantata de audienta. Intrand putin, dar doar putin, in sfera advertising-ului, voi spune ca important e sa generezi atitudini. Cel putin in egala masura este valabil si pentru sfera relatiilor publice. Cu atat mai mult cu cat ai o strategie de comunicare a mesajului in spate, efectele lui, chiar si subliminal, pot fi usor estimate, cuantificate.

Premisele unui rezultat usor de cuantificat in urma aplicarii acestei metode de promovare sunt o retea de persoane care sa garanteze perpetuarea mesajului si darul oratoriei.

Oricat de clara si de simpla ar parea implementarea acestui instrument, in esenta, traduce succesul meseriei de PR. Si totusi, ceea ce se bugeteaza sunt servicii cu finalitate palpabila, cel putin vizibila. Daca nu as sti ca in alte tari se plateste enorm pentru lobby, nu as vorbi despre acest subiect, insa fie din frustrarea ca la noi aceasta meserie este mult subevaluata, fie din cauza nesansei de a intalni acei oameni care apreciaza, implicit, care bugeteaza astfel de servicii, sunt extrem de contrariata. Desigur ca nu vreau sa bag pe toata lumea in aceeasi oala, este injust din partea mea. De fapt lucrurile bine facute, echilibrul si profesionalismul de care poate da oricine dovada nu mai sunt apreciate. Tendinta care incepe sa se transforme in cutuma este de a aprecia anormalul, senzationalul. De aici si lipsa putinului sens pe care cuvantul calitate il mai are. Tot timpul folosim “servicii de calitate”, “produse de calitate”, “literatura de calitate”..

Revenind…

In industria IT, suntem extrem de bine apreciati, in sport, la fel, in ceea ce priveste bucataria, ne batem cu cei mai buni. Si atunci, mi se pare firesc sa intreb, oare serviciile care determina ca lumea inca sa vorbeasca de reusita Nadiei Comaneci din 1976 de la Montreal cand vor fi apreciate la justa putere? E drept ca este o suma de instrumente, tehnici si ratiuni pentru care se invie acest deja “mit”, insa PR-ul e sarea.

Parearea mea …din punct de vedere international….

Situatia romilor din Italia ar fi putut fi diminuata folosind aceasta tehnica considerata de multi o non-tehnica, dar al carei impact poate fi considerabil mai puternic decat daca organizezi o conferinta de presa? Cam lunga intrebarea si nu ma indoiesc ca pentru multi raspunsul ar fi unul si mai lung si cu mult mai sinuos decat unghiul ingust din care am expus eu problema. Exemplele sunt multe si cateodata nu o pozitie diplomatica e raspunsul, ci chiar mesajul pe care il transmit romanii intre ei despre “altii”.

In loc de concluzie…

Voi lasa subiectul deschis pentru altii care vor sa-l abordeze si, peste toate, inca nu e momentul sa trag nicio concluzie edificatoare. “Piata” oamenilor care au nevoie de PR din Romania inca nu a ajuns la maturitate astfel incat sa-i poti face un profil. E ca si cum a-i face profilul unui adolescent despre cum va fi el la maturitate.

Madalina Iacob – Cu un background educational in domeniul jurnalismului si al comunicarii, mi-am inceput cariera ca jurnalist, si, dupa 4 ani de presa si TV, am imbinat utilul cu placutul si am luat-o pe drumul relatiilor publice si al comunicarii. Am cumparat si am vandut timp de 2 ani servicii de comunicare si solutii integrate de PR pentru companii nationale si agentii multinationale. In urma cu aproximativ 1 an, m-am gandit ca este timpul sa fac diferenta dintre cantitate si calitate si am intrat in randul antreprenorilor inaugurand fabrica de profesionalism in relatii publice si comunicare.{/viewonly} {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.