free download 78 travel guides written by experts

Ultimului BMW Art Car, realizat de Jeff Koons, prezentat in premiera mondiala

la Centrul Pompidou din Paris

Automobilul va participa la Cursa de 24 de ore de la Le Mans.

Pe 1 iunie, la premiera celei de-a 17-a ediţii a proiectului BMW Art Car, Jeff Koons a dezvăluit şi a semnat opera în faţa a 300 de invitaţi speciali din lumea întreagă. Locaţia acestui deosebit eveniment a fost Centrul Pompidou, una din cele mai prestigioase instituţii culturale de artă modernă şi contemporană de pe mapamond. Este exact acelaşi loc unde Roy Lichtenstein a prezentat şi şi-a lăsat autograful pe proiectul său Art Car, în 1977.

Urmând tradiţia lansată de Calder, Stella, Lichtenstein şi Warhol, BMW a anunţat că cea de-a 17-a ediţie a proiectului Art Car, creată de Jeff Koons, va participa acolo unde au făcut-o şi primele obiecte de artă ale legendarilor artişti – la Cursa de 24 de ore de la Le Mans, întrecere programată pentru 12-13 iunie 2010. „Pânza” lui Koons este un model BMW M3 GT2 care a fost omologat pentru a putea lua startul la ediţia din acest an a celei mai faimoase curse de anduranţă din întreaga lume.

În data de 2 iunie, între 11.00 şi 21.00, ora locală, publicul va avea ocazia de a admira proiectul Art Car, expus în Forum la Centrul Pompidou. Accesul este cu intrare liberă. La ora 17.30, Jeff Koons va participa la o sesiune de autografe în cadrul librăriei oficiale a muzeului. Pentru ora 18:00, în cadrul Forumului muzeului, este programată o discuţie liberă despre opera sa cu Alain Seban, preşedintele Centrului Pompidou.

Procesul de design

Ca parte a procesului de creaţie, artistul şi-a îndreptat atenţia asupra istoriei inscripţionării maşinilor de curse, a exploziilor de lumini şi a vitezei. Grafica ce a rezultat evocă puterea, mişcarea şi lumina. Artistul utilizează tonalităţile cromatice saturate – specifice pentru lucrările lui – pe un fundal negru ce contrastează cu interiorul argintiu al automobilului, de asemenea ales de Koons. Designul subliniază imaginea dinamică a unui automobil de curse, chiar şi atunci când staţionează.

"Aceste automobile sunt precum viaţa, sunt puternice şi dispun de foarte multă energie", a declarat Koons. "Poţi concura cu ele, să te alături lor şi să te laşi transpus cu energia lor. Există o imensă putere sub acea capotă şi vreau să-mi las ideile să fie transpuse pe automobil – să realizez o conexiune reală cu acea putere."

Pe durata mai multor luni Koons a avut o colaborare strânsă cu echipa BMW din München – în care aptitudinile sale s-au contopit cu ingineria sofisticată a mărcii BMW – pentru a se asigura că cea de-a 17-a ediţie a proiectului BMW Art Car va fi gata la startul cursei de 24 ore de la Le Mans.

Prin faptul că a călătorit de mai multe ori în Germania după declaraţia făcută la 2 februarie, când s-a anunţat că Jeff Koons va crea al 17-lea BMW Art Car, artistul a lucrat cu inginerii şi designerii de la BMW pentru a putea explora în detaliu materialele şi opţiunile de aplicare care se vor dovedi cruciale în optimizarea atât a esteticii, cât şi a aerodinamicii automobilului. Prin faptul că a lucrat cu versiuni tridimensionale generate pe computer ale modelului BMW M3 GT2, Koons a putut simula aplicarea designului pe suprafaţa maşinii şi a putut să-l evalueze din toate unghiurile.

La 23 februarie, Koons s-a alăturat echipei de curse BMW ce participă în American Le Mans Series la testele desfăşurate la Sebring, în Florida. Koons a avut posibilitatea de a experimenta din cockpit experienţa pe care o oferă M3 GT2 pentru a înţelege mai bine senzaţia de viteză oferită de automobil. Aşa cum a descris Koons, a asistat la "performanţele brute, nefiltrate" ale modelului M3 GT2 din scaunul unei maşini de curse ce a făcut istorie, BMW M1. De asemenea, Koons a pilotat un model BMW M3 Coupé pe circuit pentru un plus de exerciţiu dinamic.

Sub directa îndrumare şi supervizare a lui Koons, proiectul său BMW Art Car a fost produs în cooperare cu o echipă de ingineri şi designeri BMW la Schmid Design, în Bavaria. Provocarea de a crea proiectul BMW Art Car a însemnat utilizarea materialelor uşoare şi a designului care nu va interfera cu aerodinamica şi masa unui model de competiţie.

Coordonarea a fost o altă problemă, pentru că nu s-au scurs decât două luni între primele schiţe de design şi premiera mondială de la Paris. Acesta este motivul pentru care a fost utilizat tiparul digital pe automobilul învelit în vinil, acoperit de un dublu strat transparent pentru evidenţierea culorii. Pentru aplicarea pe caroserie a sutelor de linii dinamice concepute de Koons, designul CAD a fost transferat din tridimensional în bidimensional pentru procesul de tipărire şi apoi aplicat cu migală pe întregul automobil, precum şi pe diferitele piese de schimb. Designul conceput de Koons încorporează o multitudine de culori contrastante care au rolul de a comunica estetica puterii. Conceptul a fost transformat în linii de culoare puternic ascuţite. Gazele de evacuare au fost reprezentate pe partea din spate a automobilului pentru a simula puterea acestuia. În plus, două inele grafice amplasate pe partea din spate reprezintă accelerarea supersonică.

Koons şi BMW

Bazele colaborării dintre Koons şi BMW au fost puse în 2003, când el şi-a exprimat dorinţa de a crea un model pentru proiectul BMW Art Car. Relaţia sa cu BMW a început în urmă cu mai bine de două decenii, când a condus un model BMW în perioada în care a locuit în München, oraşul unde se află sediul BMW Group. Koons este cunoscut şi pentru aprecierea sinceră a automobilelor. La începutul acestui an, Bono, solistul vocal şi vedeta trupei U2, l-a numit unul dintre artiştii ideali pentru a crea designul unui automobil care să facă lumea să se re-îndrăgostească de maşini.

Procesul creator al lui Koons pentru BMW Art Car oglindeşte tehnici, unele împrumutate din designul şi dezvoltarea transporturilor, pe care el le utilizează regulat pentru producţiile artistice. Spre exemplu, în crearea sculpturilor monumentale ale lui Koons, studioul său utilizează modele CAD tridimensionale pentru a evalua suprafeţele, le asamblează prin metode întâlnite în atelierele de motociclete şi le colorează într-o manieră bazată pe tehnici sofisticate de vopsire din industria auto.

Cursa de 24 ore de la Le Mans

În aprilie 2010, directorul BMW Motorsport, Mario Theissen, a anunţat piloţii care vor participa la cursa de 24 ore de la Le Mans. Andy Priaulx (Marea Britanie), Dirk Müller (Germania) şi Dirk Werner (Germania) vor lua startul la volanul BMW Art Car cu numărul 79. Jörg Müller (Germania), Augusto Farfus (Brazilia) şi Uwe Alzen (Germania) vor pilota modelul BMW Le Mans cu numărul 78.

Cursa de 24 ore de la Le Mans este cea mai veche întrecere de anduranţă din lume, oricare ar fi disciplina auto, şi este organizată anual cu începere din 1923, în apropierea oraşului Le Mans, regiunea Sarthe, în Franţa. Deseori cunoscută şi sub numele de Grand Prix-ul Anduranţei, cursa este organizată de Automobile Club de l’Ouest (ACO) şi se desfăşoară pe un circuit ce cuprinde drumuri publice care au fost închise traficului. Competiţia are rolul de a testa nu doar abilitatea pilotului şi a automobilului de a fi cei mai rapizi, dar şi de a rezista pe durata a 24 de ore.

Participant la licitaţii, dar şi pilot de curse, francezul Hervé Poulain a fost primul care a avut ideea de a cere unui artist să picteze un automobil cu care el însuşi să ia startul în celebra întrecere. În 1975 a colaborat cu artistul american Alexander Calder pentru a picta o maşină de curse BMW, punând astfel bazele proiectului. Experimentul Art Car a fost continuat imediat: un an mai târziu, Sam Posey – copilotul automobilului Art Car realizat de Calder – i-a prezentat lui Frank Stella ideea unor BMW Art Cars. Artistul din New York a acoperit un model BMW cu fundalul său tipic, o grilă. Munca lui Stella a fost urmată de o serie de artişti pop celebri: Roy Lichtenstein, Andy Warhol şi Robert Rauschenberg. Cu excepţia lucrării Art Car a lui Rauschenberg, toate celelalte au luat startul în Cursa de 24 ore de la Le Mans, unele înregistrând un succes remarcabil. În 2007 ultima creaţie, o  instalaţie unică, a fost dezvăluită de către Olafur Eliasson sub forma "Your mobile expectations: BMW H2R project".

BMW M3 GT2

Derivat dintr-un automobil sport BMW M3 de mare performanţă, BMW M3 GT2 dispune de un motor V8 cu capacitatea de 4,0 litri, ce dezvoltă o putere maximă de 500 CP, de un şasiu evoluat, frâne de curse şi de utilizarea la scară largă a materialelor uşoare. Capabil să atingă 160 km/h în 3,4 secunde, BMW M3 GT2 este deja considerat ca un candidat serios la victorie în cursa din acest an, deşi intră în categoria maşinilor aflate la debut.

Pentru revenirea în cursa de 24 de ore de la Le Mans, echipa BMW Motorsport este susţinută de numeroşi parteneri de succes. Acesta este motivul pentru care BMW M3 GT2 va purta emblemele Castrol, Crowne Plaza, Dunlop, Randstad, Sympatex, LuK, H&R, BBS şi NGK în timpul întrecerii ce va avea loc pe "Circuit de la Sarthe".

35 de ani de Art Car

Începând din 1975, artişti renumiţi din lumea întreagă au fost implicaţi în transformarea automobilelor BMW în opere de artă. În 2010, Colecţia BMW Art Car îşi sărbătoreşte a 35-a aniversare, ocazie cu care reputatul artist internaţional Jeff Koons prezintă cea de-a 17-a lucrare a proiectului.

Cele 17 "sculpturi mobile" care au fost până acum prezentate în cadrul colecţiei au inclus lucrări semnate de artişti precum Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, A.R. Penck, David Hockney, Jenny Holzer, Olafur Eliasson şi Jeff Koons. Proiectul Art Car a avut o contribuţie importantă în evoluţia artei, designului şi tehnologiei în ultimii 35 de ani. Automobilele sunt considerate unele din cele mai reprezentative opere de artă ale perioadei şi au fost expuse în cele mai importante muzee ale lumii precum Luvru din Paris, Royal Academy din Londra, Muzeul Whitney de Artă Modernă din New York, Palazzo Grassi din Veneţia, Muzeul Powerhouse din Sydney şi Muzeele Guggenheim din New York şi Bilbao. Şi în viitor, în cadrul expoziţiilor internaţionale, proiectele Art Car vor ilustra fascinanta legătură dintre artă şi tehnologie.

Ideea din spatele colecţiei – de a avea un automobil cu designul creat de un artist – a aparţinut lui Hervé Poulain, un francez pasionat de licitaţii, dar şi un entuziast pilot de curse. La iniţiativa lui, americanul Alexander Calder a conceput propriul său model BMW destinat curselor – BMW 3.0. CSL – la începutul anilor ’70. Primul automobil care a reunit lumea artei şi cea a curselor cu motor a luat parte la cursa de 24 de ore de la Le Mans. Primirea entuziastă a fost sursa de inspiraţie care a condus BMW către crearea Colecţiei Art Car.

Între 2006 şi 2009, proiectele BMW Art Car au fost trimise într-un turneu mondial prelungit prin muzee din Malaysia, Singapore, Filipine, Coreea de Sud, Australia, India, Taiwan, China, Rusia, Japonia, Africa, SUA şi Mexic.

Numărul de start al maşinii lui Koons, "79", aduce un omagiu lucrării realizate de Andy Warhol în 1979. Maşina lui Warhol a avut alocat numărul "76", ca o recunoaştere pentru opera lui Frank Stella din 1976, ambele modele participând la cursa de la Le Mans.

Sediul tuturor proiectelor BMW Art Car este Muzeul BMW din München. Din luna septembrie, a 17-a ediţie a proiectului BMW Art Car, creată de Koons, va fi prezentată împreună cu câteva dintre predecesoarele sale.

Cu peste 100 de proiecte majore în lumea întreagă, programele culturale ale BMW Group sunt o parte integrantă a contribuţiei companiei la dezvoltarea societăţii de-a lungul ultimilor 40 de ani. Pe lângă arta contemporană, arhitectură şi design, muzica clasică şi cea jazz sunt componente de bază ale acestui angajament.

BMW şi implicarea în proiecte culturale

La nivel internaţional BMW a deschis implicarea în proiecte culturale de anvergură cu seria de lucrări „Roşu”, „Galben”, „Albastru” comandate artistului german Gerhard Richter în 1972. Acestea au fost folosite pentru inaugurarea noului sediu al mărcii – clădirea „Patru cilindrii”, care poartă semnătura celebrului arhitect german Karl Schwantzer. Colaborările cu case de arhitectură de renume au fost continuate 30 de ani mai târziu, când Coop Himelb(l)au a creat BMW Welt şi Zaha Hadid noua fabrică BMW de la Leipzig.

Muzică clasică, design şi arhitectură şi artă contemporană, toate beneficiază de programul de sponsorizări culturale BMW la nivel intenaţional. O direcţie importantă este susţinerea tinerilor artişti prin premii precum cel al Galeriei Naţionale Berlin, „Prix BMW” prezentat la Paris Photo sau „Premio de Pintura” oferit de BMW împreună cu Corana Regală a Spaniei. Art Basel, Art Basel Miami Beach, the Frieze Art Fair din Londra sau FIAC Paris – BMW a susţinut sau susţine aceste evenimente ca sponsor şi cu servicii de VIP shuttle. La lansarea de noi modele, BMW a colaborat cu artişti contemporani de anvergură precum Joshua Davis, Rankin sau Robin Rhode, ultimul pentru prezentarea noului BMW Z4. Cel mai important proiect cultural al mărcii este seria de modele BMW Art Car. 16 automobile au fost deja personalizate de artişti contemporani precum Andy Warhol, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Jenny Holzer sau Olafur Elliason.

BMW România va continua seria de proiecte culturale în această vară. Unul dintre cele mai importante momente ale verii din acest punct de vedere va fi cea dea doua ediţie a concursului de creaţie realizat împreună cu VisualArt.ro. Prima ediţie a contribuit deja la promovarea unor tineri artişti precum Sergiu Lazin (a cărui lucrare câştigătoare a generat afişul pentru concertele formaţiei Urma), Alexandru Mirea (care în urma proiectului BMW Cocori a fost contractat pentru realizarea de lucrări similare) sau Adrian Ignat (a cărui lucrare „Forms and Colours of Joy” decorează biroul BMW Group România).

Bucuresti, 02.06.2010

{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *