· Bestseller ŠKODA: circa 3,75 milioane de unități Octavia comercializate din anul 1996
· Octavia totalizează 44 de procente din livrările totale ale mărcii ŠKODA în anul 2012
· Simbolul schimbării este pe cale de a deveni o marcă de succes la nivel mondial
· Încă de la început, Octavia oferea „puțin mai multă mașină” în segmentul compact
Octavia reprezintă fundația succesului ŠKODA. Mașina a fost un factor cheie al succesului pe care marca l-a înregistrat în ultimele două decenii, atât în Republica Cehă cât și pe piețele internaționale. În 2012, Octavia a reprezentat circa 44 de procente din totalul livrărilor ŠKODA (limuzină și combi).
În 1996, prima generație Octavia devenea primul model complet nou pe care ŠKODA l-a dezvoltat după căderea Cortinei de Fier și după ce marca și-a unit forțele cu Volkswagen. Din 1996, Octavia a reprezentat avangarda dezvoltării în pas rapid a companiei care a reușit să se transforme dintr-un producător național, care deservea Europa Centrală și de Est, într-un jucător de talie mondială, care activează în peste 100 de piețe. Circa 3,75 milioane de unități din modelul Octavia (2,44 milioane limuzine și 1,31 milioane Combi) au fost comercializate în întreaga lume între 1996 și 2012, ceea ce reprezintă aproximativ 41 de procente din vânzările totale ale companiei în această perioadă. Astfel, Octavia este fără discuție cel mai bine vândut model din istoria de 117 ani a companiei.
"Prin renașterea modelului Octavia, în 1996, marca a trecut într-o nouă etapă majoră de dezvoltare," declară Winfried Vahland, Președintele Consiliului de administrație ŠKODA. "Succesul nostru de astăzi n-ar fi fost posibil fără Octavia. Acest automobil a dat mărcii ŠKODA impulsul decisiv și, în ultimii 17 ani, a reprezentat personificarea și sufletul mărcii ŠKODA. Indiferent că este vorba despre limuzină, Combi, sau una dintre diversele lor variante, Octavia oferă mereu în segmentul său „puțin mai multă mașină”. Ea încorporează valorile mărcii și oferă entuziasm prin toate caracteristicile sale importante: design cu o eleganță atemporală, spațiu interior peste medie, mai multă funcționalitate, multe detalii ‘Simply Clever’, tehnologie modernă care și-a demonstrat fiabilitatea, calitate și precizie, și—nu în ultimul rând—un raport preț/calitate fără egal. La ŠKODA nevoile clienților noștri sunt mereu pe primul loc. Am considerat că este obligația noastră să îmbunătățim și mai mult cea de-a treia generație. Ceea ce am obținut este un automobil care este o clasă în sine: cea mai bună Octavia din toate timpurile."
Încă de la lansare, din toamna anului 1996, Octavia și-a dovedit valoarea prin versatilitatea, funcționalitatea, spațiul interior, economia de combustibil, designul atemporal și valoarea neegalată. Ceea ce a început la acea vreme ca o versiune de caroserie notchback, a evoluat treptat devenind unul dintre cele mai de succes modele din lume, iar ŠKODA intenționează să continue succesul acestui model și în anii următori, cu cea de-a treia generație.
Prima generație Octavia – din 1996 până în 2010
Când noua Octavia și-a sărbătorit debutul internațional la "Mondial de l’Automobile", în octombrie 1996, experții și pasionații de mașini au privit momentul Paris cu nesiguranță. Acest eveniment a marcat întoarcerea senzațională a mărcii ŠKODA în așa-numitul segment A, după mai mult de o jumătate de secol. Noua Octavia a fost, de asemenea, primul proiect nou, dezvoltat în totalitate de ŠKODA, după unirea forțelor cu Volkswagen și căderea Cortinei de Fier: o piatră de hotar pentru ŠKODA și un semnal clar că marca revenise cu adevărat.
Și a făcut-o în forță. Încă de la început, noua limuzină, poziționată în partea superioară a clasei compacte a fost o favorită atât printre critici cât și în rândul clienților: tehnologia de ultimă oră, spațiul amplu pentru pasageri și bagaje, cel mai înalt nivel calitativ, valoare excelentă și un design atemporal. Au urmat recenzii mai mult decât favorabile.
Căutarea pentru numele noului model s-a încheiat cu un câștigător din propria istorie a modelelor ŠKODA. Din 1959 până în 1971 compania a fabricat un automobil cu numele Octavia—sub forma unui sedan spațios, cu două uși, și a unui combi. Acesta era un automobil cu mult spațiu și care, la acea vreme, încorpora tehnologii noi. Numele Octavia provine din termenul latin "octo", care înseamnă opt și se referă la faptul că acest model istoric Octavia a fost cel de-al optulea model ŠKODA fabricat după cel de-al doilea Război Mondial.
Cererea pentru modelul Octavia din "era modernă" a crescut rapid. Numai în primul an complet de vânzări, în 1997, 47.900 de automobile Octavia au fost comercializate, iar după încă un an, cifrele de vânzări au devenit mai mult decât duble, ajungând la 100.000 de autovehicule.
Grație spațiului interior generos, Octavia a impus încă de la început noi standarde în segmentul său. Interiorul caracteristic clasei medii și dimensiunile exterioare au ajutat în acest sens, la fel ca și ampatamentul de 2.508 mm.
Acest automobil creat de Dirk van Braeckel, designerul șef de atunci al companiei ŠKODA, a impresionat prin imaginea sa fără vârstă. Formele îngrijite și ascuțite ale modelului Octavia, precum și grila de dimensiuni mari a radiatorului au devenit în anii ’90 o imagine familiară pe străzi.
Fiind primul automobil ŠKODA care avea la bază moderna platformă PQ34 a Grupului, Octavia I introducea motoare și tehnologii noi: din lista de opțiuni, clienții puteau alege între transmisiile automate, cu șase trepte de viteză, sau chiar tracțiunea integrală. În același timp erau disponibile elemente de siguranță de ultimă oră precum: ESP, ASR sau ABS. La gama de propulsoare erau adăugate din ce în ce mai multe unități. Pentru prima dată în istoria sa, ŠKODA oferea motoare pe benzină și diesel supraalimentate cu turbină.
Inspirată de succesul extraordinar pe care l-a avut, ŠKODA a început să extindă modelul Octavia. În vara anului 1998, compania a adăugat o versiune Octavia Combi. În 1999 a debutat pe piață Octavia 4×4 cu tracțiune integrală. În 2000 Octavia a primit un facelift și noi motoare. În plus, compania a introdus și versiuni sport, denumite RS, o referire la tradiția de succes a mărcii în raliuri.
O dovadă a popularității primei generații Octavia este şi modul în care compania a continuat să o fabrice și să o comercializeze sub denumirea Octavia Tour până la finalul anului 2010, chiar și după schimbarea de model. În noiembrie 2010, ultimul exemplar a părăsit fabrica din Vrchlabí. Din 1996 și până în 2010, ŠKODA a vândut un total de 1,45 de milioane de exemplare Octavia I.
Octavia II – din 2004 până în 2012
Ce de-a doua generație Octavia a continuat povestea de succes a modelului precedent. Introdusă la Geneva, în Elveția, în martie 2004, a doua generație strălucea datorită designului său proaspăt, a spațiului interior și a portbagajului de dimensiuni mai mari, dar și a tehnologiei de ultimă oră. "Noua Octavia are un design complet nou. Numele său, design-ul și structura generală reprezintă legătura cu generația precedentă," spunea comunicatul de presă de la Salonul Auto de la Geneva.
Noul model includea motoare pe benzină cu injecție directă. Printre alte opțiuni, clienții aveau la dispoziție o transmisie manuală cu șase trepte de viteză și transmisii automate, și, pentru prima dată, o cutie de viteze DSG cu dublu ambreiaj.
Dimensiunile mai mari și un ampatament mai lung îmbunătățeau semnificativ spațiul din interior și din portbagaj. Clienții aveau la dispoziție o gamă largă de dotări opționale: de la un sistem de aer condiționat Climatronic, cu două zone de control, la sistemul de monitorizare a presiunii din anvelope. Dotările de siguranță includeau în echiparea standard sistemul ABS cu asistent de frânare (în Europa), patru airbag-uri și noile tetiere active.
Noua Octavia a fost un succes imediat. La puțin timp de la lansare, cea mai mare publicație de duminică din Europa, "Bild am Sonntag", a decernat modelului Octavia prestigiosul premiu "Golden Steering Wheel" (Volanul de Aur). Pas cu pas, compania și-a extins gama de versiuni noi în anii care au urmat. În ianuarie 2005, a fost lansată noua Octavia Combi, urmată de noua Octavia RS în 2006, iar în 2007 de versiunea Scout.
Compania a insistat în privința strategiei sale de internaționalizare cu cea de-a doua generație Octavia. În 2005 erau fabricate primele exemplare Octavia la Aurangabad, în India. Uzina din Shanghai a Grupului Volkswagen începea să fabrice în 2007 modelul Octavia limuzină pentru piața din China. Iar uzina Volkswagen din Kaluga, Rusia, fabrică Octavia încă din 2009. În 2011, aproape 38 de procente din totalul vânzărilor modelului Octavia, la nivel internațional, au revenit țărilor din afara Europei. Până în prezent, ŠKODA a vândut circa 2,3 milioane de unități din cea de-a doua generație Octavia.
De asemenea, Octavia a devenit o „vitrină” tehnologică. În 2009 au fost lansate modelele GreenLine caracterizate de consumul eficient de carburant, care dispuneau în dotarea standard de un sistem start-stop, recuperarea energiei de frânare și anvelope cu rezistență redusă la înaintare. În toamna anului 2010, ŠKODA a prezentat Octavia Green E Line, un automobil-pilot pentru prima mașină electrică a companiei. Încă de la începutul anului 2012, un total de zece astfel de automobile au fost utilizate în scopul efectuării de teste, împreună cu parteneri externi, printre care se numără şi Castelul Praga.
Puncte de reper în istoria ŠKODA Octavia până în prezent:
1994
– În decembrie 1994, Grupul Volkswagen și ŠKODA agreează creșterea capacității de producție a mărcii ŠKODA la 340.000 de autovehicule pe an și construcția unui model complet nou, poziționat în partea superioară a clasei compacte — care mai târziu va deveni Octavia.
– Căutarea unui nume pentru noul model se încheie cu un element din istoria propriilor modele ŠKODA. Între 1959 și 1971, producătorul a fabricat un automobil spațios sub formă de sedan cu două uși și break, denumit Octavia. Acesta a fost un automobil cu mult spațiu și tehnologie nouă pentru vremea aceea. Numele Octavia provine din cuvântul latin "octo", care înseamnă opt, modelul istoric Octavia fiind cel de-al optulea model ŠKODA de după Al Doilea Război Mondial.
1995
– Februarie: încep lucrările de construcție la unitatea de producție pentru Octavia, din Mladá Boleslav.
1996
– 31 august: avanpremieră în Piața Veche din Praga și la Muzeul ŠKODA din Mladá Boleslav.
– 3 septembrie 1996: ceremonia de deschidere a noii uzine de producție pentru Octavia.
– Octombrie 1996: premiera mondială a noii Octavia la Paris.
1997
– ŠKODA Octavia este prezentată la Salonul Auto de la Shanghai.
1998
– Februarie: premiera mondială a versiunii Octavia Combi la Salonul Auto de la Geneva.
– Mai: este lansată Octavia Combi.
1999
– Compania adaugă o versiune 4×4 cu tracțiune integrală la gama Octavia.
2000
– Facelift pentru Octavia I.
– Este lansată versiunea sport Octavia RS.
2002
– Este fabricată Octavia cu numărul 750.000.
– Este lansată Octavia RS Combi.
– Încep vânzările pe piața din India.
2004
– Februarie: Octavia cu numărul un milion iese de pe linia de producție din Mladá Boleslav.
– Martie: premieră mondială Octavia la Geneva (a doua generație limuzină).
– Aprilie: acord contractual pentru producția modelului Octavia la uzina Shanghai Volkswagen din China, a cărui implementare va demara în 2007.
– Mai: este lansată noua Octavia (a doua generație limuzină).
– Producția și vânzarea primei generații Octavia vor continua pentru anumite piețe până la finalul anului 2010, sub denumirea Octavia Tour.
– Septembrie: premiera mondială Octavia Combi și Octavia 4×4 (a doua generație), la Paris.
– Premiul "Volanul de Aur" pentru Octavia II.
2005
– Ianuarie: sunt lansate noua Octavia Combi și noua Octavia 4×4.
– Septembrie: premiera mondială a noii Octavia RS.
– Noiembrie: la uzina Aurangabad din India se lansează producția modelului Octavia (denumit: Laura).
– Noiembrie: automobilul ŠKODA cu numărul cinci milioane, fabricat după fuziunea companiei cu Volkswagen, o Octavia 1.6 MPI, iese de pe linia de producție din Mladá Boleslav.
2006
– Noiembrie: Octavia este introdusă în China (versiunea limuzină), la Salonul Auto Internațional de la Beijing (nume: Octavia Ming Rui).
2007
– Ianuarie: este lansată Octavia Scout.
– Martie: debutul producției modelului Octavia (Ming Rui) în China la uzina Shanghai
– Volkswagen; vânzările încep în iunie.
– Aprilie: Octavia II cu numărul 500.000 iese de pe linia de producție din Mladá Boleslav.
2008
– Martie: iese de pe linia de producție Octavia cu numărul două milioane, din 1996 și până în acel moment.
– Octombrie: la Paris are loc premiera mondială a modelului Octavia II cu facelift; ulterior lansării pe piață.
– În cadrul unui joint venture cu Volkswagen, încep pregătirile pentru asamblarea la uzina din Kaluga, Rusia, a modelului Octavia destinat acestei piețe.
2009
– Martie: are loc, la Geneva, în Elveția, premiera mondială a versiunii Octavia GreenLine.
– Sunt lansate Octavia RS cu facelift și Octavia Scout.
– Începe producția la scară mare a modelului Octavia în uzina din Kaluga, Rusia.
2010
– ŠKODA prezintă la Salonul Auto de la Paris primul său automobil electric, Octavia Green E Line, care avea la bază Octavia Combi.
– Noiembrie: finalul producției pentru prima generație ŠKODA Octavia Tour.
– Debutul producției pentru a doua generație ŠKODA Octavia Tour.
2011
– Aprilie: la Mladá Boleslav începe extinderea capacităților de producție.
– August: începe producția unei flote de zece Octavia Green E Line pentru testare.
2012
– Zece mașini electrice ŠKODA Octavia Green E Line intră în faza de testare cu parteneri externi.
– Noiembrie: la Mladá Boleslav debutează producția noii ŠKODA Octavia (a treia generație).
2013
– Februarie / martie: lansarea pe piața din Europa a noii ŠKODA Octavia.
– Martie: debutul producției noii ŠKODA Octavia Combi (a treia generație) la Mladá Boleslav.
– Martie: premiera mondială a noii ŠKODA Octavia Combi și a noii ŠKODA Octavia Combi 4×4 la Salonul Auto de la Geneva, premiera expozițională a noii ŠKODA Octavia limuzină.
Cifre de vânzări pentru Octavia I și II (limuzină și Combi / din 1996 până în 2012)
|
Octavia I limuzină |
Octavia I Combi |
Octavia II limuzină |
Octavia II Combi |
Total |
1996 |
941 |
0 |
0 |
0 |
941 |
1997 |
47.876 |
0 |
0 |
0 |
47.876 |
1998 |
87.127 |
15.246 |
0 |
0 |
102.373 |
1999 |
90.733 |
52.518 |
0 |
0 |
143.251 |
2000 |
96.253 |
62.250 |
0 |
0 |
158.503 |
2001 |
97.679 |
66.455 |
0 |
0 |
164.134 |
2002 |
98.766 |
65.251 |
0 |
0 |
164.017 |
2003 |
97.198 |
68.437 |
0 |
0 |
165.635 |
2004 |
82.259 |
58.427 |
39.734 |
1.263 |
181.683 |
2005 |
48.999 |
20.802 |
90.042 |
73.479 |
233.322 |
2006 |
53.783 |
15.540 |
100.584 |
100.367 |
270.274 |
2007 |
58.287 |
14.242 |
131.934 |
105.488 |
309.951 |
2008 |
65.544 |
12.046 |
164.543 |
102.724 |
344.857 |
2009 |
32.825 |
10.920 |
176.499 |
97.091 |
317.335 |
2010 |
20.955 |
9.114 |
214.780 |
104.897 |
349.746 |
2011 |
729 |
401 |
260.834 |
125.210 |
387.174 |
2012* |
41 |
4 |
284.955 |
124.459 |
409.459 |
Total |
979.995 |
471.653 |
1.463.905 |
834.978 |
3.750.531 |