dar cu jucatori mai putini si strategii noi de promovare
Presiunile din piaţă vor accelera procesul de consolidare
Piaţa românească a lactatelor va continua să crească în următorul an, chiar şi în contextul financiar al unei crize economice, dar într-un peisaj nou, marcat de o consolidare accelerată, de jucători puţini, cereri noi şi, mai ales, de strategii cât mai competitive. Evoluţia pieţei din România reflectă, de altfel, evoluţia întregii pieţe europene a lactatelor, influenţată puternic de preţurile mici, consumul de bază scăzut ca valoare, promoţii care atrag consumatorul şi lupta pentru spaţiul de pe raft, apreciază Raul Ciurtin, preşedintele Albalact Alba Iulia.
„Criza economică grăbeşte consolidarea pieţei lactatelor. Peste doi ani, piaţa va fi disputată de <
În industria FMCG, consumul continuă să crească din puncte de vedere cantitativ, ca şi până acum, numai că valoarea lui este mai mică. Oamenii cumpără la fel de multe lactate, dar s-au orientat spre produse de bază, ieftine – lapte, smântână, unt. Promoţiile de preţ au devenit strategia de bază în industrie în această perioadă. Iar dacă marii producători mizează acum pe lactatele mai puţin importante ca valoare comparativ cu alţi ani, retailerii joacă şi ei pe promovarea puternică a mărcilor lor private, mărind presiunea în piaţă, alături de importurile de produse ieftine.
„Produsele de bază ieftine sunt şi vor fi segmentele cele mai dinamice în piaţă. Ele au un rol important acum în strategia marilor jucători, care s-au desprins deja de restul producătorilor cu şanse mici de supravieţuire. Laptele, smântana, untul au fost şi sunt produse esenţiale în portofoliul companiei Albalact, astfel că am reuşit foarte repede şi eficient să ne adaptăm strategia la realitatea pieţei. Obiectivele Albalact pentru perioada următoare includ dezvoltarea acestui portofoliu de produse, alături de acţiuni mai intense în retail, mai ales că am pus la punct foarte bine partea de distribuţie a companiei (depozite, flota). Ne vom concentra pe mărirea portofoliului de clienţi în retail şi pe promoţii. În plus, în curând finalizăm toate investiţiile în companie, inclusiv pentru modernizarea fabricii Rarăul, şi vom lansa producţia de brânzeturi la nivel naţional cu produse tradiţionale căutate de consumatori – telemea, caşcaval, brânză de burduf. Dar nu numai asta înseamnă dezvoltarea Albalact, compania va mai intra şi pe alte categorii pe care nu a existat până acum”, susţine Raul Ciurtin, preşedintele Albalact Alba Iulia.
Compania Albalact Alba Iulia are în continuare aşteptări mai mari faţă de ritmul de creştere general al pieţei, după ce rezultatele din primul trimestru al acestui an arătat o creştere semnificativă comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
“În a doua jumătate a anului, Albalact va funcţiona integrat, cu capacităţile de producţie extinse, în fabrica nouă Albalact Oiejdea şi fabrica de brânzeturi Rarăul Câmpulung Moldovenesc. Pentru vara acestui an am planificat finalizarea investiţiilor în valoare de aproximativ 2 milioane de euro în fabrica Rarăul Câmpulung Moldovenesc. Tocmai am deschis şi noul centru logistic din Bucureşti, în care am investit aproximativ 3 milioane de euro, iar prima etapa de modernizare a fermei proprii de la Vaidei, cu investiţii de 2 milioane de euro, este aproape încheiată. Atingerea acestor obiective conform planului propus se reflectă în rezultatele foarte bune înregistrate în primul trimestru al anului 2009, când cifra de afaceri a companiei a crescut cu 33% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”, a declarat Traian Simion, directorul general al Albalact Alba Iulia.
Raportul financiar al companiei Albalact pe primul trimestru al acestui an arată o creştere cu 33,6% a cifrei de afaceri faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, de la 46.179.551 ron în primul trimestru 2008, la 61.699.558 ron în primul trimestru 2009. Profitul înregistrat de Albalact în primele trei luni ale acestui an a crescut de asemenea cu 249,2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, de la 836.711 ron în primul trimestru 2008, la 2.085.122 ron în primul trimestru 2009.
“Preconizăm o creştere în continuare a companiei pentru a doua jumătate a anului, ca urmare a dezvoltării producţiei pe categoria brânzeturilor în fabrica Rarăul. Vom lansa produse noi sub brandurile noastre şi vom extinde distribuţia. În 2009, piaţa lactatelor va creşte mai puţin faţă de 2008 – cu aproximativ 10%, conform estimărilor APRIL – dar asta nu ne împiedică să avem obiective mult mai mari comparativ cu ritmul de creştere a pieţei şi să le şi atingem, mai ales că suntem o companbie consolidată. De altfel, în fiecare an s-a întâmplat ca Albalact să crească mai mult decât a crescut piaţa lactatelor în ansamblu. Chiar şi în 2008, Albalact a crescut cu 23%, în timp ce piaţa a înregistrat o creştere de 17%”, a precizat Traian Simion, director general Albalact Alba Iulia.
În toamna anului trecut, Albalact a relocat întreaga producţie de lactate în noua fabrică de la Oiejdea, care a presupus o investiţie de peste 17 milioane de euro. La scurt timp, Albalact a achiziţionat 77% din acţiunile societăţii Rarăul SA Câmpulung Moldovenesc pentru intrarea pe categoria brânzeturilor, după reconfigurarea strategiei de extindere.
SC ALBALACT SA a fost privatizată în anul 1999 şi este listată la categoria a II-a Bursei de Valori Bucureşti. Albalact se află în acest moment pe locul 4 în topul producătorilor de lactate din România şi produce peste 60 de sortimente de lapte, iaurt, smântână, unt şi brânză sub mărcile – Fulga, Zuzu şi De Albalact. Potrivit analizelor MEMRB, Albalact este lider de piaţă pe segmentul laptelui proaspăt pasteurizat cu laptele Zuzu şi mai este lider de piaţă cu untul de masă Albalact. Cu smântâna Albalact, compania ocupă locul doi pe acest segment. Laptele UHT Fulga a adus compania Albalact tot pe locul doi pe segmentul UHT.
SC Rarăul SA a fost privatizată în anul 1994 într-una din primele achiziţii de tip MEBO (preluare de către angajaţi şi conducere) din industria românească de lactate. S.C. Rarăul S.A. este specializată în domeniul producţiei de brânzeturi, inclusiv produse tradiţionale tip caşcaval, caş şi urdă, precum şi în producţia de lapte praf, unt şi produse proaspete tip smântână, iaurt, lapte bătut tip sana şi lapte pentru consum, sub brandul omonim Rarăul.