Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Partea II – Blogurile: tipuri si clasificari

Blogurile individuale pot fi si ele clasificate in bloguri introvertite si bloguri extrovertite, in functie de experientele la care reflecta autorul. Astfel, blogurile introvertite sunt varianta electronica a unui jurnal de tip clasic, reflectand trairile, agoniile si evenimentele pe care le traieste autorul/ autoarea, cronologic expuse. Blogurile extrovertite sunt bloguri in care se da mai multa atentie circumstantelor externe, faptelor, analizei, parerilor despre diverse evenimente, si mult mai putina trairilor si experientelor intime. Clasificarea, care apartine bloggerului Crawford Killian, se refera si la tipul de cititori, dar dintre comentariile lui merita mai degraba retinuta consideratia privind interesul fata de aceste bloguri: un blog introvertit va atrage un numar mai redus de cititori decat un blog extrovertit. O notabila exceptie sunt insa blogurile introvertite ai caror autori au talent la scris.

O alta clasificare a blogurilor este cea care le imparte in bloguri personale si bloguri organizationale (corporate). Distinctia este din nou una ce tine de autor: in ce capacitate scrie acesta, cea de persoana privata, sau cea de reprezentant al unei companii. Oricare din aceste doua tipuri poate fi la randul lui diferentiat in functie de criteriile deja expuse. Astfel printre blogurile corporate pot sa existe bloguri individuale (de exemplu, presedintele sau directorul executiv) sau bloguri colective (departamentul tehnic, de exemplu), bloguri reale si bloguri false. Bloguri introvertite n-am intalnit inca printre blogurile organizationale. Este de retinut ca distinctia nu este una de subiect. Foarte multe bloguri personale au ca subiect o anumita companie (spre exemplu asa numitele job blog, care se refera experienta unui individ la locul de munca, sau blogurile de consumator – consumer blogs fie ele generale sau specializate, care se pot referi la o anumita categorie de produse, la un anume produs etc.) sau un domeniu (industry blogs, cand este vorba de un sector anume… sa spunem cel farmaceutic, sau specialist blogs in care un specialist dialogheaza cu confratii sai din respectivul domeniu). Acestea din urma vorbesc despre companie, insa nu ca reprezentanti ai acesteia, deci mesajele sunt unele personale, si nu trecute prin filtrul departamentelor relevante pentru comunicarea externa a companiei.

Spre deosebire de acestea, blogurile organizationale de orice tip ar fi ele sunt in general alcatuite in conformitate cu sau cel putin integrate in strategia de comunicare a companiei, pentru a ajuta la atingerea obiectivelor de comunicare a acesteia. In functie de publicul lor, blogurile organizationale pot fi interne sau externe, iar diferentierea celor doua in functie de continut este similara cu cea a altor publicatii, de exemplu newsletter-ele.

Printre blogurile organizationale se pot remarca diferite tipuri, de utilitate diferita:  spokesperson sau CEO blogs, fiind vorba in fapt de bloguri scrise de exponentul principal al organizatiei pentru a transmite mesajele acesteia, dupa cum poate fi vorba de bloguri de suport tehnic, in fapt un fel de forum in care un expert al companiei explica publicului functionalitatile si metodele de utilizare ale unui sau mai multor produss, brand blogs, care construiesc imaginea unui brand, sau marketing blogs care promoveaza un anume produs. In general, acestea sunt bloguri gandite de sus in jos, fiind initiate de persoane din departamentele de comunicare si PR care vad utilitatea blogurilor pentru o companie si conving alte departamente sa adere la aceasta idee. Exista insa si bloguri de jos in sus, initiate de angajati ai companiei, fie pentru a tine jurnalul unui proiect important, pentru a comenta despre produse etc., care uneori pot fi initiate si ca bloguri personale, dar devin organizationale in momentul in care sunt incluse in strategia de comunicare a organizatiei, integrate in prezenta online a acesteia, fiind promovate si uneori restrictionate in conformitate cu obiectivele de comunicare.

Blogurile organizationale de jos in sus pot pune adeseori probleme cu confidentialitatea datelor si necesita proceduri clare de comunicare si de definire a informatiilor care sunt publice sau nu. Companii precum Apple au avut probleme cu bloggerii interni, care au dezvaluit informatii secrete. La cealalta extrema, job blogurile pot fi problematice pentru autori, care vorbesc fara acordul companiei si pot fi sanctionati pentru comentarii negative la adresa acesteia, un caz celebru fiind cel al unei stewardese de la Delta, concediata pentru blogul ei, personal, dar legat de activitatea in companie.

Cateva tipuri de bloguri mai greu de incadrat in categorii contrastante sunt:

  • blogurile de stiri, in care jurnalistii isi publica articolele. Acestea se definesc prin respectarea criteriilor de evaluare a valorii de stire si prin stilul jurnalistic, obiectiv. Ele pot fi individuale sau colective, in cel de-al doilea caz putand fi deseori vorba de o versiune blog a unei puiblicatii tiparite. Blogurile de stiri sunt deseori cronica cvasi-simultana a unui eveniment, de la Conventia Partidului Democrat din SUA la dezbaterile din Congresul american etc. sau pot sa se refere la stirile si noutatile dintr-un anume domeniu.
  • blogurile VIP, adica cele scrise de o vedeta un exemplu fiind Stream of Consciousness (//britneyspears.com/letters-item.php?item=050330) al lui Britney Spears.
    Exista si blogurile politicienilor, un tip de blog personal asemanator cu blogurile VIP, diferind insa sfera de provenienta a autorului.
  • De cealalta parte a baricadei, exista blogurile pledoarie (advocacy blogs) dedicate promovarii unei idei sau valori. Acestea sunt adeseori si un fel de cronica a evenimentelor din domeniul respectiv. Un exemplu interesant este WorldChanging (//www.worldchanging.com/), dedicat dezvoltarii durabile, cu accent pe mediu si tehnologii care il respecta.
In fine, este bine de stiut ca un blog nu este automat public, existand si bloguri private ( la care are acces numai autorul) sau bloguri protejate, la care au acces numai utilizatori predefiniti sau acceptati de autor in urma unei cereri.

Corina Gonteanu este Managing Partner la Prime PR, companie ce face outsourcing si consultanta in relatii publice, specializandu-se in producerea de continut pentru publicatii si instrumente de comunicare online, si Manager Relatii Publice la Fundatia pentru o Societate Deschisa unde, printre altele, scrie si editeaza primul corporate blog din Romania, Doza de Responsabilitate (//blog.osf.ro).

{mosloadposition user10}

By Corina Gonteanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.