Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Interviu Marian Pălie, curator Romanian Design Week: “nu m-a interesat să fiu pe placul tuturor. Aș putea spune că dimpotrivă”

Marian Pălie, stilist și curator Romanian Design Week

Vă prezentăm un interviu în exclusivitate cu Marian Pălie, stilist și curator Romanian Design Week

Marian Pălie, stilist și curator Romanian Design Week
Marian Pălie, stilist și curator Romanian Design Week

Spune-ne mai multe despre începuturile tale și legătura ta cu moda. Cum ți-ai dat seama că asta este ceea ce vrei să faci?

Trebuie să recunosc că nu am prea multe legături cu moda, așa cum este ea înțeleasă, dacă, de exemplu te uiți la TV. Și, ca să fiu și mai violent de sincer, voi spune că nu mi-am dorit niciodată să fac această… meserie. Profilul meu uman cocheta cu acest domeniu, dar nu m-am gândit niciodată să profesez pe acest profil. Cumva pregătirea mea era „tare”, pe teme „serioase”, așa că pot să spun că a fost o întâmplare.

Îmi aduc aminte foarte bine o întâmplare în acest sens. M-am întâlnit la un moment dat, la scurt timp după ce mi-am terminat studiile universitare, cu Francisca Băltăceanu, profesoara mea de limbă greacă. M-a întrebat ce fac, cu ce mă ocup. Cumva rușinat și jenat i-am spus adevărul. Atunci dumneaei mi-a replicat: „Marian, lucruri frumoase poți face în orice domeniu”. A fost revelator.

Ai un background foarte divers. Ai studii de teologie didactică, ai pictat, ai făcut fotografie, ca să numim doar câteva lucruri. Care este numitorul comun între toate și de ce ai rămas la fashion?

Acest background de care vorbești este modul meu de a descoperi. Nu m-a interesat să construiesc o „carieră” liniară, ci mai curând un traseu în zig-zag. Nu m-a interesat nici cum mă percep alții sau, și mai periculos, să aștept să mă valideze o gașcă sau două sau nouă. Diversitatea te îmbogățește și te predispune să fii mai… rotund. Te implică și te descoperă. E ca în nutriție: arta culinară e infinit de diversă și e păcat să te rezumi la doar câteva feluri de mâncare. Sunt continente de descoperit. Trădează o sărăcie afectivă și intelectuală să te rezumi doar la un teritoriu.

Cum vezi tu moda astăzi? Cum te raportezi la ea și la ceea ce faci? Care este filosofia după care te ghidezi în domeniu?

O să pară curios răspunsul meu, dar nu mă interesează deloc moda. În schimb mă interesează mecanismele prin care noul intră în lume. Și asta este domeniul vestimentar. Dar, acest domeniu are mai multe „departamente”, mai multe „anticamere”.

De exemplu, sunt fascinat de cum oamenii își construiesc un eu vestimentar plecând de la eul freudian, trecând prin eul-piele teoretizat de Didier Anzieu. De fapt ăsta este și principalul meu obiect de studiu, din ultimii patru ani, pentru teza de doctorat.

Ce urmează, din punctul tău de vedere, în modă? Observi o serie de tendințe spre care se îndreaptă domeniul – care ar fi ele?

Vestimentația unei epoci este un sincretism vizibil, sensibil și tehnologic. Aș îndrăzni să spun că în curând oamenii vor putea să își schimbe nu numai hainele, dar și corpurile. Am „evoluat” de la o cultură portretistică, unde ochii erau cel mai important organ, la o cultură scatofilă, unde posteriorul definește interesul estetic al unei epoci.

Ce urmează este ca vestimentația noastră să poată deveni o armură inter-șanjabilă, unde tehnologia, nanotehnologia să poată face posibilă transformarea în… orice sau oricine.

Ești curatorul secțiunii de design vestimentar de la RDW Exhibition (Romanian Design Week) de anul acesta. Ce ai remarcat la proiectele din selecție, cu ce anume ți-au atras ele atenția? Ce ne spun ele despre cum arată moda azi?

Mi-a atras atenția diversitatea propunerilor. Cred că acest lucru este un câștig pe care l-am obținut cu toții în ultima perioadă. Se observă o anume autonomie și o mai puțină dorință de sincronicitate bezmetică. Designerii români, fie că sunt la început și au stângăciile inerente, fie că sunt deja consacrați, își doresc o semnătură proprie. Și asta este minunat.

Există foarte mulți așa-ziși specialiști în modă astăzi. Ce este diferit la ceea ce faci tu și ce te motivează să continui?

Eu consider că nu sunt atât de mulți specialiști. Mi-ar plăcea să fie chiar mai mulți pentru că doar așa spiritul critic se poate dezvolta sănătos. De când activez în acest domeniu am făcut doar ce m-au dus pe mine capul și cultura estetică. Cum spuneam și mai sus, nu m-a interesat să fiu pe placul tuturor. Aș putea spune că dimpotrivă 🙂. Evident, am suportat și consecințele acestui tupeu de libertate. Dar așa lucrurile devine mai… amuzante.

Care sunt cele mai mari clișee în modă pe care le-ai văzut până acum?

1. Că moda este despre haine, 2. Că bunul gust este supremul gust, 3. Că moda este pentru „frivoli”, 4. Că o pereche de jeans și un tricou alb te transformă în Charlotte Gainsbourg și 5. (că tot am ajuns în Franța) Că Parisul e capitala modei.

Despre Romanian Design Week

Romanian Design Week este festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute, prezentat de UniCredit Bank și finanțat de Ministerul Culturii. Anul acesta va avea loc între 24 mai și 2 iunie la București, în clădirea fostului restaurant CINA, lângă Ateneul Român.

Ediția din acest an invită publicul să exploreze orașul și să descopere potențialul acestuia, investigând în același timp metodele prin care creativitatea și inovația pot modela spațiile urbane ale viitorului, sub tema „Unlock the city”.

RDW Exhibition, unul dintre formatele festivalului, propune peste 200 de proiecte din 6 categorii diferite: arhitectură, design interior, design vestimentar, design grafic, design de produs și ilustrație. Acestea au fost alese de un board format din șase echipe de curatori locali și internaționali.

Biletele pot fi achiziționate de aici. Elevii, studenții și pensionarii au acces gratuit, iar deținătorii de card UniCredit de la Mastercard beneficiază de un discount de 50% la achiziția biletelor.

Despre Marian Pălie

Stilist

Marian Pălie (n. 1978) locuiește și lucrează în București, România.

Încă din primii ani a dezvoltat un interes pentru estetica contemplativă, studiile care au urmat susținând aceasta înclinație: filosofie, teologie, antropologie culturală. Este licențiat în filosofie și teologie cu o lucrare despre ”Post-anticipațiile modernității”, masterand în strategii de modă și costum (2013) și doctorand (în curs) la Universitatea Națională de Arte din București. Activând în zona interdisciplinară, Marian Pălie conectează mai multe arii de interes precum fotografia, colajul nonfigurativ, meta-stylingul aplicat și teoretizat, instalațiile video, curatoriatul, designul bibliofil.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.