Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Partea II – Blogurile: tipuri si clasificari

Corina Gonteanu

Pentru a naviga printre cele peste opt milioane de bloguri despre care spuneam in partea I a acestui articol ca alcatuiesc blogosfera, este necesara o harta… sau macar o clasificare a acestora in functie de niste criterii inteligibile si relevante atat pentru actualii si potentialii autori cat si pentru cititori, mai ales pentru cei ce monitorizeaza referirile la propria companie sau la un client (adica noi PR-ii).

Clasificari ale blogurilor se gasesc peste tot in blogosfera. Una din pasiunile bloggerilor este sa scrie despre bloguri, despre cum se alcatuiesc ele, cum se ordoneaza si impactul lor, iar fiecare asemenea articol este impanat de perspectiva deliberat subiectiva a autorului si asezonat cu judecata acestuia privind valoarea acestor bloguri. Eu va propun o clasificare tot “de autor” care imprumuta insa din ideile altor bloggeri, in speranta de a obiectiviza putin privirea asupra blogosferei si a categoriilor de bloguri care o alcatuiesc, ca un al doilea pas in a discuta despre potentialul blogurilor ca instrument de PR.

In primul rand, o diferenta interesanta este cea dintre blogurile autentice si cele false. Blogurile autentice sunt cele scrise de un autor sau un grup de autori, identificati in mod transparent, si create cu scopul sincer de a comunica, chiar daca ceea ce se comunica sunt mesaje PR-istice ale unei companii. Blogurile false sunt cele ce se pretind a fi ale unui autor, fie el consumator al unui produs, fan al unei trupe sau orice altceva, dar sunt in fapt scrise de o echipa de marketing sau advertising si servesc de fapt promovarii pe ascuns, si deseori desantate a unui produs. In blogosfera, aceste bloguri sunt infierate aproape invariabil de bloggerii “legitimi” si genereaza reactii negative la adresa companiei sau a produsului promovat pentru ca sunt considerate ne-etice. Pe alocuri, blogurile false au inceput sa fie numite flogs (de la fake blogs).  Internetul abunda de bloguri autentice. Cele false, mai greu de depistat, au propria lor enciclopedie Fake Blogs Wiki //www.fakeblogs.info/HomePage, care indica The Lincoln Fry Blog  //lincolnfry.typepad.com/blog/ ca exemplu de flog.

Controversa cu privire la blogurile false a dus la o noua distinctie, cea intre blogurile scrise de persoane reale si blogurile scrise de personaje fictive (denumite si character blogs). Diferentierea poate parea absurda, fiindca personajele fictive chiar nu pot sa scrie, fiind de fapt vorba de un autor sau niste autori reali care imbraca mantia unui personaj. In cele din urma este vorba de personalitate care, dupa cum spuneam in Partea I, este o caracteristica definitorie a blogurilor: cui apartine vocea, opinia exprimata in blog. Blogurile scrise de personaje fictive sunt vilificate in blogosfera de personaje auguste ale acesteia, cum ar fi Steve Rubel (//www.micropersuasion.com/), dar au si sustinatori, fiind vorba de situatii cand publicul tinta al unui blog esta alcatuit din copii, personajul ajutandu-i pe acestia sa relationeze mai bine cu compania sau cu produsul / ideea promovata. Ce interesant ar fi un blog despre igiena dentara cu personaj simpatic (domnul Castor, poate) ca interlocutor!

O alta distinctie se poate face intre blogurile individuale si blogurile colective (scrise de mai multe persoane). Balanta (numerica) inclina spre cele individuale, dar diversitatea de opinii si perspective le face pe cele din urma extrem de valoroase. Un blog colectiv poate insemna o diluare a personalitatii si unicitatii vocii autorului, dar poate reprezenta din contra o cale de a sustine frecventa insemnarilor, evitand fenomenul de blogger burnout adica epuizarea intelectuala sau a interesului unui blogger fata de subiectul sau blogul sau. Exemple din Romania sunt foarte consistentul Argumente (//www.argumente.ro) pentru blogul individual, si nu mai putin consistentul Prinsea : Blogul Blogurilor (//www.prinsea.net/) pentru blogul colectiv. (Apropo, Doza de responsabilitate //blog.osf.ro e tot un blog colectiv, desi exista un dezechilibru al numarului de insemnari ale fiecarei autoare care poate induce in eroare un cititor neavizat.)

By Corina Gonteanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.