free download 78 travel guides written by experts

Masina de talie mica, tehnologie de talie mare: siguranta la cel mai inalt nivel

› Tehnologia MQB: noua ŠKODA Fabia dispune de sisteme de siguranță din segmentele auto superioare
› Inovator: ESC cu sistemul de frânare Multi-Collision Brake, sistemul Front Assistant cu funcţie City de frânare de urgență, Driver Activity Assistant (detectorul de oboseală), Speed Limiter (limitator de viteză)
› Șasiu nou cu ecartament mai mare, XDS+ în dotarea standard
› Elemente de siguranță pasivă: în dotarea standard pentru țările UE sunt incluse șase airbag-uri

Datorită utilizării tehnologiei moderne MQB (Modularer Querbaukasten, respectiv Matricea Transversală Modulară), noua ŠKODA Fabia oferă dotări inovatoare de siguranță care erau rezervate în trecut claselor superioare de autovehicule. De asemenea, şasiul nou cu un ecartament mai mare permite performanțe dinamice excelente, cu un nivel foarte ridicat de siguranță. Sistemul de frânare Multi-Collision Brake, cele până la șase airbag-uri și un pachet de dotări de siguranță cu interacțiune perfectă protejează pasagerii în caz de accident.

“Când am proiectat noua ŠKODA Fabia, am dorit să aducem siguranța de ce mai înalt nivel în segmentul automobilelor compacte și am putut utiliza modulele MQB și tehnologia Grupului Volkswagen. Prin urmare, noua ŠKODA Fabia dispune de sisteme de asistență inovatoare, care până în prezent erau rezervate mai degrabă segmentelor auto superioare. Astfel noua Fabia se bucură de un nivel de siguranță nemaiîntâlnit în acest segment și care nu este oferit de nicio altă mașină din clasa compactă din afara Grupului Volkswagen” a declarat Dr. Frank Welsh, membru al Consiliului de Administrație ŠKODA, responsabil pentru Dezvoltare Tehnică.

Sisteme de asistență moderne: inovație pentru toți

Sistemul opțional Front Assistant cu funcţie City de frânare de urgenţă debutează la noua ŠKODA Fabia. Un senzor radar integrat în partea frontală a autovehiculului monitorizează în permanență distanța față de participanții la trafic care se deplasează în față. Imediat ce distanța devine prea mică, sistemul Front Assistant intervine la patru niveluri diferite pentru a preveni coliziunea. Cu cât distanța devine mai mică, cu atât mai fermă este intervenția sistemului.

Primul nivel este reprezentat de avertizarea optică. Nivelul al doilea constă în avertizarea optică și acustică cu privire la obstacolul care se aproprie, precum și o pregătire a frânelor. La cel de-al treilea nivel, acționarea scurtă a frânei oferă un avertisment în plus şi începe frânarea automată parțială. În final, nivelul patru, care este cel mai înalt ”grad de intensitate”, activează asistentul de frânare la maximum și declanșează frânarea de urgență în cazul lipsei de reacție din partea șoferului.

O componentă integrantă a sistemului Front Assistant este reprezentată de Funcția City de frânare de urgență. Acest sistem se activează automat la viteze cuprinse între 5 și 30 km/h. În cazul unei coliziuni iminente cu un vehicul sau cu un obstacol din față, și în cazul în care șoferul nu reacționează, Funcția City de frânare de urgență va interveni la intensități diferite, de la pregătirea sistemului de frânare şi până la frânarea automată de urgență.

A treia generație ŠKODA Fabia este prima care este echipată cu un sistem de frânare Multi-Collision Brake, care reduce riscul implicării autovehiculului într-o coliziune ulterioară după producerea unui accident. Sistemul activează în mod automat frânele dacă detectează o primă coliziune, chiar dacă șoferul nu frânează. Astfel este prevenită o coliziune ulterioară sau cel puțin se reduce viteza la care s-ar produce o astfel de coliziune. În momentul activării sistemului de frânare Multi-Collision Brake, acesta pornește în mod automat luminile de frână și luminile de avarie. Frânarea automată este disponibilă până la o viteză rămasă de 10 km/h. Șoferul poate anula intervenţia sistemului în orice moment prin accelerare sau prin inițierea frânării de urgență

Sistemul de frânare Multi-Collision Brake este o componentă a sistemului ESC (controlul electronic al stabilității), care este o dotare standard a noii ŠKODA Fabia. ESC se activează în situații critice de condus și are scopul de a împiedica mașina să derapeze în viraje.

Funcția Driver Activity Assistant (detectorul de oboseală), avertizează șoferul cu privire la oboseala iminentă, această funcție fiind disponibilă pentru prima oară pentru ŠKODA Fabia și Fabia Combi. Sistemul va detecta orice deviere de la comportamentul normal de condus, indicând diminuarea concentrării șoferului. La 15 minute după pornirea motorului, funcția Driver Activity Assistant va începe analiza conduitei la volan și va înregistra rezultatele atât timp cât viteza de deplasare depășește 65 km/h. Dacă sistemul detectează o deviere semnificativă de la comportamentul caracteristic de conducere, acesta emite un semnal de avertizare corelat cu un mesaj afişat pe panoul de instrumente: “Detectare oboseală – vă rugăm să luați o pauză”. Dacă șoferul nu se oprește pentru o pauză în următoarele 15 minute, sistemul va repeta avertismentul.

O altă funcție care își face debutul la ŠKODA Fabia este Speed Limiter (limitatorul de viteză). Dacă limitatorul de viteză este activat, mașina nu va depăși viteza setată în prealabil. Limitatorul se activează prin intermediul unui levier montat în partea stângă a volanului. Din motive de siguranță, o apăsare puternică a pedalei de accelerație va dezactiva limitatorul de viteză.

Sistemul Hill Hold Control (HHC) oferă asistență șoferilor pentru demararea din rampă. Sistemul se activează la o înclinație de 5% și permite o demarare confortabilă din rampă chiar și fără utilizarea frânei de mână, deoarece HHC previne rularea mașinii înapoi.

În țările UE, ŠKODA Fabia este echipată în dotarea standard cu funcția de monitorizare electronica a presiunii din pneuri, prin care șoferul este informat în cazul scăderii presiunii din pneuri.

Noua ŠKODA Fabia este disponibilă cu lumini de zi cu LED ca dotare opțională, acestea îmbunătățind semnificativ vizibilitatea mașinii în timpul zilei. În plus, proiectoarele opționale de ceață pot fi dotate cu funcția Cornering, care cuplează în mod automat proiectorul de ceață stânga sau dreapta, în funcție de direcția în care se va deplasa autovehiculul.

Șasiu nou, ecartament mai mare și XDS+ pentru stabilitate maximă la rulare

Noua ŠKODA Fabia dispune de un șasiu modificat. Un sistem de suspensie față MacPherson mai lat, cu brațe triunghiulare și bară stabilizatoare asigură stabilitate maximă în timpul rulării. Pe puntea spate, noua ŠKODA Fabia dispune de o suspensie multi-link îmbunătățită, mai lată.

Pentru prima dată, a treia generație ŠKODA Fabia are ca echipare standard funcția îmbunătățită XDS+ a diferențialului blocabil electronic, care este integrată în ESC (controlul electronic al stabilității). XDS+ asigură un comportament neutru al vehiculului în viraje, chiar și în cazul unui stil de condus sportiv, atât la accelerare cât și la frânare. La viteze reduse de abordare a virajelor, acesta se activează la o acceleraţie laterală de numai 0,15 G. Sistemul electronic va decelera roata aflată pe interiorul virajului, îmbunătățind tracțiunea roții de pe exterior. Deraparea rezultată induce o supravirare controlată, asigurând ieșirea rapidă și sigură din viraje. Impactul sistemului este crescut atunci când autovehiculul este condus rapid în viraje.

Sistemul ESC este dotat cu aşa-numita funcție ‚Prefill’ care crește presiunea în conductele pentru lichidul de frână în momentul eliberării bruște a pedalei de frână, pregătind astfel mai bine sistemul de frânare pentru o eventuală oprire de urgență.

Ecartamentul mai mare și garda la sol mai mică contribuie în foarte mare măsură la stabilitatea pe drum a modelului ŠKODA Fabia. Comparativ cu modelul predecesor, ecartamentul noii ŠKODA Fabia este cu 30 mm mai mare. Modelele 1,2 TSI/81 kW și 1,4 TDI/77 kW au ecartamente cu 40 mm mai mari.

Siguranță pasivă optimă

În cazul în care, în ciuda tuturor sistemelor de siguranță cu care este dotat autovehiculul, ar interveni un accident, pasagerii noii ŠKODA Fabia vor fi protejați de un pachet de siguranță pasivă complet și foarte bine pus la punct.

Siguranța pasivă se bazează pe rigiditatea caroseriei precum și pe dispunerea zonei de deformare a caroseriei. Caroseria noii Fabia este mai ușoară dar totuși mai rigidă decât cea a predecesoarelor sale. Proporția de oțel laminat la cald în cadrul caroseriei a fost majorată cu 29 de procente. Oțelul laminat la cald este de până la 6 ori mai rezistent decât oțelurile obișnuite pentru ambutisare adâncă și de până la 4 ori mai ușor decât oțelurile convenționale de înaltă rezistență. Avantaj: se pot produce componente mai ușoare care vor satisface în continuare cerințele înalte de siguranță în caz de accident. Oțelurile laminate la cald sunt utilizate în mod special pentru zonele montanţilor A și B. În plus, ponderea de oțeluri de rezistență înaltă și foarte înaltă aproape că s-a dublat la noua Fabia.

În caz de coliziune, pasagerii sunt protejați de până la șase airbag-uri și cinci centuri de siguranță cu prindere în trei puncte. Două airbag-uri pentru protejarea capului sunt concepute astfel încât să se umfle din interiorul plafonului mașinii pentru a acoperi întreaga suprafață a geamurilor laterale. Două airbag-uri laterale în partea din față ajută la prevenirea leziunilor pelviene și toracice. În cazul unei coliziuni frontale, airbag-urile șoferului și pasagerului din față se umflă pentru a-i proteja. Airbag-ul pasagerului din faţă poate fi dezactivat atunci când pe scaunul pasagerului se utilizează un scaun pentru copii cu spatele la direcția de deplasare.

Centurile de siguranță cu prindere în trei puncte pentru toate cele cinci locuri îi țin pe pasageri fixați pe locurile lor în caz de accident. Centurile de siguranță din față pot fi ajustate pe înălțime și sunt dotate cu dispozitive de pretensionare care vor bloca centurile fixate în câteva fracțiuni de secundă, în timp ce limitatoarele de forță ale centurilor împiedică presiunea excesivă asupra toracelui pasagerilor. În cazul în care centurile de siguranță ale pasagerilor din față nu sunt fixate, autovehiculul emite un semnal de avertizare. Dacă pasagerii din spate nu își fixează centurile se va afișa un mesaj optic pe panoul de bord. Pentru scaunele de bebeluși și copii sunt disponibile sisteme Isofix precum și sisteme de prindere TopTether pe cele două scaune laterale din spate.

În caz de urgență, luminile de frână ale noii ŠKODA Fabia pornesc în mod automat. Dacă șoferul oprește autovehiculul de urgență de la o viteză de peste 60 km/h, luminile de frână vor clipi pentru a avertiza vehiculele din spate. Dacă viteza este sub 10 km/h după o frânare de urgență și pedala de frână rămâne apăsată, luminile de avarie vor porni în mod automat.

Declanşarea airbag-urilor va opri în mod automat alimentarea cu combustibil și electricitate a motorului, reducând astfel riscul de incendiu. Sistemul centralizat de închidere va debloca toate ușile și iluminatul interior va porni în mod automat.

Mladá Boleslav/Paris / Bucuresti, 02.10.2014
{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *