Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Expozitie contemporana est-europeana la Brukenthal

„Esentele realitatii” / „The Essences of Reality”, expozitie contemporana est-europeana

Muzeul National Brukenthal
Str. Tribunei nr.6, Sibiu, Romania
Vernisaj: Vineri 8 noiembrie 2013, 15.00
Durata expozitiei: 08.11.2013 – 08.01.2014, marti-duminica 10.00 – 18.00

Artistii

Elementul determinativ din lucrarile lui Radu Belcin (1978, Brasov / RO) este jocul dintre lumini si umbre, acel chiaroscuro in care artistul plaseaza figurile si obiectele, astfel dandu-le noi si neasteptate semnificatii. Identitatea picturala a personajelor sale, care nu au nici personalitate nici trasaturi, ramane o dilema. Dar tocmai aceasta dilema indica o cautare continua, o trasatura esentila a noilor realitati.

Una din cele mai noi serii ale lui Francisc Chiuariu (1966, Sibiu / RO) surprinde individul intr-un spatiu comun, colectiv, unde acesta este captiv prin propria rutina si unde „consuma” spatiul din jurul sau. Artistul foloseste cerneala tipografica si ulei pe un material special numit backlit, iar aceste materiale si suporturi permit realitatii sa se „descompuna” in mai multe layere, astfel sugerand dezintegrarea sau disolutia individului si individualitatii intr-o realitate colectiva.

Corpul uman nu poate lipsi din lucrarile lui Laszlo Gyorffy (1976, Budapesta / H): acestea prezinta de obicei bucati dintr-un trup uman mutant, plasate in scenete grotesti, care au o viata de sine statatoare. In sculptura, capetele care se auto-digera si se descompun reprezinta una dintre acele secvente de realitate a lui Gyorffy, in timp ce in desene parti de corp leviteaza intr-un „nimic” care ne face sa punem intrebari asupra existentei noastre si a intelesului ei.

Motivele determinante ale unora dintre recentele serii ale lui Levente Herman (1976, Targu Mures / RO) prezinta un tip de inconografie personala a artistului. Lucrarile sale nu aspira sa fie o reprezentare realista a realitatii, ci ofera o viziune a unei alte lumi, impregnata cu memorii. Iar daca personajele sale iau o forma umana, privitorul picturilor sale va intalni doar haine plutind ca niste fantome, emanand o forta neasteptata de pe suprafetele moncrome care permit devoalarea unei esente ascunse.

Un element de baza in fotografiile lui Matyas Misetics (1982, Budapesta / H) este lumina, lumina artificial. Lucrarile lui pornesc de la intuneric si doar sursele de lumina agreate de artist vor pune in evidenta anumite figure sau scene. Desi alienarea omului si calitatea relatiilor sale sunt topicuri recurente in lucrarile lui Misetics, esentiala pentru artist apare investigarea de noi posibilitati de modelare a luminii – „photo-graphing”- pentru ca doar prin iluminari special si neasteptate se pot revela noi layere ale realitatii.

Lucrarile Flaviei Pitis (1978, Fagaras / RO) nu prezinta realitatea, ci urmaresc sa transplanteze in prezent ceea ce lipseste din realitate. Pitis isi prezinta subiectele in mod izolat, astfel obligandu-le sa se confrunte cu propria solitudine. Intunecimea din lucrarile sale poate fi interpretata ca un echivalent al imaterialului, in timp ce umbrele abia schitate sugereaza ceva indefinit, poate o prezenta misterioasa. Picturile sale transmit liniste si senzitivitate, desi sunt angrenate active in cautarea identitatii generatiilor viitoare.

Bogdan Rata (1984, Baia Mare / RO) exploreaza un post-umanism inovativ, cu ajutorul unor forme genetice preluate din anatomia umana. Rata recreeaza si multiplica aceste forme si le ofera noi vienti in noi „corpuri”, care apar astfel ca fiind ieste din laboratoare experimentale. Elaborarea industriala a sculpturilor sale se refera la o infirmitate contemporana, i.e. la estomparea individualului (si a personalitatii) iar culorile vii si puternice folosite sugereaza folosirea recent si contemporana a corpului ca pe un obiect de jucarie.

Bucuresti, 30.10.2013
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.