free download 78 travel guides written by experts

Datorita unor actiuni coordonate de punere in conformitate,

drepturile consumatorilor sunt respectate intr-o masura mai mare pe paginile de internet de calatorii

În urma unei acțiuni concertate realizate în 2013 de autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor sub coordonarea Comisiei Europene, s-a constatat că 382 de pagini de internet din 552 de pagini verificate nu respectau legislația europeană în domeniul protecției consumatorilor. Ca rezultat al unei ample acțiuni de punere în conformitate, 62% dintre paginile de internet verificate aplică în prezent consumatorilor un tratament adecvat. Restul de 38% se pot aștepta la noi măsuri îndreptate împotriva lor, având în vedere că autoritățile europene continuă să lupte pentru respectarea deplină a drepturilor consumatorilor.

„Unul din trei utilizatori de internet din Uniunea Europeană își rezervă călătoria și cazarea online. Acești utilizatori merită să aibă încredere că rezervarea online este sigură și fiabilă. Grație eforturilor comune ale statelor membre și ale Comisiei, 62% din cele 552 de pagini de internet de călătorii verificate sunt conforme în prezent cu legislația UE în domeniul protecției consumatorilor. Îmi voi continua eforturile până când drepturile consumatorilor vor fi pe deplin respectate și voi încerca să utilizez structurile existente în acest scop”, a declarat Neven Mimica, comisarul UE pentru protecția consumatorilor.

Controalele concertate (cunoscute și sub denumirea de „acțiuni de verificare”) ale paginilor de internet sunt coordonate de Comisia Europeană și desfășurate periodic de autoritățile naționale de aplicare a legii pentru a depista cazurile de încălcare a legislației privind protecția consumatorilor și a asigura, în consecință, aplicarea acesteia. În vara anului 2013, autoritățile naționale au verificat pagini de internet care vând bilete de avion și cazare la hotel, inclusiv pagini ale operatorilor și ale intermediarilor. Au fost verificate în total 552 de pagini de internet.

În urma verificărilor, autoritățile naționale au constatat că 382 de pagini de internet nu respectau legislația UE privind protecția consumatorilor și doar 31% dintre paginile verificate erau conforme cu normele UE. Autoritățile naționale au contactat ulterior societățile din țara lor care gestionau pagini neconforme pentru a le solicita să-și alinieze practicile la legislația UE privind protecția consumatorilor sau, pentru societățile din alte state membre, au cerut asistența statului membru în cauză. Până în prezent, 173 de pagini de internet au fost remediate, numărul total al paginilor de internet conforme crescând astfel la 62% din totalul celor verificate. În acest moment, sunt în curs de desfășurare proceduri care vizează 209 de pagini de internet, dintre care, pentru 52, există angajamente din partea operatorilor de a le corecta.

În ce anume au constat verificările?

Paginile de internet au fost verificate pentru a se stabili dacă anumite informații privind principalele caracteristici ale serviciilor erau ușor de consultat, dacă prețul era indicat într-o fază incipientă și includea toate suplimentele opționale, dacă paginile puneau la dispoziție adrese de e-mail la care să se poată trimite întrebări și reclamații. S-a verificat, de asemenea, dacă paginile de internet puneau la dispoziție termeni și condiții înainte de cumpărare și dacă aceste informații erau redactate într-un limbaj simplu și ușor de înțeles. Principalele probleme constatate au fost:

  • Lipsa informațiilor obligatorii privind identitatea operatorului, în special adresa de e-mail, ceea ce îi priva pe consumatori de un mijloc de contact eficace. 162 de pagini de internet (30%) nu conțineau această informație.
  • Lipsa unor instrucțiuni clare cu privire la modul în care se pot depune reclamații. 157 de pagini de internet (28%) nu furnizau această informație.
  • Suplimentele de preț opționale, precum cele pentru bagaje, asigurări, taxe de îmbarcare cu prioritate nu erau facultative. Această problemă a fost constatată în cazul a 133 de pagini de internet (24%).
  • Prețul total al serviciului nu era indicat în avans, atunci când erau afișate elementele principale ale rezervării. 112 de pagini de internet (20%) nu furnizau această informație.

Ce urmează?

Procedurile juridice sau administrative la nivel național continuă pentru cele 209 de pagini de internet care nu sunt încă în conformitate cu legislația. În plus, anumite practici în sectorul călătoriilor sunt examinate mai în detaliu, astfel încât consumatorii să dispună de toate informațiile pertinente și să poată decide în cunoștință de cauză.

Context

„Acțiunea de verificare” este o inspecție la nivelul UE a paginilor de internet, cu scopul de a depista cazurile de încălcare a legislației privind protecția consumatorilor și de a asigura, în consecință, aplicarea acestei legislației. Acțiunea de verificare este coordonată de Comisia Europeană și este realizată simultan de autoritățile naționale de aplicare a legii în temeiul dispozițiilor Regulamentului privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului (Regulamentul CPC).

Acțiunea de verificare a serviciilor de călătorie a avut loc în 27 de state membre ale UE1, în Norvegia și în Islanda în iunie 2013. „Etapa de punere în conformitate” este încă în curs de desfășurare. Această operațiune a fost a 7-a acțiune de verificare din 2007. Au fost verificate paginile de internet care oferă bilete de avion sau cazare sau ambele servicii; paginile de internet care oferă ambele servicii au fost luate în considerare de două ori.

Un procentaj tot mai mare de cetățeni europeni cumpără servicii de călătorie online: în 2012, 32% dintre consumatorii europeni cu acces la internet au rezervat bilete de avion sau camere de hotel online (date furnizate de Eurostat în urma sondajului privind cumpărăturile online). Călătoriile, turismul și sectoarele conexe reprezintă aproximativ 10% din PIB-ul UE. În 2011, cetățenii europeni au făcut peste 1 miliard de călătorii turistice, din care aproape 80% în UE.

1 Croația nu a participat la această acțiune de verificare, deoarece etapa de control (iunie 2013) a avut loc înainte de aderarea sa la UE.

Pagini Utile

  • MEMO/14/292

  • Twitter: @MimicaEU, @EU_Consumer

  • //ec.europa/consumers/enforcement/sweep/online_travel_booking/index_en.htm

Bucuresti, 14.04.2014
{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *