expoplast Sibiu 2019

Cum va fi anul 2009 din punct de vedere al relatiilor publice in Romania?

Madalina Iacob
General Manager
PR Factory

1. Vor creste sau vor scadea bugetele alocate PR-ului? Considerati ca vor fi diferente semnificative in anumite domenii sau in functie de dimensiunile companiilor?

In mod cert si PR-ul va fi afectat de criza financiara care conditioneaza alocarea bugetelor in companii. Judecand reactiile potentialilor clienti de la sfarsitul anului acesta, acestia nu sunt siguri de nimic. Ba chiar am intalnit situatii in care clientii prefera o solutie de compromis in locul celei optime pentru companie.

De asemenea, incearca concentrarea bugetelor in cat mai putine directii, respectiv conditioneaza agentiile de advertising sa preia si PR-ul in bugetul agreat numai pe creatie. Acesta este doar un exemplu, insa desi bugetele se fac la sfarsit de an, foarte multi ezita sa ia o decizie in ceea ce priveste distribuirea acestora. In foarte multe industrii, cred ca se va recurge la PR intr-o foarte mica proportie, asa cum ar fi constructiile. Deja dezvoltatorii se concentreaza pe advertising pentru a promova ofertele uimitoare de pret.

2. Ce fel de campanii preconizati ca vor fi cautate de organizatii/recomandate de agentii (accent pe CSR, pe obtinere vizibilitate in media, pe evenimente etc.)?

Cred ca foarte dorite vor fi campaniile pentru ofertele promotionale care deja au generat evenimente. Despre campaniile de CSR pot spune ca doar companiile foarte potente financiar vor recurge la ele si de fapt nu vor recurge la ele, ci doar vor continua cu bani mai putini consolidarea imaginii corporate prin astfel de campanii.

3. Considerati ca micile firme vor apela mai mult ca pana acum la PR? Credeti ca vor fi multi cei ce vor intreprinde in 2009 primele actiuni de PR?

Da, in mod cert. Pentru ca beneficiile implementarii unei campanii de PR de multe ori le depasesc pe cele ale unei campanii de advertising si presupun un buget considerabil mai mic.

4. Cine va avea o pondere mai mare: PR-ul in-house sau outsourcing-ul?

depinde de industria in care activeaza fiecare companie in parte. Cu toate acestea, tind sa cred ca se va prefera outsourcing-ul.

5. Ce schimbari vor fi din punct de vedere al comunicarii, relatiilor publice in 2009 fata de 2008 din punctul dumneavoastra de vedere?

Cred ca se va pune mai mult accent pe oferte promotionale si consolidarea increderii companiilor in ochii consumatorilor, dar fiind faptul ca acestia vor fi mult mai calculati/ rigurosi in alegerile pe care le fac si pentru care trebuie sa plateasca.

6. Ce considerati ca va avea mai mare cautare in anul ce vine? Activitatile obisnuite sau unele noi sau mai putin utilizate pana acum? Au clientii o preferinta anume?

Nu cred ca pretentiile clientilor se vor modifica. Poate doar concentrarea lor pe perioade mai scurte de timp.

7. Care sunt tendintele lui 2009 la nivel de comunicare si PR?

Cred cu tarie ca tendintele in PR din 2009 vor fi de a aborda agentii de genul boutique, care nu au cheltuieli ridicate, implicit fee-uri foarte mari. Din nou reiterez faptul ca prospectii isi vor dori concentrarea eforturilor in vederea acoperirii a cat mai multor nevoi.

Madalina Iacob – Cu un background educational in domeniul jurnalismului si al comunicarii, mi-am inceput cariera ca jurnalist, si, dupa 4 ani de presa si TV, am imbinat utilul cu placutul si am luat-o pe drumul relatiilor publice si al comunicarii. Am cumparat si am vandut timp de 2 ani servicii de comunicare si solutii integrate de PR pentru companii nationale si agentii multinationale. In urma cu aproximativ 1 an, m-am gandit ca este timpul sa fac diferenta dintre cantitate si calitate si am intrat in randul antreprenorilor inaugurand fabrica de profesionalism in relatii publice si comunicare.

Va invitam sa dezbatem acest subiect in cadrul discutiei dedicate pe Forumulul PRwave aici.

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *