Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Comisia reformeaza procedurile antitrust si extinde rolul consilierului-auditor

Comisia Europeană a adoptat un pachet de măsuri menit să sporească gradul de interacţiune cu părţile în cadrul procedurilor antitrust şi să consolideze mecanismele de protecţie a drepturilor procedurale ale părţilor. Aceste măsuri vor spori transparenţa şi echitabilitatea procedurilor în materie de concurenţă, oferind părţilor o imagine clară a aspectelor pe care se pot aştepta să le întâlnească în diferite etape ale unei investigaţii antitrust şi sporind capacitatea acestora de a interacţiona cu serviciile Comisiei. În cazul unui diferend legat de drepturile lor procedurale, părţile pot sesiza în această privinţă consilierul-auditor în domeniul concurenţei, care va avea un rol mai proeminent pe tot parcursul procedurii antitrust.

Joaquín Almunia, vicepreşedinte al Comisiei şi comisar responsabil de politica în materie de concurenţă, a afirmat: „Pachetul procedural demonstrează faptul că dorim să ascultăm punctul de vedere al părţilor interesate, dorim să învăţăm din experienţă şi să facem îmbunătăţiri, menţinând însă eficienţa procedurilor. Cred că toate părţile la procedurile în domeniul concurenţei vor beneficia de îmbunătăţiri reale în practică”.

Comunicarea privind cele mai bune practici introduce o serie de elemente noi faţă de proiectul anterior, prezentat în 2010, elaborat în urma unei consultări publice şi bazat pe experienţa concretă, printre care:
* informarea părţilor, în cadrul comunicării privind obiecţiunile, cu privire la principalii parametri relevanţi care sunt avuţi în vedere pentru impunerea eventuală a unor amenzi;
* extinderea sferei reuniunilor de analiză a situaţiei curente la cazurile de cartel şi includerea reclamanţilor aflaţi în situaţii specifice;
* un acces îmbunătăţit la „contribuţiile esenţiale” ale reclamanţilor sau ale părţilor terţe, de exemplu studii economice, înainte de emiterea comunicării privind obiecţiunile;
* publicarea deciziei de respingere a plângerilor, fie integral, fie în rezumat.

Pachetul cuprinde, de asemenea, un mandat revizuit al consilierului-auditor, care consolidează şi extinde rolul consilierului-auditor. Consilierul-auditor este independent de serviciile de gestionare a cazurilor şi joacă un rol crucial în calitate de apărător al drepturilor procedurale în cadrul procedurilor în domeniul concurenţei. În special, noul mandat îi permite consilierului-auditor să intervină în timpul etapei de investigare a procedurilor antitrust şi a anumitor proceduri în materie de concentrări economice.

Pachetul include, de asemenea, noi evoluţii legate de cele mai bune practici privind comunicarea de date economice.

Informaţii suplimentare

Comunicarea privind cele mai bune practici privind procedurile antitrust

Comunicarea conţine orientări privind cele mai bune practici, menite să asigure o mai bună informare a părţilor cu privire la situaţia curentă, pe tot parcursul procedurilor. Comunicarea prevede, de asemenea, o interacţiune extinsă între serviciile Comisiei şi părţile relevante, dintr-un stadiu incipient al procedurii, după cum urmează. Următoarele practici au fost aplicate începând cu 2010:
* iniţierea mai rapidă a procedurilor oficiale;
* organizarea de reuniuni de analiză a situaţiei curente în momente-cheie ale procedurilor;
* divulgarea contribuţiilor esenţiale încă din etapa de investigare;
* anunţarea publică a iniţierii şi a închiderii unei proceduri, precum şi a trimiterii unei comunicări privind obiecţiunile;
* orientări cu privire la modul în care sunt utilizate în practică procedurile privind angajamentele.

În urma unei consultări publice lansate în ianuarie 2010 şi având în vedere experienţa dobândită cu ocazia proiectelor de bune practici, au fost introduse noi îmbunătăţiri esenţiale:
* informarea părţilor, prin comunicarea privind obiecţiunile, cu privire la principalii parametri relevanţi care sunt avuţi în vedere pentru impunerea eventuală a unor amenzi;
* extinderea sferei reuniunilor de analiză a situaţiei curente la cazurile de cartel şi includerea reclamanţilor aflaţi în situaţii specifice;
* un acces îmbunătăţit la „contribuţiile esenţiale” ale reclamanţilor sau ale părţilor terţe, de exemplu studii economice, înainte de emiterea comunicării privind obiecţiunile;
* publicarea deciziei de respingere a plângerilor, fie integral, fie în rezumat.

Revizuirea mandatului consilierului-auditor

Mandatul revizuit consolidează rolul consilierului-auditor ca apărător al drepturilor procedurale.

Un element extrem de important este acela că consilierul-auditor are noi atribuţii în etapa de investigare:
* să soluţioneze problemele legate de confidenţialitatea comunicărilor dintre întreprinderi şi avocaţii lor externi (secretul profesional);
* să intervină atunci când o întreprindere consideră că nu a fost informată cu privire la statutul său în cadrul procedurii;
* părţile vor avea, de asemenea, posibilitatea să sesizeze consilierul-auditor în cazul în care consideră că nu ar trebui să fie constrânse să răspundă la acele întrebări care le-ar putea obliga să recunoască o încălcare;
* să intervină în diferendele legate de prelungirea termenelor de răspuns la solicitările de informaţii, în conformitate cu articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul nr. 1/2003 în materie de practici anticoncurenţiale.

Alte evoluţii esenţiale includ:
* un rol consolidat în pregătirea şi desfăşurarea audierii orale;
* prezentarea de rapoarte privind exercitarea efectivă a drepturilor procedurale pe parcursul procedurilor, inclusiv în etapa de investigare;
* noul mandat autorizează în mod expres părţile să sesizeze consilierul-auditor în cadrul procedurilor privind angajamentele în cazurile de antitrust.

Cele mai bune practici privind comunicarea de date economice

Având în vedere importanţa tot mai mare a aspectelor economice în cazurile complexe, Comisia solicită adesea date economice substanţiale şi, de multe ori, părţile prezintă argumente bazate pe teorii economice complexe sau furnizează analize empirice.

Pentru a raţionaliza modul de comunicare şi de evaluare a acestor elemente de probă, cele mai bune practici prezintă criteriile pe care ar trebui să le îndeplinească analizele economice şi econometrice şi explică modul în care vor fi gestionate acestea.

Pagini Utile

* Pachetul de documente este disponibil la adresa:
//ec.europa.eu/competition/mergers/legislation/legislation.html

* Pentru detalii suplimentare, a se vedea:
MEMO/11/703

* Persoane de contact:
Amelia Torres (+32 2 295 46 29)
Marisa Gonzalez Iglesias (+32 2 295 19 25)
Maria Madrid Pina (+32 2 295 45 30)

Bucuresti, 17.10.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.