Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Agenda Digitala: Un proiect finantat de UE urmareste sa faca terminalele

pentru autoservire mai accesibile pentru persoanele cu handicap

Un proiect finanţat de UE urmăreşte să facă terminalele pentru autoservire, cum sunt distribuitoarele automate de bilete pentru transportul public, ghişeele de informare a publicului sau bancomatele, mai accesibile pentru persoanele cu handicap, care reprezintă 1/6 din populaţia Europei, sau pentru cei 87 de milioane de europeni cu vârste de peste 65 de ani.

Conform unui studiu realizat la nivelul UE, numai 38% dintre bancomatele (automated teller machines – ATM) din Uniunea Europeană sunt prevăzute cu capacităţi vocale pentru clienţii cu handicap, mult mai puţine decât în SUA (61%) şi Canada (aproape toate bancomatele). În vederea eliminării barierelor existente în materie de accesibilitate, Comisia Europeană a alocat proiectului „APSIS4All” – al cărui obiectiv este proiectarea şi validarea unor interfeţe personalizate, inclusiv a unor carduri fără contact – fonduri în valoare de 3,41 milioane de euro, reprezentând jumătate din bugetul total al proiectului. Primele teste vor avea ca obiect bancomate din Barcelona (Spania), începând din septembrie 2011, şi distribuitoare automate de bilete din Padeborn (Germania), începând din ianuarie 2012, şi se vor desfăşura pe o perioadă de trei ani.

Neelie Kroes, vicepreşedinta Comisiei Europene responsabilă cu agenda digitală, a declarat: „Terminalele publice pentru autoservire sunt foarte răspândite, iar numărul lor continuă să crească. Totuşi, multe dintre ele sunt dificil de utilizat de către persoanele cu handicap sau de către unele persoane în vârstă, care, în condiţiile date, nu pot beneficia de serviciile oferite."

Proiectul APSIS4All urmăreşte proiectarea şi validarea, în condiţii reale, a unor interfeţe inovatoare şi personalizate care să depăşească barierele existente în materie de accesibilitate. O primă etapă a proiectului va consta în culegerea de informaţii de la 3 000 de utilizatori care vor testa diferite aparate, pentru a adapta interfeţele la necesităţile şi preferinţele lor. Vor fi testate, de la 1 septembrie 2011, 65 de bancomate din Barcelona (Spania) aparţinând băncii Caixa, iar de la 1 ianuarie 2012, 24 de distribuitoare automate de bilete din localitatea Padeborn din landul Renania de Nord -Westfalia (Germania), exploatate de societatea Höft & Wessel AG.

Obiectivul acestui proiect este de a propune un cadru standardizat care ar putea încuraja industria bancomatelor şi furnizorii de servicii să adopte mai multe funcţii din domeniul e-accesibilităţii. Astfel, terminalele publice digitale ar putea deveni, în cele din urmă, mai accesibile unei game mai largi de utilizatori, de la persoanele nefamiliarizate cu tehnologia sau care au dificultăţi de citire, până la turiştii care nu cunosc limba locală sau chiar la persoanele care nu au la îndemână ochelarii pentru citit. Proiectul APSI4All se va concentra asupra interacţiunii multimodale şi asupra unor tehnologii de vârf, precum NFC (Near Field Communication) sau comunicaţiile fără fir pe distanţe scurte. De exemplul, pe parcursul testelor ar putea fi utilizat un card programat personalizat în funcţie de utilizator. Atunci când utilizatorul apropie cardul de bancomat, acesta se adaptează instantaneu la necesităţile utilizatorului (de exemplu, modificând mărimea caracterelor sau limba de comunicare). Alt tip de interfaţă ar putea fi un telefon mobil cu funcţii de accesibilitate care permit clientului să cumpere un bilet online şi să plătească la distribuitorul care emite biletul, folosind un cod de securitate transmis prin telefon.

Context

În UE există sute de mii de terminale publice digitale, printre care un număr mare de distribuitoare automate de bilete pentru transportul public şi cel puţin 425 000 de bancomate. Utilizarea acestora este facilitată de o serie de soluţii tehnologice existente pe piaţă, precum tastaturi amplasate la îndemâna persoanelor în scaun cu rotile, taste cu etichete Braille sau difuzoare pentru servicii vocale destinate utilizatorilor cu deficienţe de vedere. Totuşi, aceste funcţii esenţiale sunt adesea indisponibile sau neactivate, deoarece modalităţile de activare sunt prea complicate. După cum se afirmă şi în Strategia europeană pentru persoanele cu handicap 2010-2020, „accesibilitatea este o condiţie premergătoare pentru participarea la viaţa socială şi economică”.

Proiectul APSIS4All este cofinanţat de componenta TIC a programului Uniunii Europene pentru competitivitate şi inovare.

Pagini Utile

* Proiectul-pilot APSIS4All (Accessible Personalised Services in PDTs for All):
//www.apsis4all.eu

* Fişa descriptivă a proiectului:
//ec.europa.eu/information_society/apps/projects/factsheet/index.cfm?project_ref=270977

* Studiul „Monitoring eAccessibility in Europe” (Monitorizarea e-accesibilităţii în Europa):
//www.eaccessibility-monitoring.eu

* Site-ul web dedicat Agendei digitale:
//ec.europa.eu/information_society/digital-agenda/index_en.htm

* Site-ul web al comisarului Neelie Kroes:
//ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/

* Urmăriţi activitatea comisarului Neelie Kroes pe Twitter:
//twitter.com/neeliekroeseu

* Persoane de contact:
Jonathan Todd (+32 2 299 41 07)
Linda Cain (+32 2 299 90 19)

Bucuresti, 31.08.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.