Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Tehnologie fascinanta

Aniversarea unui specialist al iernii: 20 de ani de la primul Golf cu tracţiune integrală
·    1986: Golf syncro aduce tracţiunea integrală în clasa compactă
·    Modele Volkswagen cu tracţiune integrală: Golf, Passat, Sharan, Multivan, Touareg, Phaeton
·    Motorizări fără stres iarna: tracţiunea integrală 4MOTION de la Volkswagen oferă un plus de siguranţă

În ciuda unui început ezitant, sezonul hibernal îşi face simţită prezenţa. Aceasta înseamnă că ne aflăm în faţa provocării dificile de a conduce maşina la temperaturi sub zero grade Celsius. Puşi faţă în faţă cu gheaţa, zăpada şi condiţiile de drum impracticabil, un număr tot mai mare de conducători auto vor prefera tracţiunea integrală. Fără îndoială, nu toţi constructorii de automobile oferă tracţiune integrală la modelele lor de mare volum. Nu şi Volkswagen, unde tracţiunea pe toate cele patru roţi este disponbilă la modelul Golf încă din urmă cu 20 de ani. Pe lângă acest exemplu, Volkswagen oferă tracţiunea integrală (4MOTION) la Passat, Sharan, Touareg şi Phaeton, precum şi la Multivan, Caravelle şi Transporter.

syncro la Golf
Aruncând o scurtă privire în trecut, prima versiune de tracţiun integrală a modelului Golf a apărut în 1986. Aşa cum deseori a reuşit în alte situaţii, Volkswagen a făcut ca o nouă tehnologie să fie disponibilă publicului larg. Golf syncro a oferit multor conducătoi auto posibilitatea de a deţine un automobil cu o tracţiune optimă chiar şi în cele mai dificile condiţii ale traseului.

syncro la Passat şi Transporter
Passat Estate GT syncro, model cu tracţiune integrală, fusese deja lansat cu doi ani înainte. Diferenîialul central al sistemului compensa diferenţa de viteză dintre roţile punţii faţă şi cele posterioare atunci când automobilul vira. Pe suprafeţe alunecoase, diferenţialul putea fi blocat pentru a asigura o tracţiune optimă pe ambele punţi.
Pe de altă parte, aceasta a fost cea mai costisitoare formă de tracţiune integrală; pentru a produce Golf syncro la un preţ competitiv pentru piaţă, a fost găsită o soluţie tehnică diferită. Din fericire, Volkswagen a dezvoltat tehnologia pentru modelul Transporter cu tracţiune integrală, lansat în 1985, care s-a potrivit de minune şi la Golf: cerenţialul suplajul vâscos.

Acesta conecta tracţiunea pe roţile din faţă a modelului Golf – aproape nemodificată – cu diferenţialul punţii spate syncro şi funcţiona complet automat, fără a fi necesară vreo intervenţie din partea conducătorului auto. Lichidul cu silicon din diferenţial vâscos permitea axelor frontală, respectiv posterioară să vireze la viteze diferite la trecerea prin viraje. Şi când era necesar, spre exemplu când roţile faţă se aflau pe gheaţă, aproape întreaga putere a motorului se transmitea la puntea spate.

Acelaşi principiu ingineresc a fost adoptat ulterior pentru modelele cu motor amplasat frontal Transporter T4 şi a treia generaţie Golf. Cariera diferenţialului vâscos a continuat până la introducerea sistemelor electronice de control a dinamicii automobilului – deosebit de rapide în reacţii -, cum a fost ESP la Golf IV; în acelaşi timp, numele syncro a dispărut din denumirea modelelor.

4MOTION la Golf, Passat, Sharan şi Multivan
Syncro a făcut loc pentru un nou sistem cu un nou nume: 4MOTION. Modelul Golf – cea mai de succes maşină a clasei compactă în Europa – împarte această tehnologie cu Passat, Sharan, precum şi cu Multivan sau rudele ei cele mai apropiate din punct de vedere tehnic, Caravelle şi Transporter.

La toate aceste modele, un diferenţial Haldex controlat electronic face legătura între tracţiunea faţă şi axul posterior. Elementele principale sunt ambreiajul multidisc şi o pompă de ulei cu piston rotund. La cea mai mică diferenţă între viteza roţilor faţă şi cele al axei spate, pompa de ulei creează presiune, închide ambreiajul multidisc, iar roţile spate primesc putere aproape instantaneu. În acelaşi timp, controlul electronic ESP monitorizează diferenţialul Haldex. Când apar indicii că autovehiculul pierde stabilitatea direcţională, ESP deschide o supapă de control între pompa de ulei şi ambreiajul multidisc, ceea ce întrerupe legătura dintre axul frontal şi cel spate. Atunci, ESP poate frâna fiecare roată

independentde celelalte pentru a preîntâmpina vehiculul de a derapa.
Electronica detectează şi când automobilul este manevrat la viteză redusă, iar atunci deschide supapa de control. Pe de altă parte, diferenţialul Haldex va reacţiona imediat ce maşina este manevrată cu direcţia la maximum. Aceasta va duce tracţiunea la limită şi poate avea ca efect o uzură excesivă a pneurilor. Dar aceasta nu este tot ceea ce face supapa de control: de asemenea, direcţionează transmisia cuplului prin intermediul diferenţialului Haldex. Aici se ia în considerare că, în anumite situaţii, este inutil să furnizezi cuplu maxim spre puntea spate, ceea ce conferă un caracter supravirator automobilului. Controlul supapei este gestionat de electronică, care ajustează caracteristicile diferenţialului Haldex pentru ca automobilul Volkswagen să reacţioneze aşa cum doreşte cel aflat la volan.

4XMOTION la Touareg
O versiune modificată a ambreiajului multidisc este folosită şi la Touareg. Diferenţa la ultima versiune a modelului off-road de la Volkswagen este că roţile posterioare sunt supuse tracţiuni nu doar când cele frontale alunecă; în schimb, tracţiunea integrală este activă în permanenţă. În acest caz, sistemul se numeşte 4XMOTION. Este un sistem de tracţiune integrală care foloseşte o cutie de transfer cu reducţie a raportului offroad şi un diferenţial central blocant ca dotare standard. Este controlat multidisc electronic, iar diferenţialul spate (blocant ca opţiune) este gestionat automat de electronica transmisiei. În condiţii normale, cuplul este distribuit 50:50. În funcţie de condiţiile de condus, întreaga putere a motorului poată fi transmisă variabil, chiar şi până la 100%, la o singură axă. Un întrerupător de control al rotaţiei – aflat în cockpit – poate fi utilizat pentr a activa manual blocarea diferenţialului (100%). Un blocaj electronic al diferenţialului (EDL), ce determină puterea transferată către cele patru roţi, furnizează mici reglaje ale distribuţiei cuplului.

4MOTION la Phaeton
În cazul limuzinei de lux de la Volkswagen, un diferenţial Torsen®, care reacţionează la cle mai mici diferenţe de rotaţie ale axelor, îndeplineşte funcţia-cheie în distribuirea cuplului motor. Sistemul 4MOTION oferit ca dotare standard la Phaeton transformă maşina într-o veritabilă limuzină cu tracţiune integrală graţie acestui diferenţial intregrat şi distribuţiei standard a cuplului (50:50) între axul frontal şi cel posterior.
În acest fel, numele 4MOTION simbolizează sisteme adaptate din punct de vedere tehnologic pentru a îndeplini orice cerinţe. Toate oferă câştiguri importante în performanţe şi în siguranţa activă atât pe drumuri uscate, cât şi cele ude sau pe gheaţă – ceea ce permit celor aflaţi la volan să fie încrezători în privinţa rulării în sezonul hibernal.

Sursa: Porsche Romania

Infiintat in 1994, SCORPION este unicul dealer Volkswagen si Audi pe judetele Vrancea, Galati, Buzau si Braila.
Experienta dobandita in acest timp garanteaza calitatea tuturor serviciilor pe care le oferim:
– consultanta in alegerea celor mai potrivite autoturisme,
– propuneri avantajoase de finantare,
– service complet pentru intreaga gama de autoturisme Volkswagen si Audi
– piese de schimb din stoc sau la comanda.

Bucuresti, 1.2.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.