Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Stadiul pregatirii Romaniei din perspectiva aplicarii

Eurolink

noului PLAN de ACTIUNE UE privind

acordarea Ajutorului de Stat si respectarea regimului concurentei

~ Sumar executiv al Raportului asupra Consultarii Publice ~

Palatul Parlamentului, Bucuresti – 6 noiembrie 2008 In prezenta Inaltului Reprezentant al Comisarului European pentru Concurenta, Dna Neelie Kroes, in persoana Directorului General Adj al DG Concurenta, Dr. Herbert UNGERER, precum si a Reprezentantului Presedintiei Uniunii Europene in Romania, in persoana Consilierului Economic si Comercial al Ambasadorului Frantei la Bucuresti, Dna Florence DOBELLE si a Reprezentantului personal al Presedintelui Consiliului Concurentei din Romania, Dna Director Maria ALEXANDRU, in data de 6 noiembrie 2008, la sediul Palatului Parlamentului Romaniei, sub egida si in organizarea Platformei CEFTAC (proiect fondat in anul 2004 cu sprijinul programului PHARE al Uniunii Europene), s-a desfasurat in cadrul Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania o dezbatere si o consultare publica in legatura cu Planul de Actiune al Comisiei Europene privind Ajutorul de Stat, precum si cu evaluarea din unghiul societatii civile si al comunitatii de afaceri, a impactului economic si social al activitatii Consiliului Concurentei si al celorlalte autoritati sectoriale de reglementare: ANRE, ANC, BNR. La consultarea on-line si, ulterior la lucrarile din cadrul evenimentului mentionat, au participat reprezentantii a peste 200 de companii, asociatii profesionale, institute stiintifice, organizatii neguvernamentale, agentii de presa si alte organisme media, precum si prestigioase personalitati independente. Mentionam ca singura institutie care nu a raspuns solicitarilor oficiale de clarificare institutionala, invitata insistent si repetat, a fost Autoritatea Nationala pentru Comunicatii. In schimb, o evaluare obiectiva si detaliata a situatiei calitatii reglementarii in domeniul IT&C, furnizata de Dr. Nicolae OACA a fost inserata pe CD-ul evenimentului.

In cele ce urmeaza, prezentam o sinteza succinta a rezultatelor de pana in prezent ale consultarii publice:

1. Participantii au recunoscut – in mod direct sau indirect – ca sunt, in mare masura, slab informati asupra schimbarilor majore intervenite in acordarea ajutorului de stat. Ei considera ca, potrivit prerogativelor sale oficiale, directia de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei ar trebui sa coordoneze in mod categoric si energic politica de informare si promovare susinuta a oportunitatilor ce deriva din acest nou Plan de Actiune al Comisiei Europene, dar in cooperare si cu ARIS, celelalte autoritati de reglementare sectoriala, Ministerul Economiei si Finantelor si Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica din cadrul Ministerului Educatiei.

2. In situatia in care promovarea noului Plan de Actiune, indeosebi in zona cercetarii-dezvoltarii- inovatiei si a sectorului IMM, nu va fi intelept gandita si realizata, inclusiv cu sprijinul unor organizatii si programe neguvernamentale specializate precum Platforma CEFTAC, este evident ca influenta asupra capacitatii de crestere a competitivitatii economice nu se va putea face simtita in mod consistent si palpabil. Majoritatea participantilor au recomandat utilizarea mecanismului participarii la retele interne si europene de transfer al bunelor practici si sprijinul privind prezentarea de proiecte comune cu parteneri externi drept cea mai semnificativa cale de stimulare in practica a cresterii competitivitatii economice si sociale.

3. Participantii au luat nota asupra faptului ca Romania detine doar locul penultim in clasamentul competitivitatii in UE, plasament cu totul sub potentialul resurselor sale de intelegenta si creativitate. In acest context, peste o jumatate dintre participanti au fost de acord si au recomandat creerea unui Consiliu National al Competitivitatii, dar mai degraba ca un think-tank suplu si flexibil, din structurarea caruia sa fie excluse din start orice posibile paralelisme/suprapuneri de atributii institutionale cu alte organisme precum Consiliul Economic si Social, ca si orice complicatii birocratice inutile ulterioare.

4. Majoritatea participantilor nu apreciaza favorabil pozitia pasiva, dezinteresata in raport cu presiunile unor grupuri economice si politice, precum si cu asteptarile legitime ale consumatorilor directi si, uneori, aroganta, pe care au o organismele de reglementare si supraveghere ale pietei energetice si IT&C – ANRE, respectiv, ANC -, ceea ce este considerat sa prejudicieze in final, in mod direct sau indirect, protectia ferma si activa a drepturilor acestora. Totodata, pe baza prezentarii unui studiu de specialitate realizat sub egida Academiei Romane, o mare parte a participantilor au remarcat cu insatisfactie lipsa unui mecanism de dialog consultativ structurat cu organizatiile de aparare a drepturilor consumatorilor, precum si fragilitatea/incosistenta practica a impactului activitatii ANPC, inclusiv din unghiul absentei mecanismelor legale constrangatoare pentru realizarea unei protectii mai consecvente si eficiente a drepturilor  respective.

5. La finele consultarii publice, o mare parte a participantilor s-au exprimat in favoarea introducerii unui mecanism de advocacy si de promovare a culturii concurentei loiale si transparente, asezat pe baze coerente si sustinut financiar din fondurile special alocate de statul roman  Consiliului Concurentei. Aceste prevederi trebuie sa inlocuiasca de urgenta sprijinul anterior pe care l-a oferit in trecut Uniunea Europeana, unele state membre ale acestuia ori sectorul privat pentru activitatile si initiativele  de diseminare a culturii concurentei prin Platforma CEFTAC sau alte demersuri similare.

6. Majoritatea participantilor au apreciat drept extrem de necesara realizarea unei evaluari paralele a activitatii autoritatilor de reglementare din unghiul si prin consolidarea expertizei organizatiilor relevante ale societatii civile. Coordonatorul tehnic si organizatoric al forumului si-a exprimat public regretele pentru neparticiparea reprezentantilor Consiliului Concurentei la sectiunea a II-a a evenimentului care a propus un model portughez de evaluare impartiala si obiectiva a acestei activitati si a solicitat in mod direct sprijinul directoratelor generale ale Comisiei Europene pentru a impune acest gen de evaluare periodica proprie, dar si externa a institutiilor vizate, avand mai ales in vedere faptul ca Romania este inca supusa mecanismului de monitorizare al Comisiei Europene insesi. Asteptam in continuare reactia oficiala a acestor autoritati publice fata de observatiile, sugestiile si recomandarile formulate.

7. Dintre propunerile cele mai sustinute de catre participanti, mentionam pe scurt: unificarea legislatiei referitoare la concurenta intr-un cod juridic unic si coerent, in special pentru a putea ingloba si legislatia referitoare la concurenta neloiala si la sanctionarea  „publicitatii inselatoare” in acelasi trunchi jurisdictional si de responsabilitate, scutit de ambiguitati si inconsecvente; respectarea recomandarilor Comisarului European pentru Concurenta al UE prin infiintarea tribunalelor specializate pentru cauzele legate de regimul concurentei si formarea sistematica a judecatorilor si celorlalti experti de concurenta; introducerea obligativitatii legale de raspuns la solicitarile cetatenesti/ale organizatiilor civice neguvernamentale referitoare la exprimarea punctului de vedere vis-a-vis de chestiuni de interes public intern sau european, care fac obiectul unor dezbateri si consultari publice, precum cele din cadrul Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania; formalizarea profesiei de expert/consultant independent in concurenta si lansarea de catre Consiliul Concurentei impreuna cu institutele specializate ale Academiei Romane si organizatiile neguvernamentale de profil a unui program national de formare sistematica a acestor experti.

Partenerii oficiali ai Forumului au fost: Societatea „DELEANU Vasile-Avocati” – membra Warwick Legal Network si compania IMSAT Romania – Groupe SNEF. Sponsorul Oficial al evenimentului: Societatea de Avocati Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen – membra SEE Legal. Sponsori tehnici: ROVIGO, KD Group si PHAETON GALA.

Parteneri Media: Agentia de Presa Rador, ClubAfaceri.ro, ComunicateMedia.ro, Comunicatii Mobile, Concurrences.com, e-Competitions.com, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta, Grupul de Presa Bursa, In Your Pocket, PRwave.ro, Radio 3NET, Radio France Internationale, Radio Romania, Romania Libera, SmartBank.ro, SmartFinancial.ro, SmartFinancial.ro, StiriEvenimente.ro, Tribuna Economica.

Bucuresti, 12.11.2008

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.