Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Meserii pentru Romania:

Sondajul de opinie care explorează părerea românilor despre profesiile și meseriile din România

În 2014, părinții români își doresc copii cu studii superioare, dar tinerii preferă o meserie, calificarea profesională oferindu-le șansa unui câștig mai rapid

D&D Research, împreună cu berea Bucegi®, lansează Studiul „Meserii pentru România”, cel mai recent studiu menit să redea percepția publicului român despre profesii și meserii.

În România anului 2014, părinții își doresc profesii cu studii superioare pentru copiii lor (65% din românii intervievați), pentru că sunt respectate sau aduc un câștig financiar mai mare. Însă tinerii între 18-24 ani preferă meseriile din categoria „gulerelor albastre” (în procent de 53%), în primul rând pentru că le place meseria respectivă și apoi pentru că acestea aduc bani într-un orizont de timp mai scurt.

Studiul „Meserii pentru România” arată că: „În România, publicul larg aspiră către ocupațiile din așa zisa categoria a „gulerelor albe” – de exemplu părinții își sfătuiesc în continuare copiii să se facă medici, avocați/juriști sau profesori. Aceasta, în condițiile în care jumătate din români consideră că a avea o meserie este mai important decât a face studii superioare, în special pentru că o meserie permite celui care o practică să «se descurce oriunde și în orice condiții»” explică Vlad Tureanu, partener D&D Research.

Meseriile din categoria „gulerelor albastre”, a celor care practică munca fizică necalificată sau calificată, nu primesc respectul care li se cuvinte. Cu toate acestea, cei care le practică optează tot pentru meserii din această categorie.

Deși 49,3% dintre români consideră că meseriile sunt utile, acestea nu sunt respectate suficient, cel puțin la nivel de opinie. În topul ocupațiilor respectate, nu se găsesc decât profesii care necesită studii superioare, pe primele 3 locuri fiind cele de medic, profesor, avocat/jurist, meseriile având un procentaj mult mai mic.

Cu toate acestea, 57.4% din cei care practică deja o meserie, s-ar reorienta către o meserie din aceeași categorie dacă ar avea șansa să o ia de la capăt, iar primele două alegeri ar fi șofer sau mecanic.

Practica vs. teorie: Românii recunosc valoarea școlii în învățarea meseriei

65% dintre români consideră că o meserie se învață prin pregătire, la școală, iar o treime dintre tinerii între 18-24 de ani cred că o meserie se învață cel mai bine chiar la școlile de meserii.

„Studiul «Meserii pentru România»” arată că suntem o societate a contrastelor: tinerii de astăzi s-ar orienta catre pregătirea practică, chiar dacă așa zisa categorie a «gulerelor albastre» nu intră în topul profesiilor respectate de români, iar meseriașii nu sunt percepuți ca fiind plătiți suficient de bine. Însă, aproape jumătate dintre românii care practică o meserie sunt mândri de meseria lor. Prin campania «Cinste vouă!»”, Bucegi® își propune să readucă românilor mândria și respectul pentru astfel de meserii, care fac țara să meargă mai departe”, afirmă Narcis Horhoianu, Director de Marketing HEINEKEN România, compania care are în portofoliu berea Bucegi.

Relația a 70% dintre români cu locul de muncă este definită predominant prin componenta financiară. O „meserie de viitor” trebuie să fie o meserie care aduce bani în prezent. Mai mult, românul apreciază chiar și meseriile aspiraţionale – cele care aduc după sine mult respect şi sunt meserii „curate”, unele cu impact social pozitiv – în primul rând pentru că sunt în acelaşi timp şi bănoase.

Metodologia anchetei sociologice a fost față în față (PAPI), pe un sample de 1.150 persoane, probabilistic, multistadial pe cote – vârstă (18-55), gen, educație și regiune statistică. Chestionarul a fost compus dintr-un total de 36 de întrebări. Culegerea datelor a avut loc în intervalul 19-25 iunie 2014.

Bucuresti, 17.07.2014
{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.