Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Mai multe firme se pregatesc pentru piata locala a lactatelor

Piata lactatelor, evaluata de jucatori la 1 mild euro in 2007, a cunoscut si va cunoaste o marire a potentialului de crestere in urmatorii ani. Consumul mediu de produse lactate in Romania este cu mult in urma consumului mediu european, dar este in crestere. Aceasta evolutie se datoreaza cresterii puterii de cumparare si a tendintei de achizitionare a unor produse sanatoase. Printr-o analiza a acestei piete si intervievare a catorva jucatori, Business Review va ofera o imagine a pietei produselor de lactate, din Romania. Producatori de lapte internationali au intrat deja pe piata locala, a carei valoare se estimeaza ca se va dubla in urmatorii trei ani, crescand la 2 miliarde euro. Dintre jucatorii recenti intrati pe piata, compania israeliana Tnuva a inceput deja productia si a lansat o serie de noi produse. Companiile grecesti sunt reprezentate de Lactolymp, in timp ce germanii de Meggle sunt gata sa inceapa productia aici. Compania franceza Lactalis, care detine cateva unitati de productie in estul Europei, cauta o companie locala pentru a o cumpara, dar inca nu s-a decis daca sa faca o achizitie sau o investitie greenfield. In acelasi timp, producatorii locali tin piept concurentei acerbe prin modernizare si imaginea companiei.

Intrarea pe piata locala prin achizitii nu este cea mai populara metoda in industria lactatelor. Companii ca Tnuva, Lactolymp sau Meggle prefera sa intre prin investitii greenfield sau parteneriate cu producatori locali. Deoarece piata locala este fragmentata, majoritatea jucatorilor pietei sunt companiile mici care opereaza in una sau doua tari.

Grupul german Meggle a incheiat un parteneriat cu producatorul Lactag din judetul Arges, care-i permite sa foloseasca linia sa de productie. Meggle a cautat sa cumpere diverse companii sau fabrici, dar s-a decis doar la acest parteneriat pentru moment. Portofoliul local este acum impartit intre produsele fabricate de Lactag si produsele importate de la fabricile din Slovacia si Germania. Parteneriatul cu compania nemteasca trebuie sa creasca cifra de afaceri a Lactag de la 4 mil euro in 2006, la 18 mil euro la sfarsitul lui 2009, spun reprezentantii companiei.

Lactag a vandut anul trecut una dintre unitatile sale de productie din Campulung companiei daneze Nordex Foods, care va aproviziona piata locala si multe alte regiuni din Balcani cu produse de branza cu numele de Akadia.

Un alt producator de lactate important curtat de investitorii straini este Covalact. Cu o cifra de afaceri de 15 mil euro in 2006, actionarul majoritar al companiei, Ioan Balan, s-a decis sa vanda 70% din actiuni fondului american de investitii SigmaBleyzer la mijlocul acestui an. Tranzactia a fost evaluata la 7 mil euro, dar neconfirmata oficial de partile implicate. Din februarie, anul acesta, fondul, care a fost lansat in august 2005, a atras investitii care valoreaza 250 mil euro.

Balan spune ca s-a decis sa vanda deoarece compania nu avea suficient capital pentru o extindere la fel de rapida ca si concurenta. Noii actionari majoritari au anuntat deja ca vor investi 4 mil euro in companie pentru echipament si modernizarea productiei.

Lactolymp a fost deschisa de doua companii de lactate grecesti, Tyras si Olympos. Prima fabrica se va afla langa Brasov si se va adresa pietei locale. Valoarea investitiei se asteapta sa creasca la 30 mil euro in doi sau trei ani. Tyras are o alta unitate de productie in Baraolt, Romania, a carui productie de produse lactate proaspete si branza este exportata.

Compania Israeliana Tnuva a intrat pe piata locala acum trei ani, cand a inceput construirea si dezvoltarea unitatii sale de productie langa Bucuresti. Dupa o investitie totala de 55 mil euro, compania a inceput productia si a lansat pe piata iaurt si produse din lapte si smantana. “Eforturile noastre principale merg inca spre extinderea distributiei si crearea primelor experiente printre consumatori la nivel national”, spune Sagit Tzur-Lahav, Marketing Vice-President  la Tnuva Romania. “Vanzarile noastre au crescut semnificativ sapatamanal si de aceea fabrica si-a crescut productia. Acceptarea iaurtului Yoplait este foarte buna si noi am terminat in sfarsit intrarea la conturile esentiale internationale Carrefour si in scurt timp Kaufland”, spune ea.

Tnuva doreste sa devina unul dintre jucatorii importanti pe piata locala de lactate cu o distributie nationala prin propriile vanzari si reteaua logistica. “ Noi suntem jucatori de cursa lunga si vrem sa devenim o parte importanta a pietei. Noi credem ca aici este un mare potential pe piata locala de lactate”, a adugat vice-presedintele. Compania este cel mai mare producator in Israel, cu vanzari anuale de 1.5 mild $. 

Bucuresti, 10.10.2007

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *