Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Ionuț Radu, fondator Librex: Contrar așteptărilor, cititul a devenit din ce în ce mai popular printre tineri

Ionuț Radu, fondator Librex

Interviu în exclusivitate cu Ionuț Radu, fondator Librex

Ionuț Radu, fondator Librex
Ionuț Radu, fondator Librex

Să începem cu câteva cuvinte despre Librex. Recent a sărbătorit 12 ani. Care a fost direcția pe care și-a propus-o la început?

Librex a pornit în 2010, din pasiune pentru cărți și din dorința de a încuraja cât mai mulți oameni să citească, fiind gândit inițial ca o librărie online unde oamenii să poată comanda simplu și să primească rapid cărțile dorite.

Ulterior, am integrat și componenta de editură, direcție pe care am accelerat-o chiar în 2022.

Care a fost impactul pandemiei asupra Librex?

Încă din prima zi de pandemie, Librex a oferit transport gratuit la orice comandă, indiferent de valoarea ei, oriunde în România. Am fost singurii (as far we know) nu doar din piața de carte, ci din Romnânia, care au făcut acest pas. Am făcut-o din solidaritate pentru cititori pentru că am anticipat cumva că în tot acest timp liber pe care l-am avut cu toții se vor strecura, cu siguranță, multe ore de lectură.

Din punct de vedere al cifrelor, pandemia ne-a adus vânzări foarte mari pentru că, așa cum spuneam, oamenii s-au întors foarte mult către citit, în special în perioada de lockdown, obicei pe care mulți și l-au menținut, chiar dacă nu la aceleași cote.

Dar al conflictului din Ucraina?

Conflictul din Ucraina a destabilizat economia în general, oamenii au început să-și prioritizeze altfel cheltuielile, iar acest lucru s-a simțit încă de la început în vânzările nostre, cartea nefiind un obiect esențial.

Dincolo de acest aspect, prețul hârtiei s-a triplat, costurile de producție, în general, au crescut și este din ce în ce mai greu să menținem aceleași prețuri pentru consumatorul final. În plus, există și o criză de hârtie, ceea ce duce la întârzieri în tipărire, fapt ce afectează fluxul obișnuit al lucrurilor.

Ce s-a schimbat în strategia Librex de la lansare și până în prezent?

Piața de carte este foarte dinamică în România, iar de la înființare și până acum, numărul concurenților noștri s-a triplat.

Există numeroase librării și edituri care pun la dispoziție același tip de servicii, iar noi suntem nevoiți să ne diferențiem prin servicii, prețuri și interacțiunea cu clienții pentru a rămâne relevanți și apreciați.

O altă schimbare de strategie este introducerea componentei de editură în 2016 și pe care am început să ne concentrăm mare parte din eforturi în special anul acesta.

Cum estimați că va arăta piața de carte în România în 2023?

Piața de carte în România este într-un moment de evoluție rapidă din punct de vedere al formatului în care se consumă cărțile.

Determinați de criza și de scumpirea hârtiei, din dorința de a reduce costurile, dar și de a veni în întâmpinarea nevoilor clienților, editurile au început să diversifice oferta de eBooks și audiobooks, tot mai multe titluri fiind disponibile în aceste formate. Cu siguranță în 2023 vom vedea un boom din punct de vedere al acestor formate.

Să vorbim puțin despre profilul cumpărătorului Librex. Ce ne puteți spune despre el?

Câteva repere despre comportamentul cumpărătorilor Librex:

  • Aproximativ 40% dintre comenzi au fost plasate, de-a lungul timpului, din București, următorul oraș fiind Clujul, cu aproximativ 10% din total.
  • Prima comandă plasată pe siteul Librex a venit de la un bucureștean din cartierul Titan, respectiv cartea Mama și copilul, de Emil și Herta Căpraru.
  • O persoană din Sânnicolau Mare, județul Timiș, a comandat cele mai multe cărți în cadrul unei comenzi, respectiv 234.
  • Cea mai mare valoare a unei comenzi plasată de un client persoană fizică: 5485 lei. Comanda a fost plasată din Moroeni, județul Dâmbovița și a însumat 164 de cărți.
  • Aproximativ 30% dintre cumpărători sunt clienți care au revenit pe site.

Au devenit cărțile un bun de lux?

În contextul scumpirii hârtiei și, implicit, creșterii prețului final al cărților, raportat la veniturile românilor, cartea nu este cel mai accesibil bun. Acest lucru descurajează consumatorii, în condițiile în care în România, procentul celor care citesc în mod recurent este oricum destul de mic.

Ce s-ar putea face pentru ca tinerii să citească mai mult?

Contrar așteptărilor, cititul a devenit din ce în ce mai popular printre tineri, segmentul de cărți de adolescenți înregistrând creșteri importante în ultimii 2 ani.

Pe lângă diversitatea din ce în ce mai mare a titlurilor potrivite pentru tineri și adolescenți, putem mulțumi, cu siguranță, și rețelelor sociale. Atât pe Instagram, cât și pe Tik-Tok există comunități mari și active de cititori, ”Bookstagrammeri” sau ”Booktokers”, în special în categoria de vârstă 13-25. Astfel, cititorii se încurajează unii pe ceilalți prin tot felul de reading challenges și creează conversații și conținut referitor la cărțile citite.

Dincolo de acest aspect, părinții ar trebui, în primul rând, să fie cei care le insuflă dragostea pentru citit, încă din copilărie, alt lucru care are premise din ce în ce mai bune pentru a se întâmpla în generațiile actuale și viitoare, întrucât și cărțile de copii au creșteri constante de la an la an.

Un alt pas ar fi îmbunătățirea și diversificarea programei școlare și a lecturilor obligatorii și suplimentare pentru vacanță. În momentul de față încă se mai păstrează multe cărți clasice, care nu sunt întotdeauna atât de attractive pentru copii și adolescenți.

Să revenim puțin la cititorii Librex. Care sunt top 5 cele mai vândute titluri de pe site de la înființare și până acum? Dar top 5 cele mai vândute serii/colecții?

Top cele mai vândute titluri

1. Arta conversației, de Ileana Vulpescu
2. Cel mai bogat om din Babilon, de George S. Clason
3. Sapiens. Scurtă istorie a omenirii, de Yuval Noah Harari
4. Tată bogat, tată sărac, de Robert T. Kiyosaki
5. Inteligența materiei, de Dumitru Constantin Dulcan

Top cele mai vândute pachete

1. Conversații cu Dumnezeu. Set 3 volume, de Neale Donald Walsch.
2. Tetralogia Napolitană, de Elena Ferrante
3. Harry Potter, de J.K. Rowling
4. After, de Anna Todd
5. Urzeala Tronurilor, George R. R. Martin

Care a fost cel mai interesant feedback primit de la cumpărători?

Primim constant mesaje de la clienți, în care ne spun că ne ”adoră” 😊, lucru care ne bucură foarte mult și ne motivează să facem lucrurile din ce în ce mai bine, în continuare. În general sunt surprinși de promoțiile și prețurile pe care le avem, dar și de faptul că avem grijă să le comunicăm într-un mod plăcut și în timp util.

Un alt motiv pentru care primim aprecieri este livrarea rapidă și faptul că avem listate întotdeauna noutățile relevante, încă din stadiul de precomandă.

Dar cea mai amuzantă sau înduioșătoare întâmplare?

O întâmplare care ne amuză mereu este că primim câteva apeluri săptămânale în care oamenii cer programari la masaj pentru că au văzur prin Google Ads cartea Masajul Terapeutic, de Maureen Abson. 😊

Care sunt top 5 domenii/tipuri de cărți care se vând cel mai bine?

1. Ficțiune
2. Dezvoltare personală
3. Cărți pentru copii
4. Dezvoltare spirituală
5. Cărți pentru adolescenți

Cum sunt selectate cărțile care apar pe site? Care sunt criteriile avute în vedere?

Încercăm să aducem cititorilor o gamă cât mai variată de cărți, de la autori din toată lumea și suntem într-o continuă dezvoltare pe acest segment. Scopul nostru este să ajungem la zeci de mii de titluri, diversificând permanent oferta, în special în limba română și engleză.

În primul rând, întotdeauna cele mai așteptate noutăți apar pe site încă de la stadiul de precomandă.

Apoi, ne concentrăm pe cărțile evergreen, acelea care sunt cumpărate întotdeauna.

În al treilea rând, ne dorim ca fiecare categorie să acopere autori și subiecte cât mai de interes pentru publicul actual.

Autori români sau autori străini? Cât de mare este diferența (în număr de exemplare sau procent) între cel mai vândut titlu/autor străin și cel mai vândut titlu/autor român?

1 din 3 titluri vândute sunt semnate de autori români.

Cât contează notorietatea autorului și a titlului cărții pentru vânzare?

Desigur, bestsellerele se vând cel mai bine organic, întrucât acestea dispun de toate tipurile de promovare. Un titlu sau un autor bun se vinde de la sine pentru simplul motiv că cititorii îl văd recomandat atât online, cât și offline. Astfel, oamenii intră direct și caută titlul sau autorul respectiv.

Care e formatul de carte preferat de cititorii români (print/ebook/audiobook)? Diferențe în funcție de vârste. Ce tip de carte credeți că va fi preferat în 5 ani?

În continuare și, credem noi, pentru mulți ani de-acum înainte, printul va fi preferat de către cititori, desi ponderea celor 3 formate se va schimba, cu siguranță, ultimele două înregistrând creșteri semnificative în România.

Referitor la categorii de vârstă, formatul de ebook este preferat de tineri, întrucât acesta oferă avantajul portabilității, al faptului că nu ocupă spațiu, lucru important atunci când, să spunem, încă nu avem un domiciliu stabil și spațios. În plus, apropierea tinerilor față de tehnologie îl face mult mai friendly pentru ei.

Când vorbim despre audiobooks, aici includem categoria de tineri, dar și adulții care, din lipsa timpului, aleg acest format pe care îl pot consuma cu ușurință în drum spre birou sau spre casă.

Ce vă propuneți pentru 2023?

Pentru 2023 ne proponem dublarea cifrei de afaceri, dublarea numărului de titluri publicate și introducerea și diversificarea ofertei de eBooks și audiobooks.

Să ajungem și la marketing și comunicare. Cum se promovează Librex?

Suntem foarte activi și conectați cu publicul nostru pe rețelele sociale, în special pe Instagram, unde am format o comunitate frumoasă de cititori care interacționează foarte mult cu postările și story-urile noastre. Suntem prezenți pe Facebook încă de la înființare, iar pe Tik-Tok și pe LinkedIn din 2021.

Folosim toate canalele relevante pentru business-ul nostru: Rețele sociale, Facebook & Google Ads, E-mail marketing, Influencer Marketing, PR, afiliere. În plus, avem parteneriate și cu posturi de radio și publicații print prin care promovăm cărțile editurii Librex.

Lansările de carte sunt o altă metodă de promovare a cărților proprii și a librăriei, deși ne-au lipsit în perioada pandemiei și au fost reluate abia anul acesta, în iunie.

Și târgurile de carte reprezintă o metodă prin care suntem bucuroși să ne întâlnim cu cititorii offline și care ne generează expunere.

Care e tactica folosită de Librex care generează cele mai mari vânzări?

Tactica ce asigură întotdeauna vânzările o reprezintă lichidările de stoc, cu reduceri reale de până la 90%, promovată pe cât mai multe dintre canalele menționate anterior.

Să încheiem cu 3 lucruri neștiute despre Librex!

LIBREX – Numele Librex a pornit de la libertarea de exprimare, libertatea de gândire dobândită cu ajutorul lecturii.
Am fost singurul comerciant din România care a oferit transport gratuit la orice comandă oriunde pe teritoriul României, încă din prima zi de stare de urgență. Am menținut transportul gratuit timp de peste un an de zile.

Am fost singurii din România care 2018 singurii din Ro care au creat un proiect dedicat centenatului marii uniri – publicarea de monografii dedicate marilor conducatori.

Care este cuvântul anului 2023 pentru Librex?

Evoluție

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.