Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Interviu cu fondatorii Blue Phoenix România: Scopul Blue Phoenix este de a aduce în România povești și arome din Java

Fondatori Blue Phoenix

Interviu în excluxivitate cu Wahyu Diarto, CEO/Founder Blue Phoenix România și Daniela Godoroja Diarto, CEO/Founder Blue Phoenix România despre povestea Blue Phoenix, produse și despre Indonezia.

Fondatori Blue Phoenix
Fondatori Blue Phoenix

Cum a început Blue Phoenix și de unde ideea de a aduce produse din Indonezia?

Wahyu Diarto, CEO/Founder Blue Phoenix Romania: Am creat aceasta companie pentru a ne îndeplini un vis. Ne-am dorit să ne reinventăm, să renaștem, asemeni păsării Phoenix. Atunci când vorbim despre Blue Phoenix vorbim despre spirit, imaginație și moduri în care ne putem dezvolta. Cum? Simplu, prin reîntoarcerea la natură, reînvățând de la ea despre ritmuri ancestrale, și ascultându-ne corpul cu adevărat. Astfel, putem pune în aplicare lecții prețioase despre cum să trăim în armonie cu noi înșine și cu tot ce ne înconjoară.

Eu sunt originar din Java, Indonezia și cunosc plantele utilizate de sute de ani în medicina tradițională, precum și efectele lor benefice pentru sănătate. Indonezia este cunoscută drept „Smaraldul Ecuatorului” (Zamrud Khatulistiwa) în special datorită numeroaselor grupuri de insule și păduri luxuriante. Privit din spațiu, arhipelagul indonezian este verde și încântă ochii asemeni unui smarald.

Pentru noi plantele sunt „saripati manusia”, adică ”esența vieții”, pentru că ele ajută la pace și vindecare.

Înainte de epoca modernă, străbunii noștri foloseau plantele pentru vindecare, lucru care se întâmplă și acum, în epoca noastră, întrucât acestea au multiple beneficii pentru sănătate, conțin substanțe nutritive și minerale foarte importante pentru organism.

Faptul ca sunt originar din Java, este un plus pentru business-ul nostru, cunosc foarte bine plantele si produsele de acolo și folosesc acest know-how pentru o selecție riguroasă a ingredientelor care stau la baza produselor pe care le aducem pe piața din România.

De exemplu, anul trecut, în noiembrie, când am fost în vizită în Indonezia, am profitat de această călătorie pentru a vizita fabrica și plantațiile de ceai Kepala Djenggot și am avut întâlnire cu managementul de acolo pentru a consolida parteneriatul nostru.

Scopul Blue Phoenix este de a aduce în România povești și arome din Java, de a-i ajuta pe români să descopere cultura vieții sănătoase, cultură care în Indonezia este ridicată la rang de filosofie de viață.

Care a fost investiția inițială?

Daniela Godoroja Diarto, CEO/Founder Blue Phoenix România: Suma pe care am investit-o până acum este de aproximativ 70.000 eur. Am folosit o parte din acești bani pentru a amenaja un depozit cu staţie de ambalare pentru produse, pentru ca unele produse sunt importate crude și reambalate/prăjite în Romania (ex: cafelele Dampit și Gayo), dar am investit mult și în stocuri.

Este important să le avem, deoarece, în special din cauza restricțiilor generate de pandemie, transportul produselor ajunge sa dureze si 2-3 luni, iar noi nu ne permitem să rămânem atât de mult timp fără produse. La toate acestea se adaugă și cheltuilele de promovare, distribuție, branding și așa mai departe.

Momentan suntem o mică afacere de familie, însă ne luăm în serios visul, vrem să punem bazele unui business sănătos și încercăm să nu neglijăm niciun palier. În ceea ce privește amortizarea investiției, ne asteptăm ca acest lucru să se întâmple în aproximativ 3 ani.

Care au fost primele produse aduse?

WD:  Avand în vedere că am pornit acest business de curând, în vara anului 2021, momentan am făcut un singur import. Am adus foarte multe produse, de la noodles, condimente, sosuri, cafea și până la ceaiuri, tocmai în ideea de a testa piața de aici, a vedea răspunsul consumatorilor, preferințele lor și a putea face un plan de importuri în acord cu toate acestea.

Ce game de produse aveți acum?

D.G.D:  Fiind un business aflat la început, încă nu avem o imagine de ansamblu despre produsele pe care le preferă clienţii. Scopul nostru în acest moment este să aducem produsele din Indonezia în atenția publicului din România, și să aducem la cunoștința românilor beneficiile pe care acestea le au asupra sănătății.

Din acest motiv primul import pe care l-am făcut a fost unul mare, cu mai multe tipuri de produse, tocmai pentru a testa piața și a vedea ce preferă clienții.

Ne-am dorit foarte mult să importăm direct de la sursă produse tipice indoneziene, cum ar fi ingrediente din gastromonia locală, chiar din orașul natal al lui Yudi, din oraşul Solo – supranumit şi ”spiritul Java”.

De asemenea, aducem o varietate de ceaiuri care sunt procesate natural (ghimbir, iasomie, lămâie, vanilie, ceai verde, ceai negru), lucru pe care l-am văzut personal atunci când am vizitat grădinile de ceai,  dar și o băutură specific indoneziană (orez cu ghimbir aromatic) și un ceai herbal tipic din Java.

Mai avem în portofoliu și o gamă largă de sosuri, noodles,  tapioca, dar și zahăr de flori de cocos, un produs pe care nu prea îl întâlnești pe piața din România.

În magazinul nostru online se găsesc de asemenea și extracte din plante cu efecte benefice pentru sănătatea trupului  şi spiritului nostru. Un exemplu în acest sens este pudra de graviola, adjuvant în lupta împotriva cancerului, supranumită și ”chimioterapeutic natural”. Un alt produs care merită menționat este pudra de ghimbir roșu, care nu exista pe piața din România și care, datorită conținutului mult mai mare de gingerol, are propietăți antioxidante, antiinflamatoare, este foarte bun pentru durerea osteo articulară, dar are și un efect mai puțin cunoscut, de îmbunătățire și susținere a funcției sexuale și a fertilității la bărbați.

Un lucru important de specificat este faptul că aceste produse nu vor avea efecte miraculoase după o singură utilizare sau dacă nu le integrăm într-un stil de viață sănătos per ansamblu. Astfel, ajutăm organismul să lupte împotriva agresiunilor erei moderne, contribuind la creșterea tonusului și a longevității, însă cheia este utilizarea lor constantă, nu doar din când în când.

Printre produsele pe care le mai importam se numară și: cardamon alb, candelnut sau ”nuc indian”, de asemenea aducem și alte pudre herbale: senna, moringa, piper lung și turmeric.

Ce sortimente de cafea aveți și de unde provine cafeaua?

blue phoenix cafea

W.D: În acest moment avem in portofoliu patru sortimente de cafea cu prețuri ce variază de la 30 până la 70 de lei.

Cafeaua robusta Dampit provine de pe plantațiile de cafea aflate pe versanții Muntelui Semeru și pe coasta de sud a Insulei Java, în regiunea Dampit Malang, la o altitudine de 1000-1200 m. Are un nivel de aciditate destul de scăzut și impresionează prin combinația de arome dintre caramel și ciocolată.

Cafeaua arabica Gayo este originară din Gayo Highlands, insula Sumatra, și anume regiunile Central Aceh și Bener Meriah. Aceasta are o textură untoasă, cu aromă de nuci, iar aciditatea este foarte scăzută. Gustul intens, dar nu amar, o face foarte populară în întreaga lume, dar mai ales în Statele Unite și Europa.

Cafeaua Lanang este specială prin modul de formare al boabelor – ele nu sunt despărțite, ci sunt întregi și rotunde. Este cultivată în zonele muntoase dintre versanții Muntelui Semeru și coasta mării, în regiunea Dampit Malang, la o altitudine de 1000-1400 m. Textura este fină și consistentă, cu un gust amărui dat de nivelul ridicat de cofeină.

Vedeta portofoliului este fără doar și poate faimoasa cafea Kopi Luwak.

Este cel mai îndrăzneț și unic sortiment: este produsă din cafea boabe care au fost parțial digerate de zibetă de palmier indoneziană, iar apoi excretate de aceasta și supuse unui riguros proces de curățare și prăjire. Această cafea se remarcă printr-o aciditate scăzută, gust și aromă unice de ciocolată și, în plus, are diverse beneficii – este mai blândă cu sistemul digestiv decât alte tipuri de cafele, are efect vasoconstrictor și din acest motiv este benefică pentru combaterea migrenelor, și îmbunătățește starea de spirit, crescând nivelul de energie.

Important de precizat este faptul că două dintre cafele – Dampit și Gayo – sunt importate în stare crudă, iar noi le prăjim aici, pe măsură ce le vindem, pentru a-și păstra aroma proaspătă și irezistibilă.

Ce noutăți vor fi în 2022?

D.G.D:  În 2022 ne propunem să ne focusăm în special pe produsele din plante. Deja am primit autorizarea pentru a produce suplimente alimentare pe baza de plante și lucrăm la acest proiect.

Vom începe să producem capsule de ghimbir roșu, acesta este o varietate de ghimbir ce conține mult mai mult gingerol și are efecte mai puternice și diferite comparativ cu ghimbirul normal. Menționez câteva beneficii: încălzește corpul, reduce stresul oxidativ, are efect antiinflamator. Un alt rol important al ghimbirului roșu este acela de a susține memoria și activitatea cognitivă a creierului.

Alt supliment alimentar pe care îl vom scoate pe piață este reprezentat de capsule din fruct de noni și graviola care au rol de protecție și susținere a organismului în lupta împotriva cancerului, putând fi folosit că adjuvant în lupta împotriva acestei maladii.

De asemenea, vom mai produce și capsule de moringa, planta a cărui rol este de a reduce zahărul și colesterolului din sânge și, la fel ca și senna, are un rol important în detoxifierea organismului, are efect laxativ și este adjuvant în curele de slăbire. Acestea se găsesc în diverse forme pe piață, însă noi avem încredere în produsele noastre deoarece le cunoaștem originea și știm că au compoziție 100% din plante.

Anul acesta ne propunem să extindem și gama de ceaiuri. Am început deja o colaborare cu fabrica de ceai Kepala Djenggot – PT Gunung Subur Sejahtera, din orașul natal al lui Yudi, cu care avem contract direct de importator și cu al cărui management am avut întâlnire în noiembrie anul trecut, când am vizitat Indonezia.

Vom extinde paleta de băuturi calde cu o băutură de ghimbir fără ceai verde pentru cei care nu doresc să consume ceai. În plus, vom aduce și ceai verde în combinație cu graviola (plantă folosită de noi în capsule) sau cu lemongrass.

De asemenea, anul acesta ne dorim să dezvoltăm mai mult și segmentul cafelelor.

De aceea, ne vom îndrepta atenția, atât asupra clientului final, prin intermediul shop-ului nostru online (www.blue-phoenix.ro), cât și spre vânzarea B2B, căci ne dorim să intram pe zona de nișă prin introducerea selecției noastre de cafea în cafenelele de specialitate.

Indonezia este al 4 lea mare exportator de cafea din lume, și deși toată lumea are ochii îndreptăți spre cafelele din America de Sud sau Africa, să nu uităm că de exemplu Brazilia, cel mai mare producător de cafea din lume, a suferit anul trecut cea mai gravă secetă din 90 de ani, urmată de cele mai puternice înghețuri din ultimele decenii.

În plus, la sfârșitul lunii decembrie, ploile în exces au făcut că boabele de cafea, care erau încă verzi la acel moment, să cadă, reducând producția sau facilitând răspândirea mai rapidă a bolilor și dăunătorilor. Toți acești factori vor da naștere unei crize, lucru care va afecta și prețul cafelei importate din aceste zone. Ar putea fi, însă, un moment prielnic să ne îndreptăm atenția către alte zone unde se cultivă cafea.

Noi ne dorim ca pe viitor să aducem doar cafea crudă pe care să o prăjim aici. Astfel, consumatorii din România vor beneficia de proprietățile cafelelor din Indonezia cultivate în zona de munte sau în cea vulcanică, cu o aciditate scăzută și o aromă special, amplificată de o cafea proaspăt prăjită.

Pentru cafenelele de specialitate ne vom focusa pe a importa cafea crudă Arabica cultivată în microloturi și cu procesare specială, cum ar fi cea cu miere sau vin, iar pentru shop-ul online vom aduce și cafea Robusta, dar va fi una de foarte bună calitate, cultivată într-o zonă vulcanică, de munte.

Cum a fost 2021 pentru Blue Phoenix?

WD:  2021 a fost un an greu, cu multe încercări și necunoscute, ca orice început, de altfel. A fost un an în care am făcut primul import, am întâmpinat și greutăți, dar am reușit să pornim shop-ul online și să lucrăm la a ne face produsele cunoscute în rândul românilor.

Însă oricât de dificil ar fi drumul, mergem înainte cu încredere în noi și mai cu seamă în produsele naturale pe care le avem în portofoliu.

Ce vă doriți pentru 2022 la Blue Phoenix?

D.G.D:  Așa cum spuneam și mai sus, ne dorim foarte mult ca anul acesta să ne extindem gama de produse. Vom începe prin a produce suplimente alimentare naturale, din anumite plante care, fie nu se găsesc pe piața din România, dar au multiple proprietăți benefice pentru organism, fie nu se găsesc în acest moment sub formă de capsule.

Pe lânga aceste suplimente, vom diversifica foarte mult si gama de ceaiuri, dar și pe cea de cafea.

De asemenea, vom lucra la a crește notorietatea brandului și a aduce la cunoștinta consumatorilor beneficiile pe care le au produsele noastre asupra sănătății.

2 lucruri despre Blue Phoenix pe care nu le-ați spus până acum?

W.D: În primul rând, un lucru pe care nu l-am mai spus până acum este de unde ne-a venit inspirația în alegerea numelui de Blue Phoenix. Pe de o parte am plecat de la legenda păsării Phoenix care renaște din propria cenușă mergând astfel pe ideea continuității și de a nu renunța oricât de greu ar fi, însă un alt element de inspirație a fost și Garuda – o pasăre legendară, descrisă ca regele păsărilor, o figură asemănătoare zmeului, dar cu rol protector.

stema indoneziei Garuda Pancasila

Garuda Pancasila este emblema națională a Indoneziei, apare pe stema tării și are la bază 5 principii foarte similare cu modul în care ne dorim să dezvoltăm filozofia Blue Phoenix.

Primul principiu este legat de credința în Dumnezeu, care poate fi lumina vieții (lucru reprezentat pe steag sub forma unei stele de aur), iar al doilea face referire la umanism, la faptul că oamenii sunt interconectați și ar trebui să se ajute unul pe altul (lucru simbolizat printr-un lanț de 17 brățări interconectate). “Beringin” sau “copacul banyan” simbolizează cel de-al treilea principiu – unitatea Indoneziei și dragostea față de țară.

Capul “Banteng”-ului sau “taurului sălbatic” (bos Javanicus), care este negru pe fundal roșu, reprezintă cel de-al patrulea principiu, democrație ghidată de înțelepciune în unanimitatea rezultată din deliberările reprezentanților.

Al cincilea principiu, justiție socială pentru întreg poporul indonezian, este simbolizat de “orezăria aurie și albă și de urechile de bumbac”.

Un alt lucru interesant cu privire la logo-ul nostru este culoarea aleasă, albastru care în general este un simbol a patru lucruri, și anume încredere, loialitate, responsabilitate și siguranță, acestea fiind și principiile după care ne ghidăm noi.

DGD. Să vă povestesc și o întâmplare amuzantă de la începuturile Blue Phoenix când am decis să transformăm garajul casei noastre în depozit. Într o zi când urmăream activitatea echipelor de amenajări, Yudi mi-a zis, cu tipicul calm javanez urmand proverbul javanez : „Alon alon waton kelakon”, adică „Mergi încet (cu pași mici), dar sigur”:

“Dragă mea, știi ceva, sunt foarte fericit și încrezător deoarece și cele mai mari companii din lume și-au început activitatea într-un mic garaj propriu sau închiriat (făcând referire la Bill Gates (Microsoft), Steve Jobs (Apple), Amazon sau Google)”. Sper să le călcam pe urme.

5 lucruri despre fondatorii Blue Phoenix pe care nu le-am putea ghici?

W.D: Eu și soția mea avem foarte multe lucruri în comun care au la baza cuvântul „simplu”, ne bucurăm de fiecare moment.

Amândoi iubim plantele. Daniela are o mulțime de flori în casă și în curte, îar eu le acord multă grijă și atenție. Am creat chiar și mini sere în care am plantat semințe, aduse din Indonezia, de chilli, sawi, pak choi (un soi de salată care se pune în mâncare), kacang panjang (un fel de fasole verde lungă), spanac, dar și gambas, care seamănă cu un castravete, dar crește ca o viță de vie.

Facem echipă bună și în bucătărie, în special atunci cînd gătim pentru familie și prieteni.

Eu o învăț pe Daniela cum să pregătească preparate tipic indoneziene, ne place să ascultăm muzică în bucătărie și să ne bucurăm de această activitate pe care o facem împreună.

Iubim să gătim și preferăm să încercam noi acasă rețete noi în detrimentul mersului la restaurante.

Ne place foarte mult muzica, ne place să cântăm și să dansăm, să ne bucurăm de lucrurile simple. De altfel, unul dintre cele mai plăcute moduri de a ne relaza este atunci cînd facem karaoke în familie.

Amândurora ne place să filozofăm, despre viață și Dumnezeu, în primul rând. Uneori suntem atât de angrenați în aceste discuții captivante încît ne prinde și 4 dimineața, însă mereu rămânem cu învățaminte utile și se crează o atmosferă foarte plăcută înainte de somn.

Lucruri/cuvinte/stări cu care ați dori să fie asociat numele Blue Phoenix de toți clienții?

W.D Sănătos, natural, autentic, grijă.

Cum se promoveaza Blue Phoenix în România?

D.G.D:  În ceea ce privește partea de comunicare, lucrăm cu o agenție de PR care se ocupă de conturile noastre de pe rețelele sociale, press kit-uri, relația cu influencerii, diverse parteneriate importante pentru noi, dar și relația cu presa.

Separat, am dezvoltat împreuna cu un wedesigner și un shop online pentru că știm ca este vital să avem un site de pe care consumatorii să își poata comanda ușor și rapid produsele care îi intereseaza.

De asemenea, pe partea de distribuție, am încheiat deja un parteneriat cu emag.ro și suntem în tratative și cu alte magazine online sau chiar lanțuri de magazine fizice, pentru a ne asigura că înlesnim accesul consumatorilor la produsele noastre.

Etichetele și packaging-ul le-am create împreună cu un grafician, conștienți fiind de faptul că partea vizuală, felul în care ne prezentăm, contează extraordinar de mult în procesul de achiziție a unui produs.

Acordam o atenție deosebită PR-ului și Marketing-ului deoarece fără a investi în aceasta zonă, nu îți poți crea o identitate de brand și nu ai cum să îți faci cunoscute produsele în rândul consumatorilor.

Multe business-uri dau greș tocmai pentru că investesc mult în produse și uită că mai trebuie să investească și în promovare.

Cuvântul care reprezintă 2022 pentru Blue Phoenix?

D.G.D:  Cuvântul care caracterizează cel mai bine anul 2022 este “muncă” sau dacă vreti, mai bine spus, în trei cuvinte: ”E timpul pentru muncă!” Suntem conștienți că planurile pe care ni le-am făcut pentru anul acesta necesită foarte multa muncă și dedicare pentru a se putea materializa.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.