Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Interviu cu Anca Pătraşcu, Editor-coach: Bariera mentală e semnalul de schimbare a gândirii, pentru a evolua

Anca Pătrașcu

Vă invităm să o cunoașteți pe Anca Pătrașcu, editor de cărți de branding și îndrumător pentru antreprenorii care vor să devină autori de carte, copywriter cu experiență în marketing și creator al programului Book Accelerator – www.bookaccelerator.ro.

Anca Pătrașcu
Anca Pătrașcu

Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine

Sunt bucureșteancă get-beget și m-am născut pe vremea când Nicolae Ceaușescu ajungea să conducă România, în 1965.
Mi-am trăit copilăria și studenția în perioada comunismului și, la puțin timp după Revoluția din ’89, am fost acceptată la prima agenție de publicitate din țară, Graffiti-BBDO. Deci, lucrez în marketing… de când mă știu.

Instruirea în facultatea tehnică absolvită a venit firesc, ca un fel de moștenire de familie. Astfel, mi s-a modelat pentru totdeauna o gândire analitică și capacitatea de a organiza informații. De aceea, când am ajuns în domeniul nou al publicității, nu mi-a fost deloc greu să continui să învăț: strategii, diverse softuri de computer, relații cu clienții și multe altele.

Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?

Prima experiență antreprenorială în marketing a fost destul de complexă și a durat cam 16 ani. M-am avântat în ea, imediat după ce am declarat… „sus și tare” (ca să citez clasici în viaţă…) că nu voi lucra niciodată pe cont propriu. Dar, uneori, în viață luăm și decizii contradictorii, aşa că iată-mă – alături de draga mea prietenă Luiza Sterian -, deschizând propria agenție de producție publicitară. Aici am făcut „training on the job” (în traducere, instruire la locul de muncă) în domenii precum vânzări, creație grafică, dtp și texte pentru broșuri publicitare, dar și contabilitate primară, contracte, leasinguri, datorii și popriri.

Cum nu știam nimic despre ce înseamnă un business, plan de afaceri, previziuni financiare sau gestionarea unei situații critice, aplicam principiul „încercare și eroare”. Și, în mare, a funcționat. Singurul aspect pe care nu l-am putut depăși prin această metodă a fost „arta” de conduce o firmă, de aceea am și plătit prețul final, odată cu instalarea crizei din 2008. Inevitabilul s-a produs în 2015, când am închis firma și ne-am hotărât să lucrăm fiecare, individual.

Avantajul de a trece printr-o criză s-a văzut mai târziu, la declanșarea pandemiei, când am redus „turaţia” motoarelor și pe aceea a cheltuielilor, pentru că am intuit că nu va trece în câteva luni – învățasem deja asta – dur, în viața reală.

Strângerea de inimă de a pune lacăt pe propria firmă nu a durat prea mult, pentru că mi-am îndreptat toată energia către alte soluții, pentru a depăși momentul respectiv. Atunci am început să lucrez în mod conștient şi conştiincios la dezvoltarea mea profesională și personală: am decis să-mi instalez un nou „Windows” mental, deoarece versiunea 3.1 era… uzată moral – acum pot glumi despre asta.

După multe căutări, dorințe neîmplinite, speranțe spulberate și întrebările celor din jur – „n-ai găsit și tu un loc de muncă?” -, am ajuns să-mi descopăr vocația.

Astfel am ajuns la cea de-a doua experiență antreprenorială, cea din prezent, axată pe două specilializări: marketing și copywriting pentru produse de nișă. Timp de un an am studiat copywritingul sub îndrumarea lui Iosif Vidoni – un curs care ar putea fi echivalentul unui master de la facultate. Și încă mă perfecționez.

Dacă adăugăm experiența anterioară în advertising, pare că tot ce am făcut până acum m-a pregătit pentru rolul actual, cel de editor de carte și coach (un fel de… „antrenor”) pentru aceia care îşi doresc să fie autori de carte.

Când am realizat că antreprenorii pot deveni cunoscuți ca experți prin cărți scrise de ei, am avut un moment de „AHA! Eu POT să-i îndrum AICI!”

Pentru că promovarea acestora printr-o carte nu se poate face oricând și nici oricum. Şi, mai ales, nu poate avea impactul scontat decât sub îndrumare de specialitate.

La întrebările fundamentale puse și de Simon Sinek, celor care fac business, eu răspund:

„De ce ești în afaceri?” – pentru că antreprenorii români valoroși au mare nevoie de promovare prin cărți pentru a-și atrage clienții potriviți și nu pot face acest lucru singuri.
„Cum faci asta?” – folosesc cam tot ce am acumulat până azi – cum activează independent un antreprenor, cum se comunică în vânzări, cum se organizează și se structurează targetat sute de pagini de manuscris, dar și marketing, design de carte, eveniment de lansare pentru cărțile scrise.

De la mentorii din SUA, pe care-i urmăresc, am învățat că a fi bun în această meserie înseamnă să fii un factor motivant puternic pentru antreprenor, să nu scapi din vedere ideea centrală a cărții și să lucrezi eficient în procesul de editare a acesteia.

Astfel s-a conturat programul meu de îndrumare adresat antreprenorilor români care scriu o carte pentru a câștiga notorietate, denumit Book Accelerator – instrumentul care accelerează scrierea unei cărţi.

Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?

Sunt editor-coach (în traducere liberă, „editor și antrenor de scriere”) pentru cărți de branding personal sau profesional.

Sau, altfel spus, sunt îndrumător pentru antreprenori care vor să scrie și să publice o carte de branding structurată ca un instrument de marketing, cu scopul precis de a atrage clienții ideali, de a se poziționa ca experți și de a-și împlini visul de a deveni autori de carte.

A fi editor și coach înseamnă, în primul rând, să crezi în autor și în valoarea lui.

Autorii cu care lucrez sunt antreprenori cu experienţă în domeniul lor. De exemplu – au o metodă/procedură proprie, cu rezultate bune, verificate, lansează un produs mai complex, au o carieră care poate inspira sau vor să atragă investitori într-un proiect important. O altă trăsătură necesară este să fie deschiși la sugestii și să-și dorescă expunerea sau, cel puțin, să nu se ferească de ea.

Totul pornește de la o primă întâlnire, unde ne cunoaștem, unde decidem ideea centrală a cărții și, dacă momentul actual este cel mai potrivit pentru a publica o carte de promovare.

Procesul de consultare pentru scrierea cărții are loc prin întâlniri „unu la unu”, în care ofer feedback, discutăm pe marginea lui și facem brainstorming. În general, lucrăm în două etape consecutive:
a) Scrierea cărții de markerting de către antreprenor – pentru a ajunge la clientul său, bazată pe experiența sa și completată cu o cercetare aprofundată.
b) Editarea cărții – pregătirea manuscrisului pentru publicare – în principal: corectura şi editarea textului, designul coperții și al paginilor din interiorul cărţii.

Atenție! Nu oricare carte scrisă de un antreprenor va atinge un obiectiv de marketing, de aceea este nevoie de îndrumare specifică. Dintr-un simplu text scris poate rezulta o carte plictisitoare, cu idei repetitive sau o carte cu informații prea generale, fără soluţii de aplicare practică, posibil incoerentă sau cu greșeli gramaticale ori de exprimare etc.

Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?

Cea mai mare provocare a mea, în calitate de editor și coach, a fost să lucrez cu aproape 200 de autori în același timp.

Programul Book Accelerator era gata și finalizasem cu bine primele experiențe. Propunerea de a lucra ca editor pentru o carte cu 100 de autori, dar și ca îndrumător, m-a luat prin surprindere. Am fost încântată și am acceptat fără ezitare, din două motive: era o mare provocare și mă așteptam să fie mult mai ușor decât a fost.

Titlul volumului – „100 de prieteni, 100 de povești”. Există pe Facebook pagina dedicată acestei cărţi. Planul era ca autorii invitați să scrie o povestioară, iar textele lor, puțin ajustate (ei nefiind scriitori de meserie) să fie adunate într-o carte, pe care o vom publica. Ușor de zis, dar greu, foarte greu de făcut.

Când s-a lansat ideea cărții – prin iunie 2018 -, s-a stabilit și ziua lansării: 1 decembrie 2018, când se aniversau 100 de ani de la Marea Unire – deci aveam mai puțin de șase luni la dispoziţie (printre care vreo trei luni de concedii) pentru a derula toate acțiunile – de la primele discuții cu viitorii co-autori și terminând cu organizarea evenimentului de lansare. Am fost patru „mușchetari” – care am lucrat asiduu, cu pixurile pe post de muschetă – ca o echipă de șoc în care fiecare care a jucat mai multe roluri.

Timpul trecea, iar cu trei luni înainte de data lansării, noi aveam doar cinci povești din cele 100!!! A fost cel mai greu moment al acestui proiect îndrăzneț și am fost gata-gata să renunțăm. Cum l-am depășit? Am zis „NU SE POATE! Ceva mai grav decât să-i dezamăgim pe cei care au crezut în noi nu există!”. Așa ne-am mobilizat, ne-am canalizat toată voința și toată perseverența de care eram în stare și am reușit.

Secretul a fost să găsim mereu soluții pentru toate obstacolele care apăreau, gândindu-ne doar la final – am căutat alți autori (în locul celor care renunțau sau care amânau la nesfârșit). Am avut şi cazuri în care unii nu mai scriseseră nici măcar o compunere de când erau în clasa a III-a. Pe aceia i-am convins că o pot face cu ajutorul nostru, fără să se streseze. Altora le-am luat interviuri audio și apoi le-am transcris poveștile, refrazându-le într-un mod atrăgător.

„Motorul” care ne-a dat puterea să mergem până la capăt a fost încrederea primilor autori în proiectul nostru. Când am tras linie, am constatat că echipa noastră avusese discuții personale cu peste 400 de persoane pentru a avea în final, 100 de autori. Mie îmi revenise o jumătate dintre aceştia – 200 de persoane contactate inițial, dintre care 50 au dus procesul de scriere a poveştii la bun sfârșit.

Am publicat cartea la timp, evenimentul a avut loc exact la data stabilită a lansării și a fost foarte apreciat. Am avut o lansare cu 250 de invitați și am vândut o mulțime de exemplare.

Per total, a fost o experiență dură, dar satisfacția publicării şi a lansării ei a fost imensă. Imaginea unei săli pline de co-autori – între care sportivi, unii dintre ei campioni olimpici ai României, dar şi artişti – care-și oferă autografe unul-altuia ne-a umplut inimile de bucurie.

S-a dovedit că încrederea co-autorilor în noi și faptul că nu le-am înșelat așteptările au dus la un proiect unic, finalizat cu succes.

Cum te-ai promovat la început (personal şi afacerea) și cum te promovezi acum?

Promovarea programului meu, Book Acelerator, a pornit de la cei 100 de autori, de la recomandări ale prietenilor și ale cunoscuților, urmată de prezența online pe Facebook și pe LinkedIn.

Am conceput integral un website: text și design. Am pregătit o pâlnie de vânzare cu un produs-magnet pentru abonarea la lista de email marketing – pentru a transmite informații legate de procesul de scriere al unei cărți, chiar dacă nu ești scriitor, și de modul în care poți profita de pe urma acesteia.

Acest magnet este un tutorial care te ghidează să-ți scrii Declarația de Misiune și Viziune. De asemenea, are un Landing Page consistent cu instrucțiuni, beneficii și idei practice pentru a folosi această declarație.

Folosirea Declarației de Misiune și Viziune când te prezinți într-un grup online sau într-o întâlnire de networking are un mare impact asupra audienței – din experiența mea.

Indiferent dacă ești antreprenor sau freelancer, nu mai trebuie să te pierzi în cuvinte sau să te simți nesigur în explicații. Mesajul tău rămâne constant și consecvent.

Declarația de Misiune și Viziune comunică, într-un mod clar și la obiect, cui îi este destinat produsul sau serviciul tău, ce beneficii îi aduce și direcția spre care se dezvoltă.

Ah, iar am dat prea mult „din casă”!

Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?

Pentru anul acesta am planuri de marketing și de vânzări.

Îmi propun să fac promovare de brand awareness pentru Book Accelerator, pentru a atrage vizitatori pe website și a face cunoscute avantajele pe care le are un autor care colaborează cu un editor-coach. Partea de educare a pieței este foarte importantă, de obicei, dar mai ales când este vorba despre o meserie nouă.

Am început cu planul editorial pentru articole de blog și postări despre subiecte conexe profesiei mele, cum ar fi: diferența dintre o carte și o carte de marketing pentru un antreprenor, ce avantaje are autorul care are un îndrumător specializat în marketing de nișă și copywriting, ce obstacole poate întâmpina un autor dacă începe să scrie singur etc.

Anul viitor îmi propun să scriu o carte și s-o public pe mai multe platforme, pentru a-i ajuta pe antreprenorii care vor să facă singuri primii pași, astfel încât să ştie cum să structureze corect propria carte de branding.

Îmi propun să colaborez cu patru noi autori, până la mijlocul anului 2024, în diferite forme – adaptate fiecărui domeniu și fiecărui autor. De asemenea, lucrez constant la îmbunătățirea abilităților mele pentru că publicarea cărții unui antreprenor, este și un proces de dezvoltare personală pentru el.

Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?

Obiectivele de lucru cu fiecare autor în parte, de finalizare a cărților și de prioritizare a sarcinilor zilnice au fost – în cea mai mare parte – îndeplinite.

Legat de planificarea și dezvoltarea businessului, mult timp am fost dezorientată. Cele mai mari piedici? Probabil faptul că mi-am propus obiective imposibil de atins și nu am știut ce pași am de făcut pentru a atinge nici măcar o jumătate dintre ele.

De curând, mi s-a clarificat de unde trebuie să pornesc și unde îmi propun să ajung, iar acest lucru a avut loc în două etape. În primul rând, am conceput Declarația de Misiune în plan profesional – de aici s-a ridicat „ceața”. În al doilea rând, am găsit GPS-ul, adică sistemul de stabilire a obiectivelor și de planificare a pașilor pentru a le atinge.

Deci, am pornit tot cu Declarația de Misiune și Viziune, care funcționează ca punctul cardinal Nord pe busolă. Când nu-l găsești, plutești în derivă, ca un vapor pe ocean și habar n-ai unde ajungi sau de ce eșuezi.

Acum mi-am ales țelurile principale, dar și modul în care să mă concentrez asupra lor. Fără să mă mai abat din drum.

În concluzie, mi-am setat două obiective de business și două obiective personale pe care le urmăresc și pe care le monitorizez săptămânal. Am observat două aspecte deosebit de importante:
a) La unele obiective am crescut conform așteptărilor, la altele sunt încă, sub grafic; dar am imaginea clară în fața mea, la orice oră.
b) Sunt conștientă că voi face mici ajustări pe parcurs, în funcție de ceea ce pot să fac în mod real, dar fără să mă demotivez.

Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?

Limitări? Cu siguranţă. Am avut bariere mentale pe care le-am depășit, iar acum… cred că au apărut altele. La început, am suferit de sindromul impostorului. Vocea interioară îmi repeta: „Cine ești tu, să știi cum să îndrumi un autor?”.

Atunci am studiat puțin acest sindrom – mulți autori aspiranți se luptă cu el – și am aflat că, dacă suferi de acest sindrom, sigur nu ești impostor! Atunci, l-am amuțit.

În același timp, am vrut să fiu sigură că livrez ceea ce promit și mi-am propus să compar programul meu cu altele. Însă fiind o meserie total nouă pentru România, nu aveam la ce să mă raportez. De aceea, un timp doar m-am monitorizat îndeaproape, mi-am analizat munca și m-am inspirat de la mentori din străinătate.

Concluzia a fost: ceea ce fac este bine, pentru că produsul finit – cartea – își îndeplinește menirea pentru care fost scrisă, iar conținutul reflectă întru totul experiența autorului. Antreprenorii sunt mulțumiți și realizează că nu ar fi putut finaliza cartea fără ajutorul meu, fără susţinerea mea.

Altă barieră cu care mă confrunt este perfecționismul. Când simt că se manifestă prea puternic, îmi repet în gând „standardele de perfecțiune mi le impun singură și le adaptez în funcție de situație!”.

Am observat că de fiecare dată lupt cu o limitare și, în cazul în care – cumva – o anihilez, apare alta. Nu știu dacă acest proces se termină vreodată, dar cu siguranță, face parte din progresul meu profesional şi personal. Este ca un beculeț care se aprinde şi-mi atrage atenția unde e cazul să-mi schimb gândirea și atitudinea, dacă vreau să trec la nivelul următor.

Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?

Mi-aș fi dorit să văd cu claritate care este misiunea mea profesională, să pot să definesc cu precizie următorul punct de dezvoltare al businessului spre care mă îndrept, dar și cel pe termen lung.

Mi-aș fi dorit să știu cum se gestionează o afacere, cum se face un plan de dezvoltare, ce variante de a merge mai departe există în situații dificile (economică, pandemică etc.).

Nu mă așteptam să vină criza în 2008 – prima, pentru mine. Am fost total nepregătită. Nu m-am așteptat la atât de dese schimbări de TVA, impozitare, angajare și decontare pentru SRL-uri.

Acum, știu că vor veni și că va trebui să găsesc o soluție bună să continui prin inspirație, prin studiu, research sau brainstorming, fără să mai adaug experiența acumulată.

Care ar fi Top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?

Dacă ar fi să alcătuiesc un Top cu cinci sfaturi pentru un antreprenor, la început de drum, ele ar fi:

1. Să aibă un plan sau un obiectiv realist, măcar pe câteva luni, pe care să-l urmeze; să nu ai niciun plan e total contraindicat și devii un candidat sigur la frustrare, faliment sau renunțare.
2. Să urmeze sfaturile specialiștilor în domeniu, să nu asculte de părerologii care le știu pe toate, dar sunt angajați pe 2.000 lei (indiferent cine sunt ei) – pe principiul „nu-l întrebi pe stomatolog de ce ți s-a oprit motorul mașinii”.
3. Să aibă un contabil isteț cu care să se sfătuiască, nu doar să-i calculeze impozitele – asta face softul de contabilitate.
4. Să acorde importanță banilor (încasări, cheltuieli, bugete etc.), să nu ignore acest aspect chiar dacă nu le place.
5. O idee de afaceri e viabilă dacă există cumpărători și dacă ai un plan de afaceri înainte. Prin research și simulări, verifică dacă ideea ta are potențialul de a genera un venit decent.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.