tech week
Shadow

Industriile creative: Partea a II-a – Detaliile tehnice ale unui produs

Un articol de Mihaela Ion, manager cultural/ curator/ teoretician de artăhttps://mihaelaion.com/

Dacă în primul articol din această serie am discutat despre alegerea numelui, acum povestim despre modul în care prezentăm pe site detaliile unui produs.

Este important ca un produs să aibă un nume și să facă parte dintr-o colecţie de autor. Un produs de autor nu ar trebui să fie reprodus de foarte multe ori – recomand o refacere cromatică diferită în funcţie de cerinţele clienţilor, dar şi aceasta în serie limitată.

Cum prezinţi pe site-ul personal sau un site de profil, un produs:

  • Numele produsului
  • Colecţia din care face parte
  • Tehnica, materialele folosite
  • Dimensiunile produsului în centimetri sau inch în funcţie de publicul căruia te adresezi
  • Anul creaţiei
  • Autorul/autorii
  • Locul unde acesta a mai fost prezentat, de exemplu o expoziţie cu produse de autor
  • Preţul şi dacă transportul este inclus sau nu
  • Dacă este livrare naţională sau internaţională
  • Când va ajunge în posesia clientului
  • Dacă produsul poate să fie realizat pe comandă în funcţie de cerinţele publicului.
  • Dacă poate să fie impachetat cado
  • Detalii despre retur
  • Mici detalii despre modul în care poate să fie menţinut în condiţii eficiente
  • Hashtaguri relevante pentru produs

Numele produsului este important pentru ca publicul să ştie ce este, şi pentru a nu exista situaţii insolite, menţionează şi ce este (detalii suplimentare). Sunt cazuri când un produs nu este folosit aşa cum a fost gândit, pentru că nu am primit instrucţiunile de folosire sau sunt produse multifuncţionale.

Şi un exemplu în acest sens, Mihaela Creţescu (https://www.mihaelacretescu.com/) creează rochii încreţite (nu trebuie să fie călcate) şi au mai multe moduri de purtare. De la ea am primit toate informaţiile despre cum să întreţin rochia, cum pot să o port şi cum să schimb modul de aranjare pentru a avea o rochie 3 în 1.

Mihaela Creţescu
Mihaela Creţescu

Dacă este un produs dintr-o colecţie limitată, automat produsul va avea un preţ mai mare şi o valoare importantă pentru autor şi pentru client. Este un produs care nu va mai fi reprodus.

Tehnica utilizată şi materialele folosite sunt menţionate, iar în funcție de ele şi timpul de creare este diferit, iar materialele folosite pot fi mai scumpe sau mai ieftine. Dimensiunile produsului, mai ales dacă acesta este o bijuterie, pot fi menţionate şi prin intermediul unor fotografii cu modele se poate vedea produsul în mărime reală.

Există şi cazuri când sunt folosite monede pentru prezentarea prin comparaţie. Eu nu aş recomanda această formă, nu arată profesionist de cele mai multe ori. De asemenea, nici produsele care sunt într-un fundal prea încărcat nu ies eficient în evidenţă.

Isabelle Vijiac (https://www.facebook.com/AtelierIsabelleVijiiac) – pentru fiecare colecţie are sedinţe foto profesioniste, şi tematici diferite, şi întotdeauna conceptul de feminitate este linia definitorie pentru fiecare produs.

Isabelle Vijiac
Isabelle Vijiac

Anul de producţie este important, astfel un produs recent va fi mai valoros financiar vorbind în comparaţie cu unul de minim 2-3 ani. Nu sunt fană a soldărilor pentru industriile creative, întrucât stocurile nu ar trebuie să fie atât de mari, încât să rămână în depozit. Produsele de autor sunt create în serii limitate, în stocuri mici, şi cele mai multe ori fac parte din colecţii.

Autorul/autorii trebuie menţionaţi dacă sunt produse care au fost co-create prin intermediul mai multor creatori. De cele mai multe ori există co-autori pentru produse limitate, de autor, produse special create pentru un eveniment. De asemenea, creatorii realizează produse în comun şi pentru expoziţii naţionale şi internaţionale.

Aici ajungem şi la locul unde a mai fost prezentat produsul. Ca exemplu de eveniment 7 ilustratoare Gabi Toma, Alina Chiş (Rue Atelier), Diana Grigore (DAIA), Angela Mincă, Loredana Maholea, Alexandra Ciocan și Iulia Mirică au realizat și o serie limitată de stickere şi cărţi poștale de autor pentru proiectul Creative Night Talks, din 2021.

Nicomade
Nicomade

Nicomade are o colaborare cu cei de la Joined by Fire, prin intermediul cărora vinde şi bijuterii din argint. “Medalionul este realizat în întregime manual, pornind de la design-ul realizat de mine din lut şi până la procesul de transformare al acestuia în obiect de argint de către partenerii mei de la Joined by Fire.

Nouă ne-a făcut mare plăcere să colaborăm la această colecţie şi sperăm că şi voua vă face plăcere să le purtaţi!” https://www.crafty.ro/produse/263985-la-comanda-pandantiv-din-argint-catel

Preţul – şi despre preţ vom discuta pe larg în următorul articol -, este important să fie trecut. Prea puţini clienţi doresc să întrebe şi să aştepte un răspuns, majoritatea vor să ştie de la început preţul şi dacă le place un produs să îl achizioneze online instant.

Menţionează dacă transportul şi TVA-ul sunt incluse, şi bineînţeles dacă există vreun discount pentru o anumită sumă. Discountul poate fi aplicat mai ales pentru produse realizate în serie limitată pentru o comandă mare, cum fac anumite corporaţii care cer oferte de mărţisoare, cadouri de Crăciun personalizate pentru echipe ample. De asemenea, discountul poate să fie aplicat şi sub forma de transport inclus pentru comenzi de o anumită sumă.

În perioada sărbătorilor toată lumea doreşte produse, de aceea foarte mulţi creatori propun clar pe siteuri date finale ferme pentru trimiterea unei comenzi. Comenzile naţionale pot să ajungă prin curier, prin poştă, prin întâlnire faţă în faţă dacă creatorul doreşte acest lucru, iar termenul acestora de livrare trebuie să fie cât mai mic. Comenzile internaţionale ţin de zona UE şi non-UE şi vor avea termene de livrare mai mari, în funcţie de fiecare ţară în care se livrează.

Un aspect interesant pe care îl prezintă câţiva creatori este refacerea unui produs în altă comandă conform noilor cerinţe cromatice. Aceasta este o comandă personalizată astfel timpul de realizare & livrarea vor fi mai mari. Personal, nu mi se pare de bun augur o noua reinterpretare a unui produs care s-a dorit de la început a fi unicat, şi apreciez când un creator nu mai reface un produs.

Detaliile despre retur să fie cât mai clare, simple şi corect prezentate. Este OK ca o persoană să se răzgândească şi să returneze produs, în acelaşi condiţii impecabile. Nu sunt fana shaming-ului public şi online pe care anumiţi creatori îl realizează, în momentul în care li se returnează produsele. Returul de produse ar trebui să fie o practică normală, integrată de la început în planul de afaceri.

Contează şi micile detalii despre modul în care poate să fie menţinut un produs în condiţii eficiente. De la regulile de bun simţ, până la reguli simple şi uşoare care să se regăsească şi pe site, şi ar fi excelent şi în coletul primit.

Bohemian Sin
Bohemian Sin

Bohemian Sin are o prezentare clară a modului de a păstra integritatea unui produs textil. “Instrucţiuni pentru o viaţă cât mai lungă:
A se evita:
-contactul susţinut cu parfum sau surse de umezeală;
-expunerea prelungită la soare;
A se păstra departe de sursele de căldura excesivă, sursele inflamabile sau de praf, obiectele tăioase sau ascuţite. De preferat, a se evita manevrarea foarte bruscă ori impactul accesoriului cu obiecte dure.” https://www.breslo.ro/BohemianSin

Hashtagurile ataşate unei imagini sunt cele care pun produsul pe prima pagină, revenind la exemplu Bohemian Sin, pe site-uri specializate ea foloseşte haştagurile “broşe, bijuterii, mărţişoare, cadouri handmade”.

Nicomade, pe un site românesc de vânzare produse de autor, utilizează hashtagurile pentru produse de primăvară “mărţişor, lucrat manual, mărţişor handmade, mărţisor din lut”, şi haştagurile “pandativ, bijuterie din argint, medalion” pentru produse necatalogate ca fiind de sărbători.

În cazul în care comanda este cadou trimis prin intermediul creatorilor, clienţii trebuie să cunoască toate aceste detalii. Un cadou trebuie să fie împachetat, frumos aranjat, să nu conţină factura în format print, şi să existe şi o felicitare sau un mesaj personalizat gratuit sau plătit. Eu, în perioada lockdownlui am trimis multe colete prietenilor mei, prin intermediul creatorilor, şi mi-a plăcut să văd modul profesionist de a trimite un colet – cadou şi am apreciat cum au trecut şi mesajele mele personalizate.

Rue Atelier
Rue Atelier

Rue Atelier a fost cea de la care am trimis cele mai multe ilustraţii, şi a aranjat toate coletele drept cadouri. Nu trebuie să fie lockdown, pentru ca orice creator să trimită colete cadouri la comandă, sunt şi acum situaţii în care se trimit cadouri direct prin intermediul creatorului căruia îi dăm comanda de produse.

Ca un sfat final, dacă sunteţi la început de drum, comandaţi un colet de la creatorii preferaţi, uitaţi-vă cum prezintă un produs pe site-ul lor, cum este comunicarea cu ei, cum trimit coletul, şi orice vă place inspirati-vă pentru comenzile voastre şi ce nu apreciaţi, îmbunătaţiţi în afacerea voastră creativă.

Despre autor:

Mihaela Ion - (C) fotograf: Daniela Lazar
Mihaela Ion – (C) fotograf: Daniela Lazar

Mihaela Ion este manager cultural/ curator/ teoretician de artă cu o experienţă de peste 16 ani în cadrul industriei creative şi culturale româneşti. A absolvit Facultatea de Istorie, secţia Istoria Artei, plus două masterate primul la CESI (consorţiul Universitatea Bucureşti / Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu) la secţia Teoria şi practica imaginii şi al doilea la Universitatea Bucureşti, secţia Istoria artei şi filosofia culturii (Facultatea de Istorie & Facultatea de Filosofie).

Deţine din 2013 un doctorat în istorie, în domeniul patrimoniului comunismului. În septembrie 2021 a absolvit cursul EUHeritage, un proiect transnaţional realizat prin intermediul Erasmus+, proiect cu tematica promovarea, identificarea, valorizarea patrimoniului cultural internaţional. Din aprilie 2021 este membră AICA România (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Artă). Este evaluator independent pentru AFCN, Primăria Municipiului Timişoara (Centrul de Proiecte). Mihaela s-a specializat în domeniul managementului cultural în Londra, Paris, Selestat, Strasbourg şi Nancy, prin bursele oferite de Fundaţia Gabriela Tudor şi Courants du Monde, Ministerul Culturii din Franţa. Mihaela a co-fondat proiectele “Revista Atelierul”, “Creative Night Talks”, “Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs”, toate fiind proiecte ale Asociaţiei Atelierul de Creaţie şi acestea au vizibilitate atât în presă, cât şi la nivelul societăţii civile prin nominalizările la premiile Digital Divas, Gala Societăţii Civile, Gala Naţională a Voluntarilor, Gala Elle Decoration România.

A activat în diferite galerii de artă, case de licitaţii din Bucureşti, iar din 2016 şi-a început activitatea curatorială constantă. Printre spaţiile de consum de cultură unde a realizat evenimente culturale se numără: România – Bucureşti (Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Centrul Cultural Casa Artelor, Institutul Cultural Român, Expirat, Energiea, Institutul Cultural Francez, Bistro Chez Elvire, Cinema Elvira Popescu, Acuarela, Muzeul Naţional de Istorie a României -MNIR, Romexpo, Galeria Horaţiu Mălăele), Iaşi (Teatru Fix), Timişoara (Ambasada), Cluj-Napoca (Centrul de cultură Urbană „Casino”, Fabrica de Pensule), Buzău (Muzeul Judeţean), Braşov (Visssual), Bulgaria – Muzeul Regional de Istorie din Varna, Ucraina – Galeria Vernisagge, Cernăuţi, Serbia – Narodni Muzej Zrenjanin şi Grecia – Bensousan Han, Thessaloniki.

Leave a Reply

Your email address will not be published.