Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Diferenta dintre rural si urban nu o fac oamenii, ci accesibilitatea

Diferenta dintre rural si urban 1

Romania rurala, cu peste 10 mii de sate si 9 milioane de locuitori, are un potential de dezvoltare insuficient explorat. 68% din populatia activa are venituri decente din salarii, care ii acopera necesitatile lunare si ii permit si unele cheltuieli aditionale. Se observa si o tendinta de convergenta intre valorile, stilul de viata si comportamentul de consum ale cumparatorilor din mediul rural si urban, in special la tineri. Pusi in contexte similare, cumparatorii din urban si rural ar avea aceleasi comportamente de consum, prin urmare o dezvoltare a retailului rural este o reala oportunitate.

De ce o cercetare despre Romania Rurala?

Exista putine informatii statistice despre consumatorii din mediul rural, atat pentru ca distanta creste costurile si durata unui astfel de studiu, cat si datorita accentului pe care mediul de afaceri il pune pe mediul urban. Totusi, din datele Nielsen, o proportie semnificativa – 23% – din totalul vanzarilor de retail FMCG vin din mediul rural. Aceste vanzari se realizeaza preponderent prin canale de comert traditional, magazinele din rural reprezentand numeric mai mult de jumatate (cca 60%) din totalul retailului din Romania. Sub 10% din magazinele din retele de tip modern sunt amplasate in rural.

Avand in vedere aceste ponderi, am decis sa aflam mai multe detalii despre tipologiile si comportamentele consumatorilor din mediul rural, printr-un studiu sindicalizat ale carui rezultate au fost finalizate in luna noiembrie.

Ce am aflat?

Consumatorii au profile in general similare cu cei din urban. Din cele 5 tipologii identificate, trei ar reprezenta un potential real pentru comerciantii din Romania, deoarece au un tipar complex de nevoi, un comportament de cumparare si posibilitati financiare comparabile cu cele din urban.

Diferenta dintre rural si urban 1
Majoritatea repondentilor au ca principala sursa de venit salariul sau pensia, doar unul din 5 castigandu-si existenta si din activitati legate de agricultura. Peste 20% din ei au declarat ca nu au folosit niciun fel de instrumente bancare pentru ca fie nu le sunt necesare fie nu le inteleg utilitatea.

In ce priveste obiceiurile de cumparare, acestea sunt influentate de accesul la diferitele canale de comert, ceea ce implicit determina si alegerea diferitelor categorii de produse sau branduri. De exemplu, peste 70% din repondentii care merg regulat la hipermarket au un automobil in gospodarie. Comertul de tip traditional, disponibil majoritatii populatiei, este canalul vizitat cu frecventa cea mai mare, considerentele de convenienta punandu-si deci amprenta asupra alegerilor, asa cum se intampla si in mediul urban.


Le place sa cumpere. Ce?

Printre categoriile cel mai frecvent cumparate se regasesc painea, tigarile si berea, dar si apa sau guma de mestecat. Cosul de cumparaturi este compus in proportie de 66% din produse alimentare.

Pretul si experienta anterioara cu produsul sunt principalii factori de decizie in alegerea brandurilor cumparate, iar tipurile preferate de promotii sunt discountul si gratuitatile. Penetrarea marcilor private este destul de redusa (34%) in principal datorita distantei fata de comertul modern, dar ele sunt apreciate pentru raportul bun calitate pret.

Cum 70% din repondenti au declarat ca le place sa mearga la cumparaturi, accesul la o gama mai variata de categorii si marci in comertul traditional, precum si extinderea comertului modern inspre cumparatorii din mediul rural este un scenariu ce merita explorat.


Obiectivul principal al studiului Rural Romania a fost o analiza de segmentare a populatiei din mediul rural, din care au rezultat 5 profiluri distincte de consumatori, cu trasaturi si obiceiuri specifice. Particularitatile acestor segmente au fost validate si de cercetarile din mediul rural ale domnului Prof. Univ. Vintila Mihailescu, unul dintre cei mai experimentati antropologi romani, care pe parcursul celor 40 de ani de experienta a analizat extensiv societatea rurala, despre care a si publicat o serie intreaga de lucrari.

Rezultatele detaliate ale studiului Nielsen Rural Romania pot fi puse la dispozitie la cerere intrand in legatura cu Iulia Pencea, Consumer Insights Leader Nielsen Balkans la iulia.pencea@nielsen.com.

DESPRE STUDIUL NIELSEN RURAL ROMANIA

Cercetarea a fost realizata in perioada septembrie-octombrie 2017, pe un esantion de 1000 de locuitori din mediul rural din localitati situate la minim 20km de un oras de peste 100,000 locuitori. Esantionul, format din barbati si femei cu varste intre 18 si 65 de ani, are cote reprezentative pentru mediul rural. Interviurile au fost realizate fata in fata iar rezultatele au o marja de eroare de ± 3,1%.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.