Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

David Ioanițescu de la Okfea – precursorul trendului de coffee to go, încă din 2007

David Ioanițescu, omul din spatele conceptului “Okfea – coffee and juice bar”, și-a început cariera în vânzări și management încă de la o vârstă fragedă, exersându-și calitățile de vânzător și consilier chiar în micul atelier de pictură al familiei, pentru a-și ajuta părinții.

A continuat în timpul liceului cu administrarea segmentului de evenimente și impresariat artistic din cadrul unei fundații, iar în facultate a devenit manager al unui club din București, organizând petreceri, evenimente și programe afterhours.

Primul contact cu cafeaua preparată în mod profesionist l-a avut administrând terasa clubului, unde a beneficiat de training specializat oferit de cei mai buni în domeniu la acel moment. Însă pe atunci, meniul de cafea acoperea doar gama de espresso scurt sau lung, cu lapte servit separat alături.

Povestea specializării lui David în domeniul cafelei și a împrejurărilor ce au condus organic către dezvoltarea lanțului Okfea, începe în iulie 2007 odată cu pregătirile pentru Turneul de tenis masculin, ce avea loc în luna septembrie. Pe aceea vreme, David era importator și distribuitor de produse de patiserie, dulciuri de cofetărie și panificație din Italia. Alături de asociatul său, a dezvoltat în paralel și o afacere de nișă pe segmentul de catering: sandvișuri și salate premium, gata de servire, pentru cafenele și localuri selecte din București.

David Ioanițescu
David Ioanițescu

“Într-o zi, unul dintre clienții noștri mulțumiți de calitatea produselor, m-a întrebat dacă aș fi interesat să participăm cu linia de sandvișuri la un eveniment outdoor, sportiv, unde aveau să asiste aproximativ 7000 de vizitatori unici pe zi. Am acceptat provocarea, doar că… în afară de sandvișuri trebuia să servim și cafea și produse pe bază de cafea, folosind blendul pus la dispoziție de sponsorul oficial al evenimentului.
Cum experiența mea profesională era oarecum adiacentă cafelei, am acceptat această provocare și împreună cu furnizorul de cafea, am confecționat un stand mobil, un bar pe roți, dotat cu minimul necesar preparării și servirii cafelei, respectând normele în vigoare.
A fost prima dată când, preluând modelul deja existent în afara țării, am preparat espresso, cappuccino și latte într-un bar mobil și le-am servit în pahare de carton (to go). Clienții au fost ușor surprinși de noul concept, asociindu-ne implicit cu automatele de cafea, dar după prima înghițitură rămâneau uimiți și asbolut încântați de gustul bun al cafelei.” David Ioanițescu, fondator Okfea.

Mulțumit că experimentul a avut succes, David a început să caute noi provocări. A participat la numeroase coffee break-uri, târguri și expoziții, spectacole și concerte, evenimente corporate, inclusiv de tip catering, în cadrul cărora a introdus cu succes cafeaua și fresh-urile, preparate pe loc în barul mobil în funcție de alegerea clientului, și nu pregătite dinainte și expuse la termos/sticlă. Din 2010, experimentul său a devenit o afacere stabilă, prin asocierea cu Andreea Radu pe care după cum spune el, a “smuls-o” din domeniul corporatist pentru a deveni partenerul său de business.

Până în 2015, business-ul lor nu a avut nici măcar o denumire sau o siglă specifică unui bar/cafenea, până când, la diverse evenimente, clienții lor fideli au devenit din ce în ce mai curioși și au început să-i întrebe cum se numesc și unde îi pot găsi ca locație fixă, pentru a-și savura în continuare cafeaua și freshul zilnic. La acel moment răspunsul lor a fost “Livin’Fresh, în Mall Băneasa”.

“Livin’Fresh era pe atunci un bar specializat de fresh-uri și smoothie-uri, însă mai puțin dezvoltat pe partea de cafea; acela a fost momentul când am realizat că ar fi bine să avem și alte locații fixe în oraș, în zonele de birouri sau alte zone cu aglomerare urbană, ușor accesibile oricărui client care își dorește să savureze o cafea bună la pachet.
În același timp, am început să căutăm un nume, care să fie neaoș, să nu fie inspirat de un nume de afară, să fie românesc, ușor de ținut minte și bineînțeles pe buzele tuturor consumatorilor de cafea. Astfel ne-am dat seama de un lucru care era evident încă din adolescența noastră, când foloseam ca pretext pentru a ieși afară cu prietenii sau prietenele, invitația “Hai la O Cafea”.
Am realizat că nu poate să existe un nume mai simplu și mai sugestiv pentru activitatea noastră, am stilizat ușor numele și am ajuns să dăm naștere brand-ului OKFEA.” David Ioanițescu, fondator Okfea.

David a fost întotdeauna pasionat de design interior, provenind dintr-o familie de artiști-pictori, iar acest lucru i-a fost de folos în conturarea primelor schițe de design pentru amenajarea și identitatea vizuală a locațiilor Okfea. Totodată, partenera sa de business, Andreea, are o formare profesională strâns legată de cifre, ceea ce a completat latura artistică și pasiunea lui David, în plină ascensiune, pentru cafea.

Prin urmare, istoria conceptului Okfea începe în urmă cu peste 13 ani, David fiind de fapt printre primii și puținii care s-au încumetat să prepare cappuccino și latte-uri într-un bar mobil, în afara unei cafenele cu mese și scaune, așa cum era trendul pe atunci.

Pe parcursul anilor, David și Andreea au deschis mai multe locații în diverse zone ale Bucureștiului, numărând la momentul actual 11 locații. În drumul lor către acest număr, au realizat că cheia succesului stă în dezvoltare sustenabilă și de calitate, drept pentru care au luat decizia de a găsi parteneri pasionați și de încredere, implementând sistemul de francizare.

“Noi înțelegem dezvoltarea ca pe un proces ce se realizează prin și cu oameni pasionați de ceea ce fac. Ne-am hotărât să mergem pe sistemul de francizare din două motive principale. Primul se referă la dezvoltarea și extinderea conceptului Okfea și în afara capitalei, prin creșterea companiei într-un ritm încet dar sigur și sustenabil, iar al doilea motiv este pentru a ajuta acele persoane valoroase să își urmeze visul, fără a întâmpina toate dificultățile de care ne-am lovit noi la început, punându-le la dispoziție tot ceea ce am învățat noi în acești ani și oferindu-le o afacere la cheie profitabilă pe termen lung și suport continuu din partea noastră pe toate planurile.” David Ioanițescu, fondator Okfea.

Cei doi fondatori își doresc să crească în continuare prin forțele proprii, fără aporturi străine de capital, iar celor 11 locații li se vor mai adăuga cel puțin 5 locații noi în perioada următoare, parteneriatele fiind deja încheiate cu noii francizați iar cafenelele în curs de implementare.

Ca planuri de viitor, David intenționează să ofere cât mai multe produse de calitate și să promoveze producătorii locali în cadrul cafenelelor Okfea, prin extinderea lanțului de parteneri în toată țara, visul său fiind de a atinge 200 de locații în România.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *