Perioada de izolare impusă din cauza pandemiei de Coronavirus a fost una extrem de dificilă pentru întreaga lume. Oamenii au fost nevoiți să își regândească toată existența, începând de la modul în care au lucrat și până la felul în care și-au gestionat finanțele. Fiecare persoană în parte și-a creat propriul plan după care s-a ghidat, astfel încât să treacă de pandemie cât mai ușor.
Cum a afectat pandemia comportamentul de consum?
Conform sondajului desfășurat de Ferratum Bank pe 11 țări, în perioada pandemiei, printre cele mai importante cheltuieli în perioada Covid 19 s-au numărat cele pentru alimente, în procent de 52%, și pentru îngrijirea personală, în procent de 10%. Consumatorul a fost mânat de frică și de ideea că s-ar putea ca la un moment dat să nu mai aibă de unde să-și procure mâncare. Începutul pandemiei a fost unul trist în România: oamenii au golit rafturile din supermarketuri, și-au făcut provizii serioase de făină, orez, apă și alte produse perisabile, de teamă că toate se vor termina și nu vor mai avea de unde să le cumpere. În același timp, fiecare persoană în parte a preferat să lase deoparte cheltuielile care nu au fost absolut necesare, așa cum sunt cele pentru haine ori încălțăminte sau vacanțe, punând în schimb bani deoparte, atunci când s-a putut.
Ce indică aceste date despre consumatori?
Obiceiurile practicate de români în perioada pandemiei au scos la iveală faptul că cea mai mare temere a acestora este să nu rămână fără alimente. În același timp, ei dat au dovadă și de responsabilitate, tâind de pe listă toate lucrurile de care nu au avut cu adevărat nevoie. Cât despre veniturile lunare, acestea au fost împărțite în mod mult mai chibzuit decât înainte: oamenii și-au achitat facturile, s-au aprovizionat cu hrană, iar restul banilor i-au pus deoparte în depozite pentru ,,zile negre”. Mai mult, românul s-a limitat foarte mult, ezitând să acceseze credite în prima jumătate a anului 2020, în ciuda faptului că băncile și instituțiile financiare nebancare au oferit astfel de produse.
Cum intenționează românii să cheltuie banii în perioada următoare?
În ceea ce privește modul în care oamenii intenționează să își gestioneze finanțele după perioada de izolare, se poate observa deja că majoritatea au rămas precauți, preferând să nu revină imediat la fostele obiceiuri. O parte dintre români și-au investit bugetele puse deoparte în vacanțe la malul Mării Negre sau la munte, iar un număr destul de mare de oameni și-au continuat planurile de achiziționare a unui imobil, pe care le aveau dinainte ca pandemia să înceapă.
Cum au acționat românii în fața cheltuielilor neprevăzute?
Cei care au fost prinși nepregătiți de pandemia de Coronavirus și nu au avut deoparte bani pentru momente dificile au preferat să apeleze la credite rapide de la IFN-uri ori la produsele pentru nevoi speciale oferite de bănci. În acest fel, ei au putut acoperi cheltuielile pentru tratamente sau cheltuielile necesare traiului lunar. Analiștii financiari au observat însă, că românii au fost mult mai chibzuiți în privința împrumuturilor: aceștia și-au conturat o educație financiară solidă, datorită căreia au ales mult mai bine creditele pe care le-au accesat.
Puși în fața unei situații fără precedent, românii au fost obligați de împrejurări să își schimbe comportamentul financiar, să se documenteze mult mai bine despre creditele de care sunt interesați și, în același timp să reducă toate cheltuielile la minimum. Consumatorii au reușit să se adapteze în perioada de izolare, devenind mai chibzuiți și mai înțelepți.