free download 78 travel guides written by experts

Compensatii pentru refuzul la imbarcare

Plecați de Crăciun într-o vacanță binemeritată și v-ați luat bilete de avion către destinația aleasă? Deși totul ar trebui să meargă ca pe roate, sunt unele situații care vă pot strica vacanța chiar înainte să înceapă. Și ne referim aici la refuzul la îmbarcare, despre care vă explică totul specialiștii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania).

Refuzul la îmbarcare cuprinde situaţiile în care compania refuză transportul pasagerilor pe un anumit zbor, deşi aceştia s-au prezentat pentru îmbarcare în condiţiile stabilite (deţin o rezervare pentru zborul respectiv şi se prezintă personal pentru înregistrare la ora şi condiţiile stabilite sau dacă nu este indicată o oră, nu mai târziu de 45 de minute înaintea orei de plecare). Refuzul la îmbarcare pentru motive temeinice, cum ar fi starea de sănătate, cerinţele de siguranţă sau securitate, documente de călătorie necorespunzătoare, reprezintă o excepţie de la regulă şi nu dă naştere la drepturile menţionate.

Dreptul la asistență

În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, cazare hotelieră, dacă este necesară o şedere de una sau mai multe nopţi ori dacă este necesară o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager, transportul dintre aeroport şi locul cazării și două apeluri telefonice, mesaje prin telex, telefon sau fax.

Dreptul la compensație

În cazul refuzului la îmbarcare, pasagerii primesc o compensaţie în valoare de:
* 250 EUR pentru toate zborurile de 1500 km sau mai puţin;
* 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km şi pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 km;
* 600 EUR pentru toate celelalte zboruri.

"Compensaţia se plăteşte în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar. Dacă pasagerul îşi exprimă acordul în scris, compensaţia se poate oferi în bonuri de călătorie şi/sau alte servicii. Atenție, însă: nu este prevăzut un termen maxim până la care trebuie plătită compensaţia". – Irina Chirițoiu, director ECC Romania

Dreptul la rambursare sau redirecționare

Pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

* rambursarea, în termen de şapte zile a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului, împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil
* redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil
* redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Pasagerii au dreptul la compensaţie chiar dacă beneficiază de rambursare sau redirecţionare. Operatorul de transport aerian poate reduce cu 50% compensaţia atunci când pasagerilor li se oferă redirecţionarea spre destinaţia finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depăşeşte ora de sosire a zborului rezervat initial:
* cu două ore, pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puţin
*cu trei ore, pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 şi 3.500 km
* cu patru ore, pentru toate celelalte zboruri.

Mai multe informații despre drepturile celor care călătoresc cu avionul găsiți aici.

Bucuresti, 23.12.2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *