Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

#ArtMeMINI – arta vine în showroomurile MINI

● #ArtMeMINI, proiect pe termen lung prin care showroomurile MINI găzduiesc proiecte de artă ● Alexandru Mariş deschide seria cu o expoziţie personală şi un proiect dedicat aniversării de 60 de ani MINI ●

Începând cu luna decembrie showroomurile MINI din România, Automobile Bavaria Băneasa şi Auto Cobălcescu, vor găzdui proiectele unor artişti români care au ca inspiraţie lumea automobilului, sub numele #ArtMeMINI. Proiectul a evoluat firesc ca urmare a colaborărilor constante pe care BMW Group România le-a avut în ultimii ani cu artişti precum Adrian Mitu, Amirou Diallo sau Andra Mihai. Astfel, #ArtMeMINI doreşte să ofere un spaţiu de exprimare liberă pentru artiştii care au colaborat cu BMW Group România. Proiectul va prezenta trimestrial noi expoziţii şi proiecte şi urmăreşte să construiască o comunitate în care cele două centre MINI să ofere un spaţiu personal de exprimare şi promovare a artiştilor implicaţi.

Prima expoziţie din seria #ArtMeMINI îi aparţine lui Alexandru Mariş şi are în prim-plan un proiect dedicat aniversării de 60 de ani a mărcii MINI. Este vorba de un catalog de schiţe cu 60 de lucrări care creează o perspectivă unică asupra istoriei bogate a mărcii. Catalogul este prezentat simultan în cele două showroomuri MINI din Bucureşti. Vizitatorii sunt invitaţi să îl descopere şi să îl răsfoiască ca un mod interactiv de a explora proiectul. Alături de catalog, în expoziţie se regăsesc şi mai multe lucrări cu acrilic pe pânză definitorii pentru arta lui Alexandru Mariş. Expoziţia va fi prezentată în cele două centre MINI în perioada 9 decembrie 2019 – 9 martie 2020 şi poate fi vizitată de luni până sâmbătă, conform programului de funcţionare al celor două showroomuri.

“În 2019, MINI sărbătorește 60 de ani de existenţă, iar eu, conducând un MINI, am vrut să iau parte la această sărbătoare. Primele schiţe şi prima [întâlnire] cu echipa MINI au avut loc prin februarie când am zis «ce frumos ar fi să avem 60 de schiţe pentru 60 de ani MINI». Au urmat cam 3-4 luni de schiţe aproape în fiecare zi şi de căutat cele mai interesante modele, concepte, dar şi celebrităţi care au avut legătură cu mica legendă. Am aflat multe lucruri noi şi am încercat să le ilustrez în câte o imagine şi un rând de text. Albumul rezultat este împărţit în trei capitole: 20 de schiţe despre evoluţia MINI, 20 de schiţe despre conceptele inedite de-a lungul anilor şi 20 de personalităţi printre care Enzo Ferrari, Niki Lauda, Mary Quant. Recomand o mică plimbare imaginară în lumea MINI. Iar când întotdeauna vrei să îţi depăşeşti limitele, albumul este însoţit de un tablou în acrilic pe pânză pentru a te introduce în atmosfera artistică MINI. Pentru mine este prima colaborare cu o marcă auto şi mă bucur că este MINI. A fost o plăcere să caut, «să cotrobăi» prin istoria mărcii şi sper că astfel de proiecte vor continua şi după sărbătorirea celor 60 de ani de MINI”, explică Alexandru Mariş.

Alexandru Maris, 60 years MINI project

Alexandru are o legătură specială cu marca MINI, el conducând un MINI Cooper D: “Întotdeauna mi-au plăcut maşinile mici: Käfer, Fiat 500, Lupo. Întotdeauna mi-au plăcut farurile rotunde: Porsche 911, Alfa Romeo Giulia. Întotdeauna mi-au plăcut cursele: Monte Carlo, Le Mans, Nürburgring. Şi întotdeauna mi-au plăcut maşinile clasice restilizate. MINI le are pe toate într-o maşină de zi cu zi. Pachetul perfect s-ar putea zice. Încă de când a apărut a doua generaţie, din 2006-2007, am zis că într-o zi voi avea una. Aşa că, după 10 ani, îmi livrez tablourile cu ajutorul unui MINI şi, în afara faptului că portbagajul mă limitează la 90 cm lăţime, o consider maşina perfectă pentru asta.”

8 întrebări pentru Alexandru Mariş
www.alexandrumaris.com

Cum s-a dezvoltat pasiunea ta pentru automobile?
Sunt iubitor de automobile încă de când eram copil, pe când părinţii mei aveau o Skoda 120 pe care o mângâiam pe aripă cu fiecare ocazie. Mai târziu, un VW T2 ne ducea în călătoriile cu familia. Pasiunea pentru autovehicule a început să se exprime prin desen încă de pe la 12-13 ani. Prin 2004, cu doar câteva reviste auto disponibile pe piaţă şi acces limitat la internet, am început să observ liniile maşinilor şi să încerc să le reproduc pe foaie. A durat câţiva ani şi multe ore de joacă transformate în blocuri de desen până când schiţele mele au început să arate decent, iar eu să ştiu că asta vreau să fac pentru totdeauna.

Ajuns la înscrierea la facultate, plecând de acasă cu specializarea Autovehicule Rutiere în cap, am ales să studiez Design Industrial la Universitatea Transilvania din Braşov. Acolo am avut ocazia de a face parte din echipa de Formula Student timp de patru ani, o experienţă extraordinară. În acest timp, pasiunea a luat şi calea editării digitale şi a modelării 3D, care a dus la apariţia câtorva concepte auto imaginate de mine. Cel mai popular este Conceptul 1300, o restilizare a celebrei Dacia care a depăşit un million de vizualizări online.

Apoi a venit momentul primei mele maşini, iar cum totul se învârtea în jurul celor clasice, nu putea fi altceva decât un VW Käfer – sau Broscuţă cum e cunoscută la noi. O bătrânică din 1969, dar cu un suflet tânăr. Am participat împreună timp de doi ani la evenimente auto retro, dar şi cu maşini noi, unde le arătam cum se făcea treaba pe vremuri. Am întors capete şi am smuls zâmbete în fiecare zi.

Derulând câţiva ani înainte, până în ziua de azi, pasiunea nu s-a diminuat deloc. Din contră, ea se desfăşoară şi la locul de muncă şi după ca hobby. Cunoştinţele de modelare 3D m-au condus către un post de inginer conceptor caroserie în cadrul Groupe Renault, iar pictura, care a apărut de 2-3 ani în arta mea, pare a fi mijlocul cel mai potrivit de exprimare momentan.

Ce te-a inspirat să pictezi automobile, cum şi când ai început?
Să pictez am început recent, acum 2-3 ani, dar desenez automobile pe hârtie sau digital de aproximativ 15 ani. Pictura am considerat-o cel mai bun mod de a promova arta auto în Romania, unde, în afară de 2-3 prieteni artişti, stăm destul de prost. Este o tehnică cu un impact destul de mare şi are potenţialul ca peste ani să devină valoroasă. Momentan este doar o etapă, una care îmi place foarte mult, dar nu ar trebui să ne mire dacă peste câţiva ani vom printa arta 3D sau tablourile vor fi în mişcare.

Ai în portofoliu automobile de curse, maşini de epocă, automobile noi. Care sunt temele tale preferate?
În mare parte prefer automobilele clasice, iar cele noi doar restilizate după unele clasice. Şi dacă sunt de curse, cu atât mai bine! Mai exact încerc să aleg automobilele care spun o poveste, fie prin forme – Karmann Ghia, Jaguar E-type -, fie prin istorie – BMW 328, Audi quattro -, dar cel mai important este să te facă să vibrezi împreună cu ele când le priveşti. De asemenea, având avantajul celor câteva mii de urmăritori aduşi de Conceptul 1300, acum încerc prin pictură să readuc în atenţie adevăratele legende.

Cum ai defini tehnica ta, care sunt elementele distincte?
Îmi place libertatea pe care o oferă pictura pe pânză. Această tehnică îţi dă voie să faci greşeli după care să le corectezi şi te ajută cu vibraţia puternică a culorilor. Lucrările rezultate sunt unice şi, chiar dacă îmi doresc de mult timp să fac printuri cu unele dintre ele, originalele nu pot fi multiplicate. De asemenea, stropitul cu culori al pânzei, pe care nu l-am găsit în mediul digital până acum, oferă elementul pe care nu îl poţi controla în totalitate şi adaugă acel ceva picturilor.

Ai experimentat cu multe medii – de la grafică 3D la pictură. Care sunt proiectele care te-au definit cel mai mult şi te-au făcut cunoscut?
Am învăţat de unul singur, de la schiţe pe foaie la desen digital, pictură, modelare 3D, editare video, şi în continuare sunt deschis la tehnici noi. În mod clar, de departe cel mai de succes proiect a fost Conceptul 1300, mai ales că s-a dus direct la inima românilor. Am vrut să arăt că şi la noi s-ar putea, mărcile noastre s-ar putea bate cu firmele mari dacă şi-ar dori, cel puţin din punct de vedere al designului. Apoi, pictura pe pânză prinde din ce în ce mai bine, cu toate că încă mă strădui să reduc dorinţa oamenilor de a-şi vedea maşina personală pictată şi să îi duc spre automobile la care merită să visezi. Iar de curând, în era Instagram, noul meu proiect Cartoonizer are parte de reacţii foarte bune şi s-ar putea ca în viitor să depăşească pictura.

Groupa B sau Formula 1? De ce? Cine este pilotul tău preferat
Probabil cea mai grea alegere. Perioada 1982-1986 a fost, din punctul meu de vedere, cea mai bună din ambele categorii (WRC şi F1). Atunci, nebunia – atât a piloţilor, cât şi a spectatorilor – a fost la cote maxime. Probabil ca maşină aş tinde spre Grupa B, deoarece este mai aproape, cel puţin ca design, de modelele de pe stradă. Dar pilotul meu preferat este Niki Lauda, tot pentru calităţile sale inginereşti, pentru că, în tot haosul, el reuşea să fie realist.

Care este perioada preferată în designul auto? Designerul tău preferat?
Îmi plac formele rotunde, îmi plac farurile rotunde, iar perioada care se potriveşte cel mai bine este 1950-1970. Cu toate că urmăresc pe cât posibil ce apare nou în materie de design şi cunosc fondatorii caselor de design, aş alege mai degrabă un inginer preferat. Ferdinand Porsche era în topul preferaţilor mei pentru crearea Käferului, dar, de curând, în top a urcat nepotul său, Ferdinand Piëch, care a participat la dezvoltarea mai multor automobile dintre preferatele mele: Audi Quattro, Audi 100, Porsche 906, Porsche 917, VW New Beetle.

Conduci un model MINI Cooper D. Ai făcut un proiect dedicat 60 de ani MINI. Ce te-a atras la marca britanică?
Într-o perioadă în care automobilele devin tot mai computerizate, iar aportul şoferului devine tot mai mic, MINI reuşeşte să păstreze o conduită sportivă într-o maşină de oraş. Recunosc că şi designul retro a ajutat foarte mult în alegerea acesteia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *