Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

Agent Green expune becurile ilegale vandute in 4 lanturi de magazine

Agent Green expune astăzi lista cu becurile economice vândute de 4 mari lanţuri de magazine pentru care nu se afişează date despre identitatea producătorului, timbrul verde şi pubela barată [nota 1].

Auchan vinde becuri economice marca Tendenza distribuit de S.C.PROMOD.S.R.L şi marca Softlight distribuit de S.C.AV CLIMA.S.R.L. Timbrul verde şi marcajul pubela barată lipseşte la ambele produse. Kaufland vinde becuri economice marca EcoLux importate de Alexa Trading SRL despre care nu sunt disponibile date. Pubela barată şi timbrul verde lipsesc şi in acest caz. Mr Bricolage vinde becuri economice Lohius de 9 W şi de 18 W importate de S.C. LOHUIS ROMANIA IMPEX.S.R.L. Timbrul verde şi pubela barată lipsesc şi in acest caz. Kika vinde becuri economice marca Apsun ascunse în corpurile de iluminat marca EGLO. Becurile Apsun nu conţin nici date despre producător, nici pubela barată şi timbru verde.

Agent Green a sesizat deja Garda Naţională de Mediu în legătură cu becurile economice ilegale şi poartă discuţii cu magazinele pentru a elimina aceste produse de pe rafturi. Identitatea producătorului şi pubela barată sunt informaţii esenţiale şi obligatorii de oferit consumatorilor pe bec, pe ambalaj şi/sau pe instrucţiunile de folosire. Afişarea la raft şi pe documentele de vânzare a timbrului verde reprezintă garanţia că becurile economice şi tuburile fluorescente care conţin mercur se reciclează şi nu se aruncă la gunoi. Magazinele şi producătorii cu probleme riscă amenzi de câte 7500 lei pentru fiecare problemă a produselor neconforme cu legea.

Investigaţiile Agent Green s-au desfăşurat în perioada aprilie-iunie 2009 în cele mai mari 23 de lanţuri de magazine care operează în România. Investigaţiile au inclus şi vizite la raft. Rezultatele sunt publicate sub forma ghidului ”Green my light” ajuns deja la ediţia a II-a [nota 2]. În ghid se arată că 11 lanţuri de magazine sunt atente la poluarea cu mercur şi garantează reciclarea pentru becurile vândute, având afişat timbrul verde la raft. ”Suntem surprinşi că unele magazine mari îşi permit să pună pe piaţă şi becuri pentru care nu se poate garanta reciclarea şi deci evitarea poluării cu mercur. Sunt suficiente alternative de becuri conforme cu legea pe piaţă, aşa că nu vedem nici un motiv ca becurile ilegale să fie retrase imediat de pe rafturi, iar magazinele să înceapă să garanteze imediat reciclarea”, a spus Gabriel Păun, coordonator media şi campanii, Agent Green.

Becurile economice şi tuburile fluorescente sunt surse de lumină eficiente energetic, rezistă până la 10 ani, contribuie semnificativ la reducerea emisiilor de dioxid de carbon şi la salvarea climei. Totuşi acestea conţin mercur şi pot polua mediul atunci când se sparg. Poluarea organismului uman cu mercur se numeşte hidrargirie şi contactul direct cu acesta poate cauza efecte negative neurologice şi renale. De aceea aceste surse de lumină trebuie reciclate şi nu aruncate la gunoi. Reciclarea acestora de face de către producători conform cu Directiva Europeană 2002/96/CE şi cu Hotărârea de Guvern 448/2005.

Agent Green cere:
– distribuitorilor de becuri din România să garanteze imediat în public că reciclează becurile economice şi tuburile fluorescente uzate
– Gărzii Naţionale de Mediu să demareze controale la nivel naţional pentru verificarea magazinelor care nu pot garanta că reciclează becurile uzate conform HG 448 / 2005

Note:
[nota 1] HG 448/2005
Art. 10: Informaţii pentru utilizatori
(1)Producătorii sunt obligaţi să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile
particulare toate informaţiile necesare în legătură cu:
e)semnificaţia simbolului prevăzut în anexa nr. 4.
ANEXA Nr. 4: SIMBOL pentru marcarea echipamentelor electrice şi electronice
Simbolul care indică faptul că echipamentele electrice şi electronice fac obiectul unei colectări separate reprezintă o pubelă cu roţi barată cu două linii în formă de X, ca în imaginea de mai jos. Simbolul trebuie să fie tipărit vizibil, lizibil şi durabil.

(5)Producătorii şi/sau distribuitorii au obligaţia de a furniza toate informaţiile prevăzute
la alin. (1) şi (3), în instrucţiunile de utilizare sau la punctul de vânzare.
Art. 13: Inspecţia şi controlul. Sancţiuni
(1)Constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
c)nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (5) şi (6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (7), art. 10
alin. (3), (4) şi'(5) şi ale art. 11 alin. (3) şi (4), cu amendă de la 50.000.000 lei la
75.000.000 lei;

OM 556/2006
Art. 2
(1)Orice producător care introduce pe piaţă echipamente electrice şi electronice
după data de 31 decembrie 2006 este obligat să se identifice prin aplicarea unei
etichete având un marcaj care va conţine numele firmei, codul unic de înregistrare la
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sau orice informaţie de identificare a
producătorului, fără a se confunda cu alt marcaj similar, aplicat anterior datei
respective.
Art. 3
Absenţa marcajelor şi a etichetelor constituie contravenţie şi se sancţionează
conform art. 13 alin. (1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005 privind
deşeurile de echipamente electrice şi electronice.

[nota 2] Versiunea electronică a ediţiei a II-a a ghidului ”Green my light” este disponibilă la:
//www.agentgreen.ro/new/assets/images/Green_my_light/20090714_ghid_green_my_light_editia_2_websize.jpg

Bucuresti, 20.07.2009

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *