creative night talks

Vedete ale „Top Gun-ului” românesc, pe „Frontul de acasă”

S-a catapultat în ultimul moment, dar a salvat un oraş! Primii piloţi români instructori pe avioanele de vânătoare F16 se prezintă la TVR 1, miercuri, 20 octombrie, de la ora 22.30.

Sunt Miki şi Mitză, nu Maverick şi Iceman. Nu au poleiala piloţilor din filmele americane, dar au trecut prin experienţe extreme şi sunt în prima linie de apărare aeriană a graniţelor României, în faţa oricărei ameninţări. Miercuri, 20 octombrie, la „Frontul de acasă”, Alina Grigore ne prezintă doi aşi ai aviaţiei noastre de vânătoare, doi dintre cei mai experimentaţi instructori pe avioanele F16 ale „Top Gun-ului” românesc, Escadrila 53: cdr. Cătălin Micloş şi cdr. Mihăiţă Marin. Episodul 3 al emisiunii se vede, ca de obicei, la TVR 1, miercuri seară, de la ora 22.30. Tot atunci, istoricul Sorin Turturică ne poartă prin momente istorice şi eroice ale Escadrilei 53 Vânătoare, din timpul celui de-al doilea Război Mondial.

Pilotii de F16 din baza aeriană de la Borcea au decis să preia şi să ducă mai departe numele legendarei Escadrile 53, acum Escadila 53 Vânătoare „Warhawks”, cu misiunea de a veghea graniţa aeriană a României, într-un context regional cu mari provocări de securitate. Rusia testează permanent vigilenţa aviaţiei NATO, iar România este în prima linie de apărare, pe graniţa de est a Alianţei. Aviația noastră de vânătoare interceptează adeseori aparate de vânătoare şi bombardiere ruseşti în spaţiul aerian internaţional de care este responsabilă România. Din momentul în care se dă alarma, piloţii din Serviciul de luptă trebuie să fie în aer în maximum 15 minute.

fotografia de la finalul a două zile de filmari

Piloții sunt caractere putenice. Nu de puține ori au pus viaţa semenilor mai presus de a lor. În martie 2002, pe când pilota un MIG 21 Lancer care a avut probleme tehnice, Cătălin Micloş s-a catapultat în ultimul moment, după ce a reuşit să iasă de pe raza unei localităţi unde se afla inclusiv o benzinărie. A evitat, astfel, o tragedie. În plan militar, acest moment i-a adus înaintarea în grad, la excepţional. Nu se consideră erou. Spune că orice pilot ar fi procedat la fel. Comandorul Micloş a reuşit să revină la manşă după şase luni de recuperare medicală şi astăzi are 20 de ani de aviaţie.

„Nu am visat în copilărie să fiu pilot. Dar în timpul liceului am început să mă împrietenesc cu avioanele, la aeromodelism. Sunt foarte atras de avioanele militare şi de tot ce înseamnă spectrul operaţional – tactic, mediul, gălăgia, felul acesta de a vibra, care se întâmplă numai într-o bază aeriană. Foarte mulţi oameni lucrează aici şi trebuie să fie o sincronizare perfectă. Visez ca România să aibă o aviaţie de vânătoare puternică”, spune comandor Cătălin Micloș, nume de cod MIKI.

Spre deosebire de acesta, colegul său şi-a visat cariera încă din copilărie: „Am crescut într-un mic orăşel survolat toată ziua de elicopterele unei baze care acum, din păcate, nu mai există. Tatăl meu a fost ofiţer într-o bază aeriană, am crescut acolo, mi-am petrecut toate vacanţele pe aerodrom şi, cumva, cariera mea era decisă de la bun început. Oricine mă întreba îi spuneam că voi merge la şcoala militară. (…) Sunt atât de multe misiuni şi pentru fiecare dintre ele avem tactici dedicate, arme dedicate. Serviciul de Poliţie Aeriană este unul de luptă, asigurat de aeronave înarmate, dar executat pe timp de pace”, spune comandor Mihăiţă Marin, nume de cod MITZĂ.

Pasiune, curaj, determinare şi gândire strategică – sunt atribute definitorii ale piloţilor de vânătoare. România are o singură escadrilă de avioane de luptă F16. Aparatele de zbor au fost cumpărate la mâna a doua şi sunt modernizate permanent. Dar nu este suficient pentru a avea o aviaţie cu adevărat puternică şi pentru a pensiona MIG-urile 21 Lancer aflate încă în serviciu.

Baza 86 Aeriană Borcea este, de cinci ani, casa Escadilei 53 Vânătoare „Warhawks”. Casa unor piloţi şi tehnicieni excepţionali. Oameni pregătiţi ca, în caz de alarmă, la orice oră din zi sau din noapte, să ridice în cel mai scurt timp de la sol o aeronavă extrem de puternică. Se antrenează în fiecare zi pentru situaţii dintre cele mai dificile. Piloţii de F16, împreună cu piloţii de pe MIG-urile 21 Lancer, sunt cei care spun oricui nu are culoar de zbor sau se apropie nepermis de mult de spaţiul aerian românesc şi de graniţa de est a NATO că, întotdeauna, e cineva acasă. Care veghează. Îi cunoaştem şi noi pe 20 octombrie, când Alina Grigore ni-i prezintă la „Frontul de acasă”, de la TVR 1.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *