Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Studiul realizat de Braun&Partners in 4 tari

indica o lipsa de transparenta a responsabilitatii sociale pe piata romaneasca

Braun & Partners Network a publicat astăzi rezultatele studiului 24/7 privind gradul de transparenţă al companiilor din cele 4 ţări ale grupului din Europa Centrală şi de Est. Metodologia de studiu a evaluat performanţa şi comunicarea responsabilităţii sociale şi a fost aplicată pentru companiile cele mai profitabile din România, Ungaria, Bulgaria şi Polonia. Pentru România s-au folosit primele 25 companii din „Top 100 cele mai valoroase companii din România”, publicat de Ziarul Financiar. Studiul realizat în regiune plasează în frunte Ungaria, urmată de companiile poloneze, în timp ce în România şi Bulgaria se simte o lipsă de comunicare a practicilor de responsabilitate socială corporatistă.

Studiul regional CSR 24/7 Top100 companii publicat de Braun & Partners Network conţine Top20 companii după venituri, incluzând primele 3 bănci şi 2 instituţii de asigurări din România, Ungaria, Polonia şi Bulgaria, şi foloseşte ca sursă de informaţie website-urile companiilor studiate.

CSR 24/7 este un produs dezvoltat de către Braun&Partners de analiză a performanţei companiilor pe baza informaţiilor puse la dispoziţia publicului şi accesibile părţilor co-interesate (stakeholderi). Metodologia de rating se bazează pe standardele Accountability, indicatorii GRI, principiilor şi bunelor practici de responsabilitate a companiilor pentru profit, societate şi mediul inconjurător. Metodologia se bazează pe 7 criterii, astfel: transparenţă şi comunicare, guvernare corporativă, relaţiile cu părţile interesate (stakeholderi), responsabilitate faţă de mediu, responsabilitate economică, societate şi resurse umane.

Indexul Compozit CSR 24/7 CEE-100 are valoarea 6 (25%) pentru anul 2009. Indexul măsoară performanţa la nivel regional şi include rezultatele primelor 20 de companii din cele 4 ţări analizate.

Rezultatele arată că firmele românesti (care au înregistrat o performanţa de 17%) şi cele din Bulgaria (cu un scor de 15%) se află în prima fază de dezvoltare a operaţiunilor responsabile social şi faţă de mediu, în timp ce primele clasate sunt companiile din Ungaria (cu o performanţă de 33%) şi cele din Polonia (26%).

În România, Petrom, a obţinut cel mai bun rezultat, un scor de 48% în Top 100 companii din regiune. Cea mai bine punctată companie din Polonia este Grupa Lotos, companie producatoare de petrol şi gaze, cu un scor de 60%. În regiune, compania ungară de telecomunicaţii Magyar Telekom (filială a Deutsche Telekom) a obţinut un scor de 79% iar în Bulgaria, Asarel Medet (sectorul de materiale) şi Kozloduy (companie energetică) s-au clasat pe acelaşi loc, cu un scor de 29%.

Din cele 7 domenii de analiză ale ratingului, companiile româneşti au obţinut cele mai slabe punctaje la responsabilitate economică, resurse umane şi relaţia companiei cu părţile co-interesate.

Companiile româneşti se pot lăuda cu website-uri bine dezvoltate comercial care însă nu au informaţii despre programe dedicate părţilor co-interesate, relaţiile cu furnizorii sau conţin informaţii parţiale despre resurse umane. Pentru raportarea socială sub standardele internaţionale GRI (Global Reporting Initiative), aceasta nu este o practică incetăţenită în cultura locală de responsabilitate socială corporativă.

În Topul 100 al companiilor din regiune, sectorul de telecomunicaţii a obţinut cel mai bun scor, mai exact 34%, urmat de sectorul financiar şi cel de energie şi utilităţi (26%).

Per total, rezultatele din regiune arată o slabă performanţă în zona comunicării bunelor practici de resursele umane (de ex: existenţa unui formular de angajare specific, joburi part-time sau timp de lucru flexibil) dar şi în zona comunicării despre proiectele cu societatea civilă (ex: programe de voluntariat corporatist sistematice, şi nu ad-hoc).

Din Topul 100 companii din regiune, doar 12 au publicat un raport de responsabilitate socială sub standarde internaţionale în ultimii 2 ani, în timp ce doar 22 de website-uri corporate au o secţiune de responsabilitate socială sau de dezvoltare durabilă, uşor de accesat.

Top CSR 24/7 20 companii

Clasament

Companie

Ţară

Sector

Scor Total

(%)

1

Magyar Telekom Távközlési Nyrt.

Ungaria

telecomunicaţii

79,2%

2

OTP Bank Nyrt.

Ungaria

financiar

72,9%

3-4

Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

Ungaria

energie & utilităţi

70,8%

3-4

Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt.

Ungaria

industrie

70,8%

5

Grupa Lotos

Polonia

energie & utilităţi

60,4%

6-7

MVM Csoport

Ungaria

energie & utilităţi

56,3%

6-7

Telekomunikacja Polska

Polonia

telecomunicaţii

56,3%

8-10

E.On Hungária Zrt.

Ungaria

energie & utilităţi

54,2%

8-10

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

Ungaria

financiar

54,2%

8-10

K&H Bank Zrt.

Ungaria

financiar

54,2%

11-12

MKB Bank Zrt.

Ungaria

financiar

52,1%

11-12

Grupa Metro w Polsce

Polonia

comerţ

52,1%

13

PKN Orlen

Polonia

energie & utilităţi

50,0%

14

Petrom

Romania

energie & utilităţi

47,9%

15

Orange Romania

Romania

telecommunicaţii

43,8%

16-17

E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.

Ungaria

energie & utilităţi

37,5%

16-17

Polska Telefonia Cyfrowa

Polonia

telecomunicaţii

37,5%

18-19

Audi Hungaria Motor Kft.

Ungaria

industrie

35,4%

18-19

PGNiG

Polonia

energie & utilităţi

35,4%

20

Bank Pekao SA

Polonia

financiar

33,3%

Braun & Partners Network

Braun & Partners Network este primul grup de consultanţă în strategie de CSR şi marketing din Europa Centrală. Grupul ofera servicii strategice de comunicare de marketing de a doua generaţie, atât clienţilor locali cât şi multinaţionali din Europa Centrală. Prin intermediul filialelor sale, Braun & Partners Network oferă asistenţă clienţilor săi în materie de branding, CSR, comunicare cu stakeholderii săi şi instrumente de publicare prin dezvoltarea, proiectarea şi lansarea unor astfel de servicii.

Braun&Partners Network cooperează cu parteneri care au o vastă experienţă internaţională în diverse domenii. Partenerul strategic pe plan internaţional al grupului este Two Tomorrows, lider global în consultanţă CSR. În domeniul brandingului social, colaborăm cu navyblue, una dintre cele mai mari companii de branding din Marea Britanie, în domeniul publicaţiilor, colaborăm cu PxB Group, iar în domeniul organizărilor de evenimente, colaboratorii noştri sunt Hungarian Consumer Platform.
www.braunpartnersnw.com

GRI

GRI (Global Reporting Initiatives) este o organizaţie civilă independentă cu sediul în Olanda, care are drept obiectiv stabilirea şi dezvoltarea continuă a unui standard internaţional de raportare. GRI a fost convocat în 1997 de către CERES (Coalition for Environmentally Responsible Economie) împreună cu UNEP (United Nations Environment Programme). Scopul acestuia a fost să dezvolte o practică de raportare sustenabilă care să fie privită la acelaşi nivel cu rapoartele financiare şi asigurand că informaţia publicată în rapoarte este comparabilă, corectă, exactă, la zi şi verificabilă. GRI îşi îndeplineşte sarcina la nivel global cu participarea activă a companiilor, ONG-urilor implicate în protecţia mediului şi în probleme sociale, a firmelor de audit, a sindicatelor, investitorilor şi a altor stakeholderi.
www.globalreporting.org

Good CSR

Programul de raportare şi comunicare, Good CSR, dezvoltat de Braun & Partners face posibilă informarea stakeholderilor, prin rapoartele scurte de sustenabilitate prezentate, cu informaţii ce prezintă performanţa economică, socială şi de mediu a companiilor. Programul speră să popularizeze cauzele CSR şi să determine companiile să raporteze performanţa sustenabilă într-o forma comparabilă.
www.goodcsr.com

Accountability Rating

Clasificarea Accountability, construită pe o metodologie internaţională care a fost publicată, printre alte ţări din lume, pentru a treia oară în Ungaria şi prima dată în Bulgaria, evaluează pe baza informaţiilor publice disponibile pentru stakeholderi, cât este de important este pentru companii sa se ocupe de provocările sociale, economice şi de mediu intr+un mod eficient, cum inglobează aceste consideraţiii în strategia de business şi guvernanţă corporatistă, precum şi cum implica stakeholderii în procesul de decizie. Pe lângă dimensiunile clasificării (strategie, management şi guvernare corporatistă, implicarea stakeholderilor) impactele au fost deasemenea cercetate ca şi a 4-a categorie în 2008. În această dimensiune au fost analizate impactul social şi de mediu, precum şi schimbările temporale, analizând datele şi informaţiile publice, asemănător ca în cazul celorlalte dimensiuni. Compania cu cea mai bună performanţă a fost Magyar Telekom din Ungaria iar în Bulgaria a fost desemnat Overgas, furnizor de gaz.
www.accountabilityrating.eu

Clasament

Companie

Ţară

Sector

Scor

Total

(%)

1

Magyar Telekom Távközlési Nyrt.

Ungaria

telecomunicaţii

79,2%

2

OTP Bank Nyrt.

Ungaria

financiar

72,9%

3-4

Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt.

Ungaria

energie & utilităţi

70,8%

3-4

Tiszai Vegyi Kombinát Nyrt.

Ungaria

industrie

70,8%

5

Grupa Lotos

Polonia

energie & utilităţi

60,4%

6-7

MVM Csoport

Ungaria

energie & utilităţi

56,3%

6-7

Telekomunikacja Polska

Polonia

telecomunicaţii

56,3%

8-10

E.On Hungária Zrt.

Ungaria

energie & utilităţi

54,2%

8-10

Generali-Providencia Biztosító Zrt.

Ungaria

financiar

54,2%

8-10

K&H Bank Zrt.

Ungaria

financiar

54,2%

11-12

Grupa Metro w Polsce

Polonia

comerţ

52,1%

11-12

MKB Bank Zrt.

Ungaria

financiar

52,1%

13

PKN Orlen

Polonia

energie & utilităţi

50,0%

14

Petrom

Romania

energie & utilităţi

47,9%

15

Orange Romania

Romania

telecomunicaţii

43,8%

16-17

E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.

Ungaria

energie & utilităţi

37,5%

16-17

Polska Telefonia Cyfrowa

Polonia

telecomunicaţii

37,5%

18-19

Audi Hungaria Motor Kft.

Ungaria

industrie

35,4%

18-19

PGNiG

Polonia

energie & utilităţi

35,4%

20-21

Bank Pekao SA

Polonia

financiar

33,3%

20-21

BP Polska

Polonia

energie & utilităţi

33,3%

22-23

Jeronimo Martins Dystrybucja

Polonia

comerţ

31,3%

22-23

Tesco Polska

Polonia

comerţ

31,3%

24-28

Alro

Romania

industrie

29,2%

24-28

Assarel-Medet

Bulgaria

industrie

29,2%

24-28

BRD

Romania

financiar

29,2%

24-28

Kozloduy NPP

Bulgaria

energie & utilităţi

29,2%

24-28

Tesco-Global Áruházak Zrt.

Ungaria

comerţ

29,2%

29-31

BCR

Romania

financiar

27,1%

29-31

Transelectrica

Romania

energie & utilităţi

27,1%

29-31

Vodafone Romania

Romania

telecomunicaţii

27,1%

32-33

Fiat Auto Poland

Polonia

industrie

25,0%

32-33

Romtelecom

Romania

telecomunicaţii

25,0%

34-36

Allianz Hungária Biztosító Zrt.

Ungaria

financiar

22,9%

34-36

Bulgarian Telecommunications Company

Bulgaria

telecomunicaţii

22,9%

34-36

KCM

Bulgaria

industrie

22,9%

37-45

Automobile Dacia

Romania

industrie

20,8%

37-45

Cosmo Bulgaria Mobile (Globul)

Bulgaria

telecomunicaţii

20,8%

37-45

Energa SA

Polonia

energie & utilităţi

20,8%

37-45

GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Zrt.

Ungaria

industrie

20,8%

37-45

ISD Dunaferr Zrt.

Ungaria

industrie

20,8%

37-45

KGHM Polska Miedź

Polonia

industrie

20,8%

37-45

Kompania Węglowa

Polonia

industrie

20,8%

37-45

Mobiltel

Bulgaria

telecomunicaţii

20,8%

37-45

Romgaz

Romania

energie & utilităţi

20,8%

46-52

Commercial Union

Polonia

financiar

18,8%

46-52

Grupa PKP

Polonia

logistics

18,8%

46-52

Overgas Inc.

Bulgaria

energie & utilităţi

18,8%

46-52

Petrol

Bulgaria

energie & utilităţi

18,8%

46-52

PKO BP

Polonia

financiar

18,8%

46-52

Samsung Electronics Magyar Zrt.

Ungaria

comerţ

18,8%

46-52

Sofia Med

Bulgaria

industrie

18,8%

53-58

Alcoa-Köfém Székesfehérvári Könnyűfémmű Kft.

Ungaria

industrie

16,7%

53-58

Allianz-Tiriac

Romania

financiar

16,7%

53-58

Budapesti Elektromos Művek Nyrt.

Ungaria

energie & utilităţi

16,7%

53-58

BZWBK

Polonia

financiar

16,7%

53-58

Lukoil Neftochim Burgas

Bulgaria

energie & utilităţi

16,7%

53-58

Rompetrol Rafinare

Romania

energie & utilităţi

16,7%

59-67

ASIBAN

Romania

financiar

14,6%

59-67

Carrefour Polska

Polonia

comerţ

14,6%

59-67

CEZ Electro Bulgaria

Bulgaria

energie & utilităţi

14,6%

59-67

DSK Bank

Bulgaria

financiar

14,6%

59-67

National Electricity Company

Bulgaria

energie & utilităţi

14,6%

59-67

PZU SA

Polonia

financiar

14,6%

59-67

Raiffeisen Bank Bulgaria

Bulgaria

financiar

14,6%

59-67

Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Ungaria

comerţ

14,6%

59-67

Stomana Industry

Bulgaria

industrie

14,6%

68-76

BANCPOST

Romania

financiar

12,5%

68-76

Kremikovtzi

Bulgaria

industrie

12,5%

68-76

Lukoil

Romania

energie & utilităţi

12,5%

68-76

Magyar Suzuki Zrt.

Ungaria

industrie

12,5%

68-76

Metro Cash & Carry

Romania

comerţ

12,5%

68-76

OMV Bulgaria

Bulgaria

energie & utilităţi

12,5%

68-76

Porsche

Romania

comerţ

12,5%

68-76

Unicredit-Bulbank

Bulgaria

financiar

12,5%

68-76

Volkswagen Poznań

Polonia

industrie

12,5%

77-85

Allianz Bulgaria Insurance & Reinsurance Company

Bulgaria

financiar

10,4%

77-85

Distrigaz Sud

Romania

energie & utilităţi

10,4%

77-85

Generali Insurance AD

Bulgaria

financiar

10,4%

77-85

Lukoil Bulgaria

Bulgaria

energie & utilităţi

10,4%

77-85

Macro Cash and Carry

Polonia

comerţ

10,4%

77-85

Panrusgáz Gázkereskedelmi Zrt.

Ungaria

energie & utilităţi

10,4%

77-85

PGE Polska Grupa Energetyczna

Polonia

energie & utilităţi

10,4%

77-85

Selgros Cash&Carry

Romania

comerţ

10,4%

77-85

Shell Bulgaria

Bulgaria

energie & utilităţi

10,4%

86-88

Carrefour

Romania

comerţ

8,3%

86-88

Philips Magyarország

Ungaria

industrie

8,3%

86-88

Polkomtel

Polonia

telecomunicaţii

8,3%

89-92

Bulgarian State Railways

Bulgaria

logistics

6,3%

89-92

Grupa Tauron Polska Energia

Polonia

energie & utilităţi

6,3%

89-92

K&K Electronics

Bulgaria

comerţ

6,3%

89-92

Kaufland

Romania

comerţ

6,3%

93-94

Electrocentrale Bucuresti

Romania

energie & utilităţi

4,2%

93-94

General Motors Southeast Europe Autóforgalmazó Kft.

Ungaria

comerţ

4,2%

95-100

Arcelormittal Galati

Romania

industrie

0,0%

95-100

British American Tobacco

Romania

FMCG

0,0%

95-100

Interbrands Marketing & Distribution

Romania

logistics

0,0%

95-100

Jabil Circuit Magyarország Szerződéses Gyártó Kft.

Ungaria

industrie

0,0%

95-100

Kumerio Med

Bulgaria

industrie

0,0%

95-100

Sanmina-SCI Magyarország Elektronikai Gyártó Kft.

Ungaria

industrie

0,0%

Bucuresti, 11.05.2009

{mosloadposition user10}

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.