Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Social media – ce includ si ce putem face cu ele ca PR-i

Violeta-Loredana Pascal
PRwave INTERNATIONAL

Atunci cand vorbesti despre un concept nu trebuie sa il explici daca toata lumea ii cunoaste semnificatia. De aceasta data vorbim despre social media si sunt sigura ca fiecare are o idee despre ce inseamna insa nu pentru toti semnificatia este identica. Si cum ar putea fi similara din moment ce puncte diferite de vedere duc la abordari diferite si implicit la “definitii” diferite? (am pus definitii intre paranteze, pentru ca in cazul social media vorbim mai degraba despre includerea sau nu a unor mijloace de interactiune online).

Wikipedia ofera o definitie care sintetizeaza in linii mari conceptul: este vorba despre mijloace online care le permit oamenilor sa impartaseasca tot ceea ce vor sa faca cunoscut. Odata cu dezvoltarea tehnologiei s-a ajuns la posibilitatea utilizarii unor mijloace diferite – de la video la audio, de la scris la elemente interactive. Care sunt asadar elementele incluse in cadrul social media?

Aici incepe dezbaterea. Social media implica tv/radio/print online cu continut generat de utilizatori? Vorbim de fapt despre retele profesionale, de prieteni, cunostinte sau dating unde utilizatorii pot interactiona si schimba mesaje si informatii intr-o varietate de forme (video, audio, photostream)? Sau despre amandoua ori poate chiar despre niciuna de mai sus lasand astfel loc de alte definitii si alte intelesuri?

Daca se ia in calcul varianta referitoare la continut generat de utilizatori ne gandim imediat la YouTube, Flickr, Picassa si alte proiecte asemanatoare. Acestea sunt cunoscute la nivel international, insa si pe plan local astfel de retele iau avant – cum este cazul la noi al Neogen Club, Trilulilu, 220.ro etc.

In cazul in care mergem pe varianta retelelor profesionale, de prieteni, cunostinte sau dating unde utilizatorii pot interactiona si schimba mesaje si informatii intr-o varietate de forme (video, audio, photstream) cat de departe putem ajunge? Includem si blogurile? Includem site-uri gen noi2.ro? Includem si retelele de “socializare” cum este cazul Hi5 – pornit ca site de interactiune pe parte de afaceri, dar ajuns mai nou la intermediat relatii? Includem mijloace precum messengerul si programe ca Skype? – pentru ca daca includem si partea de socializare trebuie sa fie incluse si retelele de socializare foarte cunoscute la nivel mondial precum Facebook, MySpace sau de ce nu, autohtonul Facebox. Cred totusi ca ar fi mai corect si chiar mai util sa se separe cumva ideea de social media de cea de retele sociale. Scopurile sunt diferite si la fel sunt si modalitatile de punere in practica. Alegem asadar ca despre social networks sa vorbim intr-un editorial separat.

Si cum tot aminteam definitia de pe Wikipedia, ar trebui sa decidem si daca si concepte precum social bookmarking sau virtual reality – atat de populara acum cu expansiunea SecondLife – intra in aceeasi categorie a social media In ambele cazuri, dar mai ales in cel al SecondLife, persoanele interactioneaza in cadrul jocului, se cunosc, fac afaceri, castiga bani, ba chiar asista la conferinte sau lansari in premiera de produse asa cum a fost spre exemplu lansarea prototipului Mazda Hakaze (detalii aici).

In sfarsit, daca includem si site-urile agregatoare in categoria social media – atunci ajungem sa vorbim si despre Digg (un loc in care utilizatorii descopera si impartasesc continut pe Internet, sistemul implicand si acordarea de voturi pentru materialele propuse) sau Upcoming (unde se pot promova evenimentele din Romania).

Multe sunt asadar mijloacele aflate la dispozitia specialistilor in comunicare si relatii publice. Cu ajutorul unor de retele precum YouTube se pot promova si diverse proiecte de la campanii sociale, la dezbateri politice si pana la publicitate diferita sau uneori prea indrazneata pentru televiziune, radio sau outdoor. Iar YouTube este deja recunoscut atat ca sursa de clipuri „deosebite”, cat si ca un mediu deosebit de propice de propagare a informatiei… Ceea ce seamana foarte mult a marketing viral cu ceva mai multe elemente gri si neclare cand vine vorba de etica si de comunicare fara intentii de manipulare. Si despre asta insa vom vorbi intr-un alt material.

Daca se includ blogurile in cadrul social media (si ar trebui ca lucrurile sa stea astfel) – atunci este clar ca este foarte important pentru comunicatori sa nu uite de blog pitching, de cautarea de subiecte care sa se preteze mediului unde vor fi postate. Si, mai mult, sa ia in considerare (atunci cand marca promovata se preteaza) si PR-ul online care include dar nu se rezuma la comunicarea valorilor unei companii/organizatii/produs prin intermediul tuturor platformelor si modaltatilor de comunicare disponibile online (fie ca sunt bloguri personale pe care se fac teasing-uri, prezentari ori oferte promotionale, fie ca se incearca promovarea de cat mai multi bloggeri cunoscuti – si exemple de succes utilizand acest mijloc exista deja inclusiv la noi). Vestea buna e ca, din ce in ce mai mult, acest gen de comunicare este cuantificabil/masurabil si prin urmare capabil de evaluare de eficienta si impact, doua dintre cele mai simple metode fiind monitorizarea numarului de vizitatori, fie unici, fie loiali si gradul de recunoastere a marcii si valorilor sale.

Sa incercam sa sintetizam si sa ajungem si la o concluzie. Ce facem ca prefesionisti in ale PR-ului cu media sociale online? Cred ca documentarea riguroasa este un inceput obligatoriu intrucat numai asa se poate a tine pasul cu ritmul galopant de dezvoltare a tehnologiilor online, Apoi, informatia confera putere: ca atare cine este la curent si propune solutii pe care compania/organiza pe care o reprezinta le poate utiliza cu un maxim de eficienta si impact din marea oferta internautica are sansa sa devina un deschizator de drumuri sau chiar sa lanseze o noua moda.

Cum vor evolua lucrurile? Este dificil sa facem previziuni – insa este de asteptat sa se dezvolte cat mai multe proiecte (ex. Mashable.com) si sa se ajunga la specializare. Cu siguranta vom avea parte si de copii / proiecte locale ale unor initiative “din afara”, la fel cum ne putem astepta ca ferta existenta sa se dezvolte si ea: spre exemplu YouTube include publicitate in video – conform unui articol din New York Times (puteti citi pentru mai mult detalii o insemnare a lui Cristian Manafu disponibila aici). Inovatori sunt si cei de la Ghelir.ro – inovatori in ale marketingului si interactionarii cu utilizatorii folosind platformele online disponibile: Twitter in cazul de fata (detalii puteti afla de aici). Nu trebuie exclusa nici posibilitatea de a inova in materie si de a contribui la aceasta evolutie a mediului online si a social media – mai ales ca este de asteptat ca si acest concept sa se cristalizeze curand.

Use it – si use it wisely – sunt asadar cuvintele care se poate spune ca sintetizeaza materialul.

Dezbatem subiectul aici. Sunteti toti invitati sa raspundeti.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.