Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Reziliență în pofida pandemiei COVID-19: noul barometru anual al Mazars arată că liderii C-suite sunt optimiști cu privire la viitor

Hervé Hélias, CEO & Chairman Mazars Group
  • 58% dintre liderii C-suite se așteptau la venituri mai mari în 2020 decât în 2019 și aproape trei sferturi (71%) se așteaptă la o creștere în 2021
  • Tendințele economice și tehnologice vor influenţa, cel mai probabil, afacerile în următorii 3-5 ani; companiile sunt încrezătoare în capacitatea lor de răspuns
  • Trecerea la investiții pe termen lung sugerează că întreprinderile se pregătesc de resetare

Mazars, firmă internațională de audit şi consultanță în afaceri, a publicat studiul ‘Mazars 2020 C-suite barometer’, un raport cuprinzător al perspectivelor directorilor de companii pentru anul 2021, bazat pe opiniile a peste 500 de lideri C-suite din întreaga lume.

„Barometrul C-suite al Mazars, ce conține opiniile directorilor executivi la nivel global în a doua jumătate a anului 2020, își propune să ofere informații care să ajute companiile și părțile interesate să înțeleagă mai bine acest moment istoric. Am studiat ce au făcut companiile în această perioadă, modul în care pandemia le-a afectat viziunea asupra priorităților pe termen scurt și lung, ce intenționează să facă în continuare, transformările pe care le așteaptă și multe altele. Această criză ne-a afectat pe toți și este încurajator să observăm că mai multe companii au avut rezultate pozitive în ceea ce privește veniturile din anul 2020 și că majoritatea se așteaptă să vadă o creștere în 2021.”, a menționat Hervé Hélias, CEO and Chairman, Mazars Group.

Hervé Hélias
Hervé Hélias

Perspective surprinzător de optimiste

Sondajul a constatat că întreprinderile sunt, în general, optimiste cu privire la viitor. În ciuda mediului dificil, majoritatea (58%) se așteptau să încheie 2020 cu venituri mai mari decât în 2019. În ceea ce privește perspectivele pentru 2021, directorii au fost și mai optimişti: 71% se așteaptă la venituri mai mari decât în 2020.

Acest lucru nu înseamnă că au fost ignorate efectele negative: impactul crizei COVID-19 este evident la 35% dintre aceștia, care au declarat că veniturile lor vor fi mai mici decât în 2019. Am descoperit, de asemenea, o perspectivă negativă la cei 40 de respondenți suplimentari din sondajul privind T4, mai mulți directori arătându-se preocupați de faptul că veniturile lor vor scădea în 2021 față de anul anterior.

Respondenții din America Latină sunt cei mai optimiști: 91% spun că au o perspectivă de creștere în 2021, cu mult peste media globală de 71%.

Privind spre viitor, liderii companiilor estimează că tendințele economice și tehnologice vor avea cel mai mare impact asupra afacerii lor. Vestea bună este că sunt încrezători în capacitatea lor de a gestiona aceste tendințe: în special, 90% dintre companii se simt pregătite să răspundă tendințelor tehnologice.

„Am observat că transformarea tehnologică este percepută ca fiind relativ probabil să aibă loc în toate regiunile, inclusiv în România. Așa cum arată și studiul, în Europa de Est, liderii companiilor sunt de părere că o transformare a politicii de conformitate este esențială și 53% dintre aceștia se așteaptă ca afacerea lor să inițieze o astfel de schimbare în următorii trei până la cinci ani. În plus, comunitatea de afaceri din România a dovedit că este perfect echipată pentru acest tip de transformare în viitorul apropiat.”, a menționat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars România.

Dino Ebneter, Country Managing Partner Mazars Romania
Dino Ebneter

Ce se întâmplă cu riscurile climatice?

În ciuda importanței tot mai mari pe care schimbările climatice o capătă pe agenda media și a autorităților de reglementare, precum și în opinia publică, numai 20% dintre respondenții la nivel global au declarat că se așteaptă ca această tendință să aibă cel mai mare impact asupra afacerii lor: este ultima prioritate de pe listă. Această cifră este ușor mai ridicată în rândul întreprinderilor din Europa de Vest (25%), schimbările climatice ocupând un loc superior pe agenda directorilor executivi din zona respectivă, dar este mai mică de 20% în America Latină, Africa, EE/CSI și SUA.

Riscul climatic este, de asemenea, tendința pe care liderii se simt cel mai puțin capabili să o gestioneze: aproximativ 28% au spus că nu sunt încrezători în capacitatea lor de a răspunde acestei tendințe (față de 10% în cazul tendințelor în tehnologie/ inovație).

„Așteptările privind guvernanța, etica și responsabilitatea socială sau schimbările climatice sunt o reflecție asupra a ceea ce este de obicei subsumat în ceea ce numim ESG – Guvernanța de mediu, socială și corporativă. Cred că există o înțelegere comună asupra faptului că obiectivele ESG vor avea impact asupra afacerilor din toate industriile, deși în diferite grade. Consider că semnificația ESG va crește în timp.”, a menționat Rudi Lang, Partener, Mazars.

Se așteaptă transformări semnificative la nivelul companiilor în următorii 3-5 ani

În următorii 3-5 ani, directorii se așteaptă să inițieze o mare varietate de transformări la nivelul afacerilor pe care le conduc, inclusiv transformări tehnologice (50%), transformări legate de îmbunătățirea performanței (47%) și dezvoltarea de noi servicii, piețe și modele de afaceri (46 %). Transformarea culturală a fost considerată cea mai puțin probabilă schimbare pentru organizații (40%).

Pregătirea pentru resetare: trecerea la investiții pe termen lung

Raportul pune în discuție, de asemenea, dacă o anumită activitate duce la un impact mai mare pe termen scurt (până la un an) sau pe termen lung (un an sau mai mult). Activități precum oportunitățile de creștere externă, strategia corporativă și cercetarea și dezvoltarea/ inovarea au fost considerate activități pe termen lung, în timp ce altele precum reducerea numărului de angajați, abordarea problemelor imediate de finanțare și gestionarea furnizorilor au fost trecute în categoria investițiilor pe termen scurt. Opiniile au variat substanțial în funcție de mărimea companiei, localizare, industrie și funcție. De exemplu, pentru directorii companiilor auto, de producție și de servicii financiare, sustenabilitatea este una dintre activitățile cu bătaie lungă, în vreme ce directorii din sectorul tehnologiei și telecomunicațiilor o consideră o activitate care își manifestă impactul pe termen relativ scurt.

În general, directorii intenționează să se orienteze către strategii de investiții pe termen lung (de peste un an), în special în companiile conduse de femei¹. Acest lucru este valabil pentru toate regiunile, cu excepția Africii, în special a Africii de Sud, care se așteaptă să se concentreze mai mult pe activități pe termen scurt, cum ar fi probleme de finanțare imediată și reducerea/eficiența costurilor, și mai puțin asupra unor activități pe termen lung, cum ar fi recrutarea de noi talente și strategia corporativă.

„Am inițiat această cercetare, deoarece este crucial pentru noi, ca firmă de servicii profesionale, să fim atenți la ce se întâmplă pe piață și să ne ascultăm clienții. Am fost impresionat de optimismul pentru anul următor, care arată că investițiile în reziliență nu sunt niciodată o risipă și că acest lucru ar trebui să fie o prioritare pe agenda oricărei companii.”, a menționat Mark Kennedy, Partener, Mazars.

¹ Companiile conduse de femei se referă la societăţile comerciale în care peste 50% dintre factorii de decizii strategice sunt femei.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.