Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Reciclarea și comportamentul românilor: Pensionarii se declară cei mai preocupați de colectarea selectivă, comparativ cu tinerii

Reciclarea si comportamentul românilor KV

Studiu Reveal Marketing Research

„Procentul ridicat al pensionarilor care arată o grijă mai mare față de mediu se poate explica prin tendința lor de a reutiliza materialele folosite, tocmai pentru a evita risipa. Aceștia sunt mult mai preocupați de conservarea resurselor și pun accent pe consumul cumpătat. Pe de o parte, acest comportament poate fi corelat cu veniturile reduse (aproximativ 800 lei pensia minima și 1400 lei pensia medie, conform Ziarul Finaciar) și de aceea, pensionarii doresc să își maximizeze fiecare resursă. Pe de altă parte, obișnuința de a păstra și a refolosi obiectele este o altă explicație pentru care pensionarii arată această grijă pentru colectarea selectivă.
Contradicția apare în cazul milenialilor și tinerilor profesioniști care, deși sunt cei care vor experimenta cel mai mult efectele încălzirii globale, nu sunt la fel de interesați de reciclare. Aceștia cad pradă percepției greșite că pericolul este unul îndepărtat. Astfel, se pot justifica rezultatele studiului din care reiese implicarea mai redusă a tinerilor, în comparație cu cea a vârstnicilor, în colectarea selectivă.” (Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research)

Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research
Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research

Românii se arată dornici să recicleze (74%), după cum arată un studiu derulat recent de către Reveal Marketing Research. Multora le lipsesc, însă, mijloace adecvate pentru a face asta (35%). Pretențiile romanilor din partea brandurilor încep și ele să crească, 43% nu se mulțumesc doar cu promisiuni și încurajări și își schimbă alegerea la nivel de produs, preferându-le pe cele din materiale reciclate.

Absența centrelor de depozitare sau a spațiilor speciale din apropierea locuinței reprezintă cel mai mare obstacol ce îi împiedică pe români să colecteze selectiv deșeurile (24%).

Context

În contextul actual al schimbărilor climatice, acțiunile în vederea combaterii acestora devin tot mai necesare. Exista politici în scopul reducerii poluării și sancțiuni pentru nerespectarea acestora, însă nu par a fi întotdeauna eficiente. Chiar daca la nivel individual, cetățenii cunosc importanța protejării mediului, nu acționează ca atare. De ce? Lipsa de instrumente furnizate de autoritățile locale reprezintă un mare impediment.

Reciclarea si comportamentul românilor KV

Brandurile: motor al educării eco-friendly

Tinerii profesioniști (88%) sunt de părere că brandurile au un rol important în educarea și încurajarea populației în direcția colectării selective. Atunci când vine vorba despre decizia de cumpărare, brandurile care utilizează materiale reciclate au un avantaj. Abordarea eco-friendly a unui brand cântărește drept factor de decizie în achiziție pentru respondenți, 43% dintre aceștia fiind influențați în mare și în foarte mare măsură de comportamentul responsabil și sustenabil al companiilor de pe piață.

În comunicarea de brand, companiile au avut mai mult succes în modelarea deciziei de cumpărare a tinerilor profesioniști (49%), comparativ cu segmentul familiilor moderne ce este într-o foarte mică măsură influențat de mesajele eco-friendly transmise (12%).

Cine sunt românii care colectează selectiv?

Seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%) declară că selectează deșeurile în cea mai mare măsură.

Milenialii (61%), comparativ cu segmentul persoanelor în vârstă, reciclează cel mai puțin.

Cum?

Principala modalitate de colectare selectivă a românilor o reprezintă recipientele special amenajate oferite de primărie, peste jumătate dintre respondenți optând pentru această opțiune. Seniorii pensionari (65%) apelează la aceste recipiente. Se observă importanța spațiilor puse la dispoziție în interiorul centrelor comerciale (hypermarket, supermarket, magazine, mall), deoarece aproximativ o treime dintre respondenti preferă să selecteze deșeurile aici, mai ales milenialii (38%). În schimb, cea mai puțin utilizată metodă de către respondenți este colectarea în saci negri de la REBU, colectarea fiind inclusa în prețul de achiziție (10%).

De ce nu sortează românii deșeurile?

Cea mai mare barieră (24%): lipsa unui spațiu destinat special în proximitatea locuinței.

Alte obstacole: distanța față de centrele de colectare – 12% dintre respondenți nu locuiesc în proximitate Milenialii nu reciclează – 21%.

Doar 4% dintre români consideră că reciclarea e un proces anevoios.

Doar 1% dintre români nu cred în beneficiul reciclării.

Soluții

Punerea la dispoziție în mod gratuit de către autorități a unor saci speciali și posibilitatea de a-i transporta la locul de colectare a deșeurilor ar încuraja românii să aibă un comportament mai responsabil (62%). Seniorii pensionari (74%) ar fi cei mai motivați să recicleze daca ar avea aceasta posibilitate. Penalitățile ridicate nu ar influența într-o mare măsură decizia de a colecta selectiv, astfel încât doar 8% dintre respondenti ar fi motivați de existența lor.

În urma studiului derulat de Reveal Marketing Research, rezultatele ne arată deschiderea romanilor de a colecta selectiv într-o mai mare măsură în condițiile unui ajutor semnificativ din partea autorităților locale sau a unor facilitați gratuite care să ușureze procesul selectării deșeurilor. În atragerea atenției asupra problemelor despre mediu, brandurile joaca un rol important în încurajarea comportamentelor responsabile. Totodată, acțiunile brandurilor de protecție a mediului înconjurător influențează în mod pozitiv percepția consumatorilor despre aceștia.

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 847 interviuri online pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban. Perioada de colectare a datelor a fost 10-18 iunie 2020. Eroarea de eșantionare: ±3.4%.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.