Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Piesele Dracula, my love si Lovestruck raman in concurs

Organizatorii selecţiei naţionale Eurovision Song Contest 2007 au decis, miercuri, că cele două piese – Dracula, my love (compozitor Marius Moga, Andrei Maria, Eduard Andreianu) şi Lovestruck (compozitor Thomas G:sson) rămân în semifinala care va avea loc sâmbătă, 3 februarie 2007, după ce au fost analizate de trei specialişti.

Cele trei personalităţi din lumea muzicii care au analizat melodiile au decis că, deşi există asemănări între piesele din selecţia naţională şi cele considerate originale, nu se poate afirma că melodiile acuzate sunt nişte plagiate.

„Am apelat la analiza unor personalităţi pe care le-am considerat obiective, neimplicate în Eurovision, anul acesta, astfel încât să nu existe niciun fel de suspiciune în legătură cu concluziile lor. Concluzia unanimă a fost că cele două piese nu pot fi acuzate de plagiat. Una dintre analize, cea acordată de domnul Dan Dediu, a mers în amănunt, comparând inclusiv partiturile. Dacă vor exista doritori, la cerere, vom putea prezenta aceste analize. O altă mărturie, însoţită şi de o analiză la computer, va fi difuzată în dezbaterea de după finală, pentru a spulbera orice semn de întrebare”, a declarat Dan Manoliu, coordonatorul selecţiei naţionale pentru Eurovision.

El a adăugat totodată că iniţiativa UCMR de a se reuni, mâine, şi a analiza aceste cazuri, independent de demersurile televiziunii publice, sunt binevenite. „Este lăudabilă iniţiativa Uniunii, în condiţiile discuţiilor aprinse care s-au purtat anul acesta în jurul acuzaţiilor de plagiat de la Eurovision. TVR, ca organizator, nu-şi poate dori nimic altceva decât ca organismul abilitat, în care sunt reuniţi compozitori şi muzicologi, să analizeze cazurile şi să facă ordine în domeniu. Poate aşa, la anul, vom avea mai puţine surprize neplăcute”, a mai spus Dan Manoliu.

Mai jos regăsiţi fragmente din concluziile celor trei specialişti consultaţi de TVR pentru luarea acestei decizii.
Scandalurile privind acuzaţiile de plagiat din selecţia naţională a Eurovision nu sunt singulare. Inclusiv televiziunea care va găzdui finala europeană, în Finlanda, YLE, a fost nevoită să ancheteze un caz de presupus plagiat, acuzaţiile fiind respinse de specialiştii consultaţi de către organizatori. Anterior, postul finlandez de televiziune a eliminat două piese care fuseseră difuzate pe youtube.com înainte de 1 octombrie 2006.

Declaraţii specialişti consultaţi de TVR

Dan Dediu
(compozitor, doctor în muzicologie, cadru universitar la Academia de Muzică din Bucureşti, catedra compoziţie, membru al UCMR): „Concluzii privind melodia Dracula, my love vs. When religion comes to town – Din punct de vedere muzical, piesa Dracula, my love este mult mai elaborată şi mai complexă decât cealaltă. Chiar şi estetic, ea e superioară celeilalte. Sub raport cantitativ, luând în consideraţie numărul de parametri analizaţi (tonalitate, măsură, sistem intonaţional, modul, scriitură, tehnică de compoziţie, armonie, stil, formă, ethos, aranjament) lucrarea nu poate fi considerată plagiat.
Sub raport calitativ, anume impresia audiţiei, pregnanţa şi gradul de fredonabilitate al motivului folosit, adică tot ceea ce rămâne dintr-o piesă muzicală când aceasta a ajuns la final, lucrarea poate fi considerată o copie deformată a originalului. Aceasta deformare se realizează prin context şi prin expresie.  
Nu există suficiente argumente pur muzicale în a dovedi plagiatul, care este furt intelectual conştient. Acest caz se poate plasa mai mult sub semnul unei influenţe muzicale pe care autorul a suferit-o, conştient sau nu, dintr-un anumit sound comun al fuziunii genurilor rap şi ethno. Acest caz s-ar mai putea defini şi cu termenul de împrumut melodic.
Desigur, acest împrumut melodic se poate dovedi şi proba (n.n  – după cum a  făcut-o autorul în analiza invocată). În ce măsură este moral pentru un compozitor să apeleze la acest împrumut, acesta este un alt subiect.
Argumentul hotărâtor, în opinia mea, este cel expresiv. Expresia muzicală a celor două muzici este foarte diferită, iar textura sonoră le conferă semnificaţii muzicale ce ţin de culturi diferite: pe de o parte cea românească, pe de alta cea arăbească.”
Referitor la Lovestruck vs. Tango, Tango: „Din punct de vedere muzical, piesa Lovestruck este mai simplu lucrată şi mai schematică decât Tango, Tango. Sub raport cantitativ, luând în consideraţie numărul de parametri analizaţi, lucrarea în ansamblul ei nu poate fi considerată plagiat. Problema refrenului asemănător intră în zona variantelor melodice posibile ale unui model melodic răspândit în muzica tonală. Aceste variante sunt, e adevărat, foarte apropiate una de alta, mai ales sub aspectul celulei iniţiale, pregnantă şi uşor memorabilă. Sub raport calitativ, anume impresia audiţiei, pregnanţa şi gradul de fredonabilitate al motivului folosit, adică tot ceea ce rămâne dintr-o piesă muzicală când aceasta a ajuns la final, lucrarea Lovestruck poate fi considerată, în ceea ce priveşte numai refrenul său, o variantă sărăcită a refrenului piesei Tango. Cred că aici se poate folosi termenul de compilaţie muzicală. Nu este plagiat, nu e copie, ci doar o compilaţie melodică pe baza unei scheme performate, comună celor două melodii.”

Mihai Alexandru (compozitor, autor al melodiei Don’t break my heart  care a reprezentat România la Eurovision în 2003):
„Piesele nu sunt nici pe departe plagiate cu toate că se simte o reală intenţie la piesa trupei Simplu şi a solistei Andra de a semăna ca stil cu E-Type. Este vizibil că de acolo a plecat ideea piesei lor. În ceea ce priveşte grupul Indiggo, mi se pare că sunt băgate într-un scandal fără motiv. Mai ales că ştim că autorul este acelaşi şi este normal să-şi păstreze stilul în tot ceea ce face. (…) Nici legal nu se poate pune  problema celor 8 măsuri în care se respectă o partitură în cazul piesei originale şi piesa acuzată”.

Adrian Ordean (compozitor): În cazul Dracula, my love vs. When religion comes to town – „Este o asemănare întâmplătoare, accidentală. Poate să fie o inspiraţie comună din folclorul românesc sau folclorul specific zonei geografice în care se află România. Dintr-un total de 4 măsuri analizate, concluzia este că primele două măsuri sunt asemănătoare doar în proporţie de 96%, deoarece linia melodică E-Type foloseşte  câteva mordente  care în  linia melodică Dracula, my love nu se regăsesc. Măsurile 3 şi 4 nu seamănă. Ritmul este asemănător, dar scriitura este diferită. Orchestraţiile per general sunt asemănătoare, datorită genului muzical comun în care se încadrează ambele piese, dar sunt diferite. NU ESTE PLAGIAT.”
Referitor la Love struck vs. Tango, tango: „În acest caz se poate vorbi, eventual, de un autoplagiat, dar ca şi în situaţia Moga – E-Type, este vorba de o asemănare. Părerea mea este că omul şi-a „adus aminte" de cântecul acesta din 2004 şi a decis că puţin modificat ar putea să fie OK şi în 2007. Cântecele seamănă între ele, dar la o analiză mai atentă am avut acelaşi rezultat ca şi în celălalt caz: NU ESTE PLAGIAT.”

Bucuresti, 31.1.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.