Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Motivatie si afaceri

Abraham H. Maslow – Selectia textelor: Deborah C. Stephens
Editura Trei

„Maslow conteaza pentru ca el a inteles natura umana, motivatia si perf9ormanta autoactualizanta mai bine decat oricine altcineva din prezent.

Mesajele lui sunt clare:
– Fiintele umane sunt capabile de realizari extraordinare;
– Creativitatea si inovarea sunt elemente naturale ale alcatuirii noastre;
– relatiile de durata cu clientii sunt cea mai inteleapta stratefie de crestere pe termen lung;
– Munca in echipa, imperativa pentru rezultatele firmei, poate rfi si un nebanuit izvor al comuniunii de interese si al stimei de sine pentru oameni;
– managementul luminat nu doar ca perfectioneaza produsele si profiturile actionarilor; el ii imbunatateste pe oameni si, prin aceasta, amelioreaza lumea”(pp. 13-14, Introducere)

Abraham H. Maslow este cunoscut la nivel mondial pentru teoria trebuintelor (nevoilor), teorie actuala si in zilele noastre. Deborah C. Stephens a reunit in „Motivatie si afaceri” o serie de texte – articole, conferinte si scrisori inedite – despre management, organizatii, lideri, autoactualizare etc.
Prima parte a cartii se concentreaza pe autoactualizare – „Maslow avea convingerea ca fiinta umana aspira la actualizarea de sine. El vedea in potentialul uman un vast teritoriiu subestimat si neexplicat.” (p. 20). Maslow marturiseste ca „In ceea ce ma priveste, efortul meu a fost dintotdeauna unul etic, o incercare de a imbina stiinta cu obiectivele umaniste si morale, cu stradania de a imbunatati situatia fiecarui individ in parte si a societatii ca intreg.” (p. 30).

„Putem invata de la oamenii orientati spre autoactualizare care ar putea fi atitudinea ideala fata de munca, in cele mai favorabile circumstante. Acesti indivizi inalt evoluati integreaza munca pe care o fac in identitatea lor, in sinele lor, adica munca devine efectiv parte din felul in care individul se defineste pe sine.” (pp. 27-28) Fireste, autoactualizarea este analizata mult mai in detaliu – insa noi am oferit o mica parte din lucrurile spuse de Maslow pe acest subiect.

Cea de-a doua parte a cartii, intitulata „Chestiuni de management si leadership”, se opreste asupra modurilor in care pot conduce managerii si in ce mod stilul de conducere este perceput (si mai ales cum i se raspunde stilului) de catre subordonati. Un anume stil ii determina pe acestia sa se revolte sau sa nu asculte, in timp ce altul ii motiveaza.

In sfarsit, ultima parte se concentreaza pe „Creativitate si inovare”, elemente fara de care nicio companie nu poate supravietui pe termen lung. „Ca sa revin la titlul meu, despre ce vorbesc eu aici este sarcina de a incerca sa ne re-cream, sa ne transformam in oameni care n-au nevoie sa construiasca o lume statica, n-au nevoie s-o inghete si s-o faca stabila, n-au nevoie sa faca tot ce-au facut tatii lor, care sunt in stare sa infrunte cu siguranta de sine viitorul, fara a sti ce urmeaza, fara a sti ce se va intampla, cu destula incredere in noi insine ca sa fim capabili sa improvizam in acea situatie care n-a mai existat nicicand inainte. Aceasta inseamna un nou tip de fiinta umana. Omul heraclitian, l-am putea numi. Societatea care produce asemenea oameni va supravietui; societatile care nu pot produce asemenea oameni vor muri.” (p. 304)

In sfarsit, merita subliniat si faptul ca Maslow vedea „marketer”-ul viitorului ca fiind onest: „Un alt mod de a privi tipul viitorului marketer este prin a indeparta din acest concept conotatia implicita a manipularii. Cum stau lucrurile acum, agentul comercial obisnuit se considera pe sine un manipulator, considera ca psihologul, de exemplu, ar fi cineva care manipuleaza si controleaza, adica functionand partial pe baza faptului ca ascunde niste informatii, niste adevaruri. Dar, in principiu, noua conceptie luminata privind activitatea de vanzari sau de marketing trebuie sa se bazeze, la fel ca toate celelalte aspecte ale oricarei intreprinderi bune, pe dezvaluirea in totalitate a faptelor, pe sinceritate si onestitate, pe credinta in adevar. Ei da, pentru a fi in stare sa faci acest lucru, e nevoie de un anumit tip de caracter.” (pp. 182-183)

Dupa cum spuneam, Maslow este actual si astazi, iar „Motivatie si afaceri” este o lucrare care subliniaza acest lucru. Fiecare capitol cuprinde multe exemple, iar descoperirile lui despre motivatie si personalitate trebuie sa fie cunoscute de toti managerii si oamenii care lucreaza in marketing. O lucrare asadar de citit cu deosebita atentie!

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.