Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Industria vopselei isi schimba culoarea

Schimbarile radicale impuse de Uniunea Europeana si ofensiva puternica a marilor producatori internationali de vopsea declanseaza o lupta la baioneta in bransa, o lupta prezentata saptamana aceasta de BusinessWeek Romania in cadrul articolului principal.

In cel mult un an si jumatate, toti producatorii locali de vopsele trebuie sa-si restructureze portofoliile si sa reduca semnificativ continutul substantelor chimice. Schimbarile presupun eforturi considerabile de cercetare si de gasire a unor noi retete ce vor avea la baza, cel mai probabil, materii prime mult mai scumpe decat cele folosite in prezent.

Costurile de productie vor creste chiar si cu 40% in unele cazuri, lansand provocari managerilor ce si-au propus rate de crestere ale profitului compuse din doua cifre. Provocarea este cu atat mai grea cu cat anul acesta vor ataca mult mai agresiv piata si marii jucatori internationali care, in ultimii ani, au “adulmecat” atent oportunitatile existente.

Miza este mare. Romania este una dintre cele mai atractive piete din Europa Centrala si de Est, cu un potential de a se dubla in urmatorii patru ani. Potrivit datelor companiei de consultanta InterBiz Group, in 2007 valoarea pietei de lacuri si vopsele a fost de aproximativ 275 milioane de euro, iar estimarile pentru acest an sunt de 310-315 milioane de euro.

Ne putem astepta, de fapt, la cresteri anuale de 10-15% pentru o perioada de inca zece ani. Explicatia este simpla: Romania are nevoie de foarte multa vopsea, deoarece industria constructiilor, mare consumatoare a acestui produs, are inca mult de recuperat din terenul pierdut in anii ’90. Statisticile arata ca aceasta a crescut exploziv, de la 6,6 miliarde de euro acum patru ani, la 18,5 miliarde de euro anul trecut.

O consolidare a pietei este mai mult decat necesara. Sunt acum peste 230 de producatori la nivel national, dintre care doar 50 au cifre de afaceri suficient de mari astfel incat sa fie luate in calcul. Cinci dintre ei – Policolor, dufa Deutek, Fabryo, Kober si Atlas Corporation – detin aproape jumatate din piata, desi statistici oficiale in acest sens nu exista. “Piata se va polariza si vor ramane doi-trei jucatori foarte puternici, care vor face regula jocului”, este de parere Aliz Kosza, director general executiv al Fabryo Corporation.

La o prima vedere, producatorii nu par sa fi fost prea afectati de normele europene. E drept, nici acestea nu i-au luat foarte rapid. A existat o faza pregatitoare, care a avut loc in ianuarie 2007. Scaderea impusa atunci nu a fost drastica si majoritatea producatorilor s-au adaptat destul de usor. “Pentru noi, a insemnat o munca in departamentul de cercetare de aproape un an, pentru modificarea retetelor de productie”, spune Adrian Ion, director de marketing la dufa Deutek.

Pe baza noilor retete, adaptate cerintelor destul de putin restrictive, producatorii de vopsea si-au schimbat furnizorii de rasina si au achizitionat aceasta materie prima de baza, care reprezinta peste jumatate din costul final al produsului, la calitati mai bune. “Schimbarea materiilor prime folosite si a retetelor de produse duce la cresterea pretului de productie”, spune Ivan Sokolov, director general executiv al grupului Policolor-Orgachim.

Bucuresti, 10.06.2008

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.