Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Focus Portugalia la NexT 2018: 10 scurtmetraje portugheze de impact

Flores

Focus Portugalia la NexT 2018: 10 scurtmetraje portugheze de impactCea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT pune reflectoarele pe Portugalia, cu două programe a câte cinci scurtmetraje reunite sub titlul Focus Portugalia. Primul program, The Heart and the Body, va fi proiectat sâmbătă, 15 decembrie, iar cel de-al doilea, On Politics, va putea fi văzut duminică, 16 decembrie, ambele la ora 16.30, la Cinema Muzeul Țăranului.

Selecționerul celor două programe este Miguel Valverde – membru fondator și unul dintre selecționerii Festivalului de Film IndieLisboa, teoretician și producător de film. „Un program de scurtmetraje portugheze ar trebui să țină seama de două aspecte foarte importante: să reflecteze asupra trecutului (să aducă un omagiu marilor maeștri portughezi) și să propună viitorul (să privească către noile generații și să le surprindă libertatea)”, spune Valverde despre selecția scurtmetrajelor. Deși majoritatea criticilor de film încearcă să reunească un grup de regizori sub emblema unui „val” sau a unei „generații”, Valverde spune că în Portugalia lucrurile stau altfel pentru că în fiecare an apar voci noi. „Regizorii portughezi consacrați și-au menținut vie curiozitatea de a face scurtmetraje, alături de lungmetraje. Și ceva nou continuă să se dezvolte, datorită acestei posibilități de experimentare.”

Programul curatoriat special pentru NexT urmărește aceste două direcții în mod deliberat: în The Heart and the Body se regăsesc voci tinere, pe cale de afirmare, precum Leonor Teles (Leul de Aur la Berlin în 2016 cu Batrachian’s Ballad) sau Jorge Jácome cu Flores (Marele Premiu la Hamburg Short Film Festival), iar în On Politics sunt incluși “regizori consacrați ale căror cariere se dezvoltă în continuare, precum maestra Teresa Villaverde sau Gabriel Abrantes”, a continuat selecționerul.

Flores
Flores

Miguel Valverde va fi la prezent la București în timpul festivalului în calitate de curator al celor două programe de scurtmetraje portugheze, dar şi ca membru al juriului pentru cele două competiții NexT. El va prezenta cele două proiecții din cadrul Focus Portugalia și va răspunde întrebărilor publicului despre cinematografia portugheză care a devenit tot mai prezentă în ultimii ani în cadrul festivalurilor. De altfel, la ediția din 2017 a Festivalului Internațional de Film NexT, Premiul “Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie a mers chiar la un portughez, regizorul Ico Costa, pentru filmul Nyo Vweta Nafta.

Festivalul Internațional de Film NexT se desfășoară anul acesta în perioada 14-17 decembrie la Cinema Muzeul Țăranului din București.

Biletele pot fi cumpărate de pe Eventbook, accesând https://eventbook.ro/program/next-film-festival.

Festivalul Internaţional de Film NexT este un eveniment organizat de Societatea Culturală NexT, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Uniunii Cineaștilor din România și Institutului Cultural Român.

Parteneri media: Tananana, Ziarul Metropolis, Acoperișul de sticlă, Aarc, Liternet, Observatorul cultural, Sub25, The Institute.

The Heart and the Body – Sâmbătă, 15 decembrie, 16:30, MȚR
ÎNĂLȚARE/ ASCENSAO (r. Pedro Peralta, Portugalia, 2016, 18’)
La răsărit, un grup de țărani încearcă să salveze trupul unui tânăr din interiorul unui puț. Femeile își ascund fețele în tăcere, în timp ce bărbații îndură situația. În centrul tuturor, o mamă așteaptă salvarea fiului ei. Așteptarea a luat sfârșit. Trupul băiatului apare din adâncurile pământului. Cum se poate ca viața să înceteze, când, în natură, există o trainică reînnoire? Din depărtare, soarele se scufundă în orizont. Înainte, e o nouă zi.

BALADA UNUI BATRACIAN/ BALADA DE UM BATRÁQUIO (r. Leonor Teles, Portugalia, 2016, 11’)
“Ciudați și familiari într-un mod spontan, distanți și apropiați, neliniștitori și seducători, străini și cosmopoliți, rromii sunt învăluiți într-o aură de ambiguitate. Nu se poate spune despre ei că sunt invizibili, căci, cu greu, pot trece neobservați.” (Daniel Seabra Lopes, în „Deriva Cigana”, 2008). Precum rromii, broaștele din ceramică nu trec neobservate pentru un observator atent. „Balada batracianului” apare într-un context al ambiguității. Un film care intervine în realitatea vieții cotidiene portugheze, ca o formă de spune o fabulă despre comportamentul xenofob.

TĂRÂMUL VIPERELOR/ CAMPO DE VíBORAS (r. Cristèle Alves Meira, Portugalia, 2016, 20’)
Într-un sătuc portughez, a avut loc o tragedie. O bătrânică e găsită moartă în grădina sa, înconjurată de șerpi, în timp ce fiica sa de 40 de ani, Lurdes, a fugit fără să spună nimănui. Zvonurile din oraș despre misteriosul destin al acestei case se răspândesc rapid…

FLORES (r. Jorge Jácome, Portugalia, 2017, 27’)
Într-un scenariu de criză naturală, întreaga populație a insulelor Azore e evacuată forțat, din cauza unei molime incontrolabile de hortensii, o floare comună în aceste insule. Doi tineri soldați, legați de frumusețea piesajului, ne ghidează în poveștile de tristețe ale celor obligați să plece și în dorința inerentă de a rezista, continuând să locuiască insulele. Peregrinarea filmică devine o reflecție nostalgică și politică asupra apartenenței teritoriale și a identității și asupra rolurilor pe care ni le asumăm în locurile din care provenim.

TURA DE NOAPTE/ O TURNO DA NOITE (r. Hugo Pedro, Portugalia, 2017, 26’)
O tânără cameristă se strecoară, pentru o noapte, în apartamentul unei oaspete care se întoarce înapoi la hotel doar în ziua următoare. O tânără cameristă îi permite să se strecoare afară din cușcă unei păsări, animalul de companie al unei capricioase oaspete franceze. Știind că oaspăta se întoarce la hotel doar în ziua următoare, ea se strecoară în apartamentul ei, pentru o noapte, în încercarea de a găsi pasărea, dar ceea ce era pe cale să devină o neliniștită tură de noapte se dovedește a fi o experiență revelatoare.

On Politics – Duminică, 16 decembrie, 16:30, MȚR
UMOR ARTIFICIAL/ OS HUMORES ARTIFICIAIS (r. Gabriel Abrantes, Portugalia, 2016, 29’)
Un film despre umor, antropologie și inteligență artificială. Se concentrează pe modul în care umorul se află în centrul relațiilor umane, folosit ca o formă de control social și una dintre cele mai complexe forme de comunicare. Filmul a fost filmat în Mato Grosso (Canarana și satele Yawalapiti și Kamayura înăuntrul Parcului Indigen Xingu) și în São Paulo. Amestecând o anumită estetică hollywoodiană cu abordările de tip documentar, filmul spune povestea unei fete indigene care se îndrăgostește de un robot, care e un comic în ascensiune în Brazilia. Filmele lui Gabriel Abrantes abordează aspecte istorice, politice și sociale, în timp ce discută probleme postcoloniale, de identitate și de gen. Lucrările sale creează niveluri de lecturi improbabile, modificând narațiunile tradiționale și făcând referire la absurd, folclor, umor și politică.

ȘOFERUL DE CAMION/ O REBOCADOR (r. Jorge Cramez, Portugalia, 2015, 16’)
Șoferul unui camion de remorcare ia cu mașina un șofer mai tânăr ce tocmai a scăpat nevătămat din mașina lui sport galbenă, care e dusă acum la dezmembrări. În liniștea zorilor, șoferul camionului vorbește într-una. Autostrada e câmpul său de luptă. În timp ce celălalt șofer păstrează liniștea, fiind în șoc, șoferul camionului vorbește tare, în ciuda liniștii lumii.

VIRA CHUDNENKO (r. Inês Oliveira, Portugalia, 2017, 31’)
„Doamna din Rusia și cu mine obișnuiam să ne intersectăm în fiecare zi, la 6 dimineața, căci, în fiecare zi, ea mergea cu bicicleta la lucru. Dar, în acea zi, ea era pe jos. Câinii vecinului lătrau… lătrau și lătrau…”. „Pentru mine, corpul părea mai mult a unei oi. Am mai văzut cadavru, dar aia mie nu mi se părea o persoană moartă.” O expunere a doi martori ai unei crime înfiorătoare, comisă într-un peisaj idilic. Victima era o străină pe nume Vira Chudnenko.

PARIS 15/16 (r. Teresa Villaverde, Portugalia, 2016, 6’)
Pe 1 decembrie 2015, în fața restaurantului „Le petit Cambodje”, lucrători ai Consiliului Local din Paris adună florile care omagiază victimele atentatelor din 13 noiembrie.

ARENA (r. João Salaviza, Portugalia, 2009, 15’)
Mauro e arestat la domiciliu. Tatuatul îl ajută să-și piardă timpul. Trei copii din zonă îl necăjesc prin fereastră. Afară, arde soarele amiezii.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.