96% dintre elevii de clasa a XII-a, selectați în programul de pregătire gratuită pentru examenul de Bacalaureat din această vară – creȘTEM Viitor, susținut de organizația educațională Școala de Valori, în parteneriat cu compania Raytheon Missiles and Defense, vor să se înscrie la facultăți cu profil real sau tehnic, optând pentru specializări precum Informatică, Automatică și Calculatoare, Construcții sau Inginerie Aerospațială.
Aproape toți cei 30 de elevi de clasa a XII-a, participanți ai programului creȘTEM Viitor – susținut de organizația non-guvernamentală Școala de Valori alături de compania Raytheon Missiles and Defense, plănuiesc să urmeze studii universitare cu profil real sau tehnic. Printre specializările menționate de 96% dintre tineri se numără Informatică, Automatică și Calculatoare, Construcții și Ingineria Aerospațială, Medicină Generală sau Medicină Militară. Cu toții au menționat că-și doresc să lucreze în domeniile care îi pasionează cu adevărat.
“Vreau să mă specializez în domeniul medical și să lucrez în România, mi-ar plăcea să ajut și să dezvolt localitatea în care voi activa. Situația actuală necesită, mai mult ca niciodată, expertiza personalului medical, iar viitorul nu va face excepții. După încheierea studiilor, mă voi dedica vieții profesionale. Însă pentru a ajunge acolo, am nevoie de ajutor, mai ales pentru admiterea la facultate. Mi-am dorit enorm să fac parte din acest proiect, deoarece pregătirea suplimentară mă ajută foarte mult. Viitorul îmi provoacă, deseori, anxietăți. Însă consider că, dacă viitorul nu-ți dă fiori, nu ai țintit destul de sus”, precizează Patricia-Andreea Todirișcă, elevă înscrisă în programul creȘTEM Viitor.
Tinerii, ce provin din medii defavorizate din România (mai mult de jumătate dintre ei fac parte din familii ale căror venituri sunt sub 2.000 lei), care nu au posibilitatea de a investi în educația și dezvoltarea lor personală, dar care vor să-și clădească o carieră de viitor, s-au înscris încă de la finalul anului trecut în acest program de pregătire gratuită pentru susținerea examenului de Bacalaureat, precum și pentru admiterea la facultate.
Începând cu luna ianuarie a.c., tinerii beneficiază de pregătire suplimentară care să-i ajute să promoveze cu succes probele examenului de BAC la materiile STEM: matematică, informatică și biologie. Până în prezent, tinerii au urmat peste 100 de sesiuni de pregătire. Programul creȘTEM Viitor se desfășoară până în luna iulie.
“Această lume modernă a secolului XXI, în care tehnologiile viitorului progresează într-un ritm uluitor, evidențiază importanța cunoștințelor științifice, valorificate la nivel de tehnologie și de inginerie, demonstrate și ordonate matematic și informatic. Astfel, predarea și învățarea disciplinelor STEM aduce un plus de valoare tinerilor care caută ca profesia aleasă să aparțină unuia dintre domeniile: programare, inginerie, petrochimie, biochimie, geologie, medicină sau antropologie”, adaugă Silvia Bogdan, președintele asociației Școala de Valori.
Cum se pregătesc tinerii pentru joburile viitorului
Programul creȘTEM Viitor a vizat elevii din România, pasionați de știință și tehnologie, care caută să-și lase amprenta asupra viitorului prin intermediul unei cariere într-una din aceste domenii, dar care nu dispun de ajutor financiar ori de sprijin din partea familiei, care să le permită să se pregătească în această direcție. Astfel, au fost selectați elevi fără posibilități materiale și educaționale, care au obținut rezultate școlare bune (medii de minimum 7 la materiile STEM).
Fiecare elev din cadrul programului este consiliat și pregătit gratuit de către un mentor, are acces la o pagină electronică, unde își poate vizualiza și încărca temele, susține testele și accesa oricând materialele de studiu. Totodată, pe lângă pregătirea pentru examene, tinerii sunt ajutați și în procesul de studii pentru admiterea la facultățile cu profil real sau tehnic.
De asemenea, în această perioadă, elevii participă la ateliere dezvoltate de organizația Școala de Valori, concepute să îi ajute în dezvoltarea personală, să le crească stima de sine și să le ofere un cadru în care să-și descopere adevăratul potențial. În cadrul atelierelor, tinerii au ocazia să discute cu experți din domeniile STEM – reprezentanți ai companiei americane Raytheon sau alți specialiști de la alte companii din România.
Pe parcursul proiectului, profesorii care oferă meditații elevilor notează evoluția fiecăruia dintre ei, pentru a trasa dezvoltarea participanților de la înscriere și până la finalizarea proiectului, iar apoi pentru a compara rezultatele inițiale cu notele obținute la examenul de Bacalaureat.
În 2020, examenul de Bacalaureat a înregistrat cea mai mică rată de promovare din ultimii șase ani, 6 din 10 elevi de liceu reușind să obțină o notă de trecere, potrivit statisticilor Ministerului Educației și Cercetării. În contextul pandemic, care durează de mai bine de un an de zile, precum și a școlii online, elevii din România au nevoie de ajutor suplimentar și de pregătire temeinică pentru examenul de final de liceu, dar și pentru a-și dezvolta abilitățile, fiind, astfel, cu un pas mai aproape de joburile viitorului.