Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Când ai nevoie de un cod TVA intracomunitar

Când ai nevoie de cod TVA intracomunitar

Poți presta servicii pentru clienții din străinătate dacă ești PFA sau deții o întreprindere individuală ori un SRL? Răspunsul este da, însă pentru colaborările intracomunitare ai obligația de a obține un cod special de TVA. Dacă ești o persoană juridică neplătitoare de TVA și vrei să faci tranzacții cu firme impozabile din Uniunea Europeană, trebuie să deții un număr individual de identificare. Descoperă mai departe ce este și în ce condiții ai nevoie de un cod TVA intracomunitar.

Ce este codul TVA intracomunitar

Codul special de TVA este un număr de identificare individual care se atribuie societăților neplătitoare de TVA (PFA, ÎI, SRL) care au sediul în cadrul Uniunii Europene să fie identificate ca operator și să realizeze tranzacții cu alte persoane impozabile din spațiul european. Baza legală ce vizează obligația de înregistrare în scop special de TVA este constituită de art. 317 din Codul Fiscal – Înregistrarea în scopuri de TVA a altor persoane care efectuează achiziții intracomunitare sau pentru servicii.

Identificarea firmelor printr-un număr de TVA intracomunitar este esențială pentru buna funcționare a sistemului de TVA și a comerțului exterior impus la nivelul Uniunii Europene. Totuși, odată cu înregistrarea în scopuri speciale de TVA o societate nu va avea și calitatea de persoană înregistrată normal în scopuri de TVA, ci va folosi acest cod doar pentru colaborările intracomunitare.

Când ai nevoie de cod TVA intracomunitar

sursa foto

Când ai nevoie de cod TVA intracomunitar

Obținerea unui cod special de TVA pentru achiziții intracomunitare, despre care poți citi mai multe aici, este obligatorie doar dacă furnizorul de bunuri sau servicii din Uniunea Europeană este persoană impozabilă. Iată în ce condiții este necesară obținerea codului TVA intracomunitar:

Atunci când achiziționezi servicii de la firme impozabile din UE

Dacă intenționezi să beneficiezi de serviciile unor firme impozabile din alt stat din UE sau care sunt înregistrate în scopuri de TVA în UE și comunică un cod de TVA valabil, trebuie să deții acest număr individual de identificare. În ceea ce privește serviciile poate fi vorba, între altele, de servicii de hosting, reclame de la platforme precum Google sau Facebook, abonamente, soft-uri necesare pentru desfășurarea activității, aplicații, etc. Tuturor colaboratorilor din UE va trebui să le comunici codul intracomunitar de TVA, care se va regăsi pe facturile emise de furnizori către firma ta. Documentele nu vor conține taxa pe valoare adăugată, dar la valoarea facturii va fi necesar să calculezi TVA-ul aferent, să-l declari și să-l plătești în România.

Atunci când prestezi servicii pentru firmele din UE

În situația în care firma ta este cea care prestează servicii pentru o altă societate impozabilă din UE, atunci va fi necesar să-i soliciți clientului să-ți comunice un cod de TVA intracomunitar. Factura pe care o vei emite nu va conține TVA, dar clientul va plăti taxa ulterior în țara sa.

Atunci când achiziționezi produse de la furnizori din UE, iar valoarea bunurilor depășește 10.000 euro

Dacă valoarea produselor pe care le achiziționezi de la un furnizor din Uniunea Europeană depășește suma de 10.000 euro, echivalentul a 34.000 de lei la data aderării României la UE, într-un an calendaristic, ai nevoie de un cod TVA intracomunitar. Acesta va fi comunicat furnizorului și, chiar dacă vei primi factură fără TVA, la fel ca și în cazul serviciilor, va trebui să declari TVA-ul aferent și să-l plătești în România. În situația în care ai nevoie de codul TVA intracomunitar, trebuie să-l obții înainte de a efectua achiziții de la un furnizor din UE dacă știi că urmează să depășești plafonul de 34.000 de lei în anul în care se desfășoară achiziția.

Obținerea unui cod de TVA intracomunitar se face prin depunerea copiei după certificatul de înregistrare și a declarației 091 la sediul ANAF. După caz, poate fi nevoie și de un memoriu justificativ sau ultima balanță. Certificatul se va elibera în cel mult 10 zile și îl vei putea folosi pentru tranzacțiile cu firme impozabile din UE.

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.