Find your $100k business idea in 10 days and get the first clients fast

ANC face inca un pas spre dematerializarea documentelor

Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC) a adoptat astazi doua decizii care deschid calea catre dematerializarea documentelor. Este vorba de decizia privind normele tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr. 451/2004 privind marca temporala si de decizia privind procedura de verificare si omologare a sistemelor informatice destinate operatiunilor de emitere a facturilor in forma electronica. „Economia Romaniei ar fi trebuit demult sa beneficieze de avantajele societatii informationale, in care hartia capata un rol secundar, iar documentele emise in format electronic devin optiunea numarul unu. Deciziile adoptate astazi au parcurs o perioada indelungata de consultare publica la nivel national si european, dar reflecta in primul rand consultarile purtate cu industria din Romania. Am depus toate eforturile pentru ca aceste decizii, in care si Ministerul Economiei si Finantelor a avut un cuvant greu de spus, sa fie cat mai repede deblocate si transformate in reglementari”, a declarat Liviu Nistoran.

In ceea ce priveste emiterea facturilor electronice, decizia ANC stabileste o procedura simpla de omologare, pe baza unei opinii de audit emise de un tert independent, care sa ateste indeplinirea de catre sistemul informatic supus omologarii a celor trei componente de baza ale securitatii informatice: integritatea, confidentialitatea si disponibilitatea datelor din sistem. Decizia stabileste si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca auditorii independenti.

Sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte minimale de performanta si securitate, a caror respectare va fi verificata prin intermediul procesului de omologare.

Cadrul legal din Romania (Legea nr. 260/2007 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, Legea nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, Codul Fiscal impreuna cu normele sale de aplicare, noul regim de numerotare si emitere a facturilor, legile privind semnatura electronica, marca temporala si activitatea notariala electronica) asigura conditiile necesare pentru realizarea transferului catre mediul de lucru digital al operatiunilor comerciale si financiar-contabile. Facturile electronice vor putea fi emise dupa ce Ministerul Economiei si Finantelor adopta normele de aplicare ale legii 260/2007 care sunt in responsabilitatea sa, insa sistemele informatice vor putea fi omologate odata cu intrarea in vigoare a deciziei ANC adoptate astazi.

„Facturarea electronica poate fi utilizata in toate domeniile care presupun tranzactii financiare, iar avantajele sale sunt evidente: ii va ajuta pe comercianti sa isi scada costurile, prin eficientizarea proceselor, dar si prin eliminarea suportului de hartie si a eforturilor pe care le presupune stocarea si transmiterea documentelor pe suport de hartie. Va creste, de asemenea, nivelul de securitate si de confidentialitate a documentelor”, a apreciat Presedintele ANC.

Marcarea temporala este serviciul prin care unui document electronic ii este asociata o informatie care garanteaza ca acel document a existat in forma respectiva la un anumit moment in timp. Marca temporala este necesara pentru a autentifica documente si are aplicatii practice in domenii precum: comertul electronic, semnatura electronica, activitatea notariala electronica, arhivarea electronica, facturarea electronica.

Potrivit deciziei adoptate astazi, poate deveni furnizor de servicii de marcare temporala orice persoana interesata care notifica ANC cu 30 de zile inainte de inceperea activitatii. In acelasi timp cu notificarea, furnizorii de servicii de marcare temporala au obligatia de a comunica ANC informatiile referitoare la procedurile de securitate pe care le vor folosi, masurile pe care le vor aplica pentru protectia datelor cu caracter personal, precum si orice alte informatii solicitate de Autoritate. La inceperea activitatii, furnizorul trebuie sa dovedeasca faptul ca detine deja calitatea de operator de date personale.

Bucuresti, 06.10.2008

{mosloadposition user10}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *