Atunci când înveţi (sau citeşti cărţi) despre diferenţele între PR şi alte domenii precum publicitatea precizarea care se face e că advertisingul implică achiziţia de spaţiu, e contra cost, pe când relaţiile publice sunt gratuite.

Aşa să fie oare?

În practică toată lumea constată că pentru orice activitate de PR sunt necesari bani. Îşi mai păstrează în aceste condiţii diferenţierea de mai sus valabilitatea? Să vedem.

Publicitatea presupune achiziţia unui spaţiu în care spui/scrii ce vrei tu. Fie că vorbim de un spot tv, fie că avem în vedere machete în presă ori meshuri, macheta spune exact ce vrem noi şi apare când şi unde ne dorim. Fireşte cel mai mare dezavantaj al publicităţii e că e văzută ca un material de promovare – normal că într-un asemenea material nu vei pune ceva care să te dezavantajeze. Despre dezavantaje şi alte elemente însă poate cu altă ocazie.

Relaţiile publice înseamnă transmiterea unui mesaj fără a putea controla însă complet modul în care el e transmis mai departe. Dacă luăm în calcul mijloace care duc mai departe în rândul publicului-ţintă informaţia companiei – comunicarea mediată – în cazul publicităţii se ştie că mesajul ajunge aşa cum e transmis, la PR mesajul nu se poate controla întrucât jurnalistul e cel care scrie un material. Doar comunicatele de presă de pe siteurile de profil permit transmiterea fidelă a datelor companiilor fără nicio intervenţie intermediară.

PRul implică o seamă de activităţi, fiecare cu rezultatele sale. Niciuna nu se realizează însă gratuit. Nici consultantul sau agenţia cu care se colaborează nu muncesc fără să aştepte o sumă pentru serviciile lor, nici angajatul nu munceşte gratuit, nici evenimentele nu sunt gratuite şi aşa mai departe.

Da, nu se plăteşte în sensul clasic – achiziţia directă a unui spaţiu – însă în niciun caz PRul nu este gratuit. Din păcate această diferenţiere fiind promovată constant deseori apar probleme în discuţiile cu mulţi clienţi care nu au foarte multe informaţii despre relaţiile publice. Oricum orice client constată că PRul nu este gratuit odată ce primeşte propunerea şi suma corespunzătoare serviciilor. Da, bugetele pentru PR pot fi mai mici decât cele pentru publicitate – mai ales dacă se iau în calcul spoturi TV difuzate pe o perioadă mai lungă, campanii integrate în diverse media pentru diseminarea mai bună a mesajului – dar sunt şi campanii de PR pentru care companiile scot bani buni din buzunar.

Share