Saptamana trecuta ma suna o prietena: Corina, n-ai tu pe undeva o strategie? Sora mea candideaza la un post de PR,trebuie sa trimita una si nu stie de unde sa porneasca. Sora prietenei candida pe un post de specialist PR, si era in faza a doua a selectiei.

Mi-am adus aminte ca in urma cu circa un an, TVR-ul sau radioul public recrutau personal pentru comunicare si PR, si cereau candidatului sa trimita impreuna cu CV-ul si o strategie de PR.

M-am cutremurat.

Ce nu e in regula cu ideea?

Totul.

1. Ca PR-isti, stim ca designul unei strategii de comunicare este un proces complicat, ce implica o cunoastere aprofundata a companiei, si o sincronizare cu strategia generala a acesteia. Ca PR-isti, stim ca designul unei strategii se face pe termen lung, si de aceea dureaza mult. Ca PR-isti, stim ca designul unei strategii porneste de la cei cu experienta si viziune. Ma intreb insa de ce recrutorii nu stiu acest lucru. Ma intreb de ce cei care dau instructiuni recrutorilor il ignora. Ma intreb cum poti, bazandu-te pe un site sau o mapa de marketing, sa prescrii o strategie de PR, atunci cand te angajezi pe un post ce nu va impune conceperea uneia, post pentru care optezi tocmai pentru ca esti la inceputul carierei si nu ai experienta designului de strategii. Ma intreb pe ce baza judeca angajatorii: imi plac ideile tale mai mult decat ale celuilalt? Hmm… Dar fara cercetarea preliminara, ambele ar putea sa se dovedesca invalide.

Procedura aceasta atinge o coarda sensibila in mine: imaginea ca o strategie este ceva ce concepi ad-hoc, fara o perioada de incubatie. Te trezesti dimineata si in dus, ideea iti vine asemeni lui Arhimede, dar in loc sa strigi Evrika, te repezi la laptop si scrii pe nerasuflate un magnific document ce va duce compania in secolul 22 sarind peste urmatorii 94 de ani. Ha!

Probabil ca multi au avut idea unui slogan sau o gaselnita tactica ce a dat succesul unei campanii sub dus, dar o strategie nu e atat de usoara, iar a ii cere cuiva sa iti conceapa o strategie ca parte a procesului de recrutare nu-ti da masura capacitatii lor reale, ci eventual a nivelului de bull pe care pot sa-l livreze convingator, si a masurii in care pot scrie articulat. Pentru ambele sunt metode mai bune de evaluare.

2. Oameni buni, strategiile costa. Agentiile taxeaza chiar si o idee, darmite 10-15 pagini scrise coerent si logic, cu calendar si estimari bugetare, cu tehnici si tactici descrise detaliat. Poate ca nu sunt cele mai bune sau mai bine concepute, dar tot au in ele seminte ce pot fi folosite fara ca autorii neangajati sa aiba vreun beneficiu.

Recunosc nevoia unei masuri pentru competenta profesionala sau potentialul in meseria de PR, insa haideti sa echilibram postul vizat cu cerintele si haideti sa gasim masuri care au si o relevanta practica, nu sunt doar un exercitiu de imaginatie din care candidatii ies mai saraci si compania cu nimic mai sigura de cel ales.

A, i-am dat prietenei strategia. Era una scrisa demult pentru un proces de selectie la care ajunsesem in ultima faza si pe care nu l-am trecut. Presupun. Pentru ca dupa ce am trimis strategia n-am mai primit nimic. Nici macar un telefon cu nu, multumim.

Share