E plină presa (la noi şi pe afară, eu am aflat mai întâi pe agenţiile străine) de noua decizie privind promovarea turismului românesc: ne tragem mega-campanie pe Facebook. Se vorbeşte de traininguri din partea Facebook, prima colaborare a lor cu un minister, potenţial, succes, rezultate. Citeam acest articol în care întrebarea era dacă Facebook e o idee bună de promovare, specialiştii răspunzând…

Ce contează dacă e Facebook o idee bună pentru turism în general? Întrebarea este dacă va funcţiona pentru România. Să ne lămurim un pic: Facebook e un canal de comunicare. Îţi faci pagină, interacţionezi sau nu cu oamenii, cumperi publicitate, the whole shabang! Specialiştii îţi pot explica pe scurt beneficiile, dar ca să aflii dacă va funcţiona pentru promovarea turismului, trebuie să aflii mai întâi care e strategia, care sunt obiectivele, ce rezultate se aşteaptă, ce efort se va investi.

Facebook-ul şi online-ul în general fac parte dintr-o strategie de marketing, PR, branding, cum vreţi să îi spuneţi. Strategie de branding pentru care s-au plătit, am citi prin ziare, sume enorme. Da, e ok trainingul de la Facebook. Dar cine defineşte strategia de marketing şi PR a ministerului? Se pricep la social media? Vin şi ei la training-uri?

Pagina va fi lansată la primăvară. Ratăm, evident, sezonul de iarnă. Nu-i bai, oricum nu prea concurăm cu Bulgaria, până şi TripAdvisor crede că sunt printre cele mai tari 10 destinaţii pentru anul viitor…

Şi uite cum e cu căruţa! Ne grăbim să ne dăm cu părerea despre rezultate fără a şti ce se urmăreşte. Mai mulţi turişti! OK. Dar cu ce vârste? De unde? Ce să viziteze?

Turismul românesc şi graba cu Facebook e doar un exemplu. Ce-i drept anunţul ne va aduce nişte atenţie din multe direcţii. Şi ce facem cu ea? S-a gândit cineva la paşii următori? Dacă tot e lumea cu ochii pe noi, anunţăm ceva mega tare pentru iarna asta? Eventual o campanie prin Google ads care să îi aibă în vizor pe cei care caută informaţii despre pârtii de schi, vacanţe de Crăciun, etc? Sau aşteptăm cuminţi până la primăvară, poate îşi mai aduce aminte cineva de buzz-ul de acum.

Ne cam grăbim să alegem canale de comunicare şi să anunţăm repede ce avem în plan. Ce promovăm, cui promovăm, ce facem cu awareness-ul generat de anunţ, la asta ne gândim mai târziu…

Share