Saptamanile din urma au fost pline de propozitii si sintagme memorabile, hazlii sau utile, pe care este pacat sa nu le impartasesc. Relevanta lor pentru comunicare este oarecum limitata, insa provenienta lor este din sfera comunicarii si a managementului, si au famecul si impactul intorsaturilor inteligente de fraza pe care ne dorim uneori sa le generam pentru a fi citati de presa sau de altii.

“Social media is word of mouth on steroids”. Dincolo de umor, propozitia mi se pare o forma utila de a defini impactul noilor forme de participare online asupra unei companii. Spuneam la un moment dat de rata de transmitere a opiniilor (una pozitiva e impartasita catre 3 persoane, una negativa in medie catre 18). Internetul rastoarna aceste cifre confortabile: o opinie pozitiva poate fi transmisa catre zeci de mii de oameni, una negativa idem. Am ascultat de altfel intr-un podcast al Harvard Business Review un calcul relevant pentru potenta comunicarii virale (word of mouth) in noua era online:
– sa spunem ca vei convinge 10,000 de oameni de validitatea mesajului tau, si de nevoia de a il transmite mai departe.
– Sa spunem de asemenea ca e nevoie de 2 oameni pentru a obtine un nou “aderent” la mesajul tau.
– Sa presupunem ca acesti oameni intreprind o singura actiune de convingere, cu alte cuvinte dupa ce au convins o persoana de mesajul tau, nu il mai tramsit mai departe.

La finalul intregului “lant al slabiciunilor” de persuasiune, numarul celor convinsi se va dubla totusi, de la 10,000 la 20,000 de oameni convinsi, la pretul initial de 10,000. Iar media sociale nu numai ca iti dau posibilitatea de a atinge acest numar extins de oameni, ci si posibilitatea ca ei sa extinda ‘infectia” cu mesajul tau cu costuri minime spre grupuri mari. Eficienti steroizii, nu?

“Hope is not a method”, adica speranta nu este o metoda. Ideea are multe valente. In primul rand, propozitia implica pasivitate. Speri sa pice para malaiata in gura lui natafleata, dar simplul act de a spera nu clinteste para din locul ei. Sau cum i-a spus Dumnezeu lui Strul, dupa ce personajul il asurzise cu rugaciunile de a fi ajutat sa castige la loterie. “Strul, te ajut, dar ajuta-ma si tu la randul tau: joaca la loterie!”. Cu alte cuvinte, nu ajunge sa speri ca lucrurile sa iasa bine, trebuie sa actionezi in aceasta directie. De exemplu o furtuna mediatica impotriva companiei tale nu poate fi tratata cu speranta calaie ca apare o alta criza si furtuna o sa treaca. Nu e o metoda, dar poate fi o motivatie spre actiune. Speranta ca viziune a unei lumi mai bune, a unei companii mai productive, a unei comunicari mai eficace este un motor puternic pentru actiune. Dar sirul de actiuni si felul in care sunt gestionate si ajustate in functie de context reprezinta metoda. Speranta e, maximum, un catalist.

“From survival to stability, from stability to success, and from success to significance”. Aceasta atractiva aliteratie poate ilustra mersul unei campanii, a unei companii sau a unei cariere. Progresia de la supravieture (actiunile pe care trebuie sa le intreprinzi pentru a exista pur si simplu pe piata, spre exemplu in comunicare (aici ma joc putin, intr-o clasificare nu neparat stiintifica, dar poate logica=: un site web, un contact de presa, un pliant sau brosura de prezentare s.a.m.d.) la stabilitate (managementul crizelor si reactiilor negative, informari periodice ale publicului intern si extern: newslettere, rapoarte anuale, conferinte de presa) la success (managementul relatiilor cu publicurile, relatii excelente cu presa, government affairs sau lobby, blog) la semnificatie (importanta) (actiuni comunitare, programe educative, schimbari culturale si atitudinale) este una esentiala, echivalenta cu maturizarea organizatiei (sau a functiei de comunicare in acest caz) pentru ca atat credibilitatea cat si resursele pe care le poate mobiliza compania, si capacitatea de a le utiliza, evolueaza pe acesta directie. Mi se pare un succint si genial rezumat al provocarilor in mediul de business, in comunicare, dar si in viata personala.

Mai am si altele, pentru mai incolo.

Share