Peregrinarile mele printre bloguri au dus la rezumatul unei cercetari publicate de Forrester research, despre care vorbeste in blogul companiei chiar autoarea acestuia, Charlene Li. Raportul, intitulat Social Technographics, analizeaza date privitoare la felul in care interactionam cu noile tehnologii, si conchide ca exista 6 tipuri de abordari, dupa cum urmeaza:

Cele sase abordari, atentioneaza autoarea, pot sa se regaseasca in aceeasi persoana, in functie de tipul de media sau de domeniul despre care e vorba (cineva tentat sa fie a joiner pe LinkedIn, sau alte retele de business nu este neaparat la fel de entuziasmat de Facebox sau Hi5, spre exemplu). In consecinta, indeamna Charlene Li, companiile trebuie sa urmareasca si acest aspect al clientilor, acest nou tip de segmentare, atunci cand isi gandesc strategia privitoare la social media. Steve Rubel discuta si el despre impactul acestei “scale a participarii” asupra marketingului si PR-ului.

Cele doua insemnari mi s-au parut extrem de relevante si in contextul unui nou forum despre care am aflat, si pe care vreau sa ma inregistrez (nu spui care, ca tine de partea privata a activitatilor mele sociale), in conceperea caruia am gasit lacune. Ma grabesc deci sa amintesc principiile de baza ale comunicarii in noul context online:

1. Continut generat de utilizatori
2. Interactivitate
3. Dezvoltare definita de nevoile utilizatorilor
4. Control minim
5. Accesibilitate (inclusiv diminuarea, daca nu chiar eliminarea barierelor de participare)

Practic, ce nu ar trebui sa facem:
– Sa aprobam utilizatorii – un minimum de protectie automata antispam este suficienta. Aprobarea introduce o bariera in atragerea de useri, si o intarziere a participarii. Userul poate chiar sa se razgandeasca.
– Sa aprobam sau moderam comentariile, din aceleasi motive ca si cele de la punctul anterior – eu as face acest lucru doar prin stergerea, dupa afisare, a mesajelor obscene, vulgare sau ilegale.
– Sa limitam lectura sau posturile la utilizatori inregistrati –
evident, se poate pe anumite sectiuni, destinate sa spunem membrilor.
Dar in genere, logica este sa atingi cat mai multi oameni, pe care sa-i atragi alaturi de compania ta, sa-i informezi despre cauzele tale sau carora sa le impartasesti pasiunea ta. Recunosc nevoia de a iti creste baza de date cu cat mai multe potentiale leaduri. Social media insa nu este forma potrivita pentru a o face.
– Sa ignoram posibilitatile de customizare si personalizare: de la schema coloristica la profilul personal, la imagine sau avatar, la interactiunea cu alte platforme sau tipuri de comunicare online. Esenta social media este interactiunea dintre indivizi, care doresc si in acest nou mediu sa isi reflecte personalitatea, individualitatea.
– Sa controlam (cenzurand sau limitand) atat discutia cat si dezvoltarea comunitatii respective. Este poate cel mai greu lucru de facut, data fiind obsesia comunicatorului cu a controla la maximum mesajul, pentru a se asigura ca acesta ajunge cat mai corect la destinatar. De fapt, ceea ce trebuie schimbat pentru a avea success este insasi paradigma mesajului creat de un PR si transmis catre publicuri. Ce facem in acest caz este sa deschidem cai de comunicare, iar mesajul este unul singur, care se deduce din actiunile noastre: suntem o companie / o institutie / niste oameni deschisi, disponibili, atenti la public.

Si este suficient.

Technorati Tags: social media, comportament online, PR

Powered by ScribeFire.

Share