M-am tinut de cuvant si am vorbit despre tema cu Bogdan Sebastian Cuc, de felul lui psiholog, cu state vechi in training si recrutare, actualmente Project Manager la www.hr-romania.ro.
Iata discutia:

Corina: Premisa este o intrebare primita pe blogul meu, de la o studenta. Ea spune asa: Realizez un studiu de caz legat de comunicarea interna in organizatii si as fi dorit sa aflu parerea unui specialist despre teambuilding. Este aceasta metoda una strict motivationala sau este strans legata de comunicarea interna? Un raspuns fara echivoc care ar fi?

Bogdan: Modul in care decurge comunicarea intr-o organizatie poate fi un element motivant sau, dimpotriva, demotivant, pentru angajati.

Corina: Ca sa disec putin raspunsul tau: Continutul comunicarii este cel demotivant sau motivant, sau procesul, maniera?

Bogdan: Cel mai frecvent procesul de comunicare, adica lipsa procedurilor, sau proceduri care fie nu sunt bine integrate, fie nu sunt eficiente. Continutul este cam acelasi, depinzand de cultura organizationala si de activitatea propriu-zisa.

Corina: Tu vorbesti aici de o comunicare formala?

Bogdan: Nu neaparat, vorbesc despre maniera in care gradul de organizare a procesului de comunicare poate sa influenteze motivarea angajatilor. Pentru ca, in ultima instanta, asta face diferenta intre o echipa si un grup de prieteni: comunicarea intr-o echipa este orientata spre scopul existentei acelei echipe.

Corina: Te intreb de gradul de formalizare pentru ca din experienta mea impactul unui teambuilding, cel putin in maniera in care e implementat la noi, e mai degraba la nivelul relatiilor interpersonale decat al alinierii la niste proceduri sau standarde de comunicare la nivelul organizatiei. In acest sens am si citit intrebarea studentei: e teambuildingul o forma de motivare (in sensul de recognition, de recompensa) sau e o unealta de comunicare interna? Si daca da, cum?

Bogdan: Asa este, termenul ca atare (teambuilding) este folosit in Romania in doua acceptiuni: “mergem la munte sa ne simtim bine” si aici intra partea de motivare a angajatilor, sau este folosit ca instrument prin care se pun in discutie, prin diverse metode si tehnici (era sa spun specifice!) aspecte mai mult sau mai putin problematice ale activitatii, comunicarii sau relationarii (roluri, statute, etc) membrilor echipei. Eu personal prefer sa fac o distinctie clara intre cele doua acceptiuni, ba mai mult consider ca teambuilding este doar cea de-a doua, iar pentru prima prefer termenul de “staff retreat”, adica, mai ca la noi, “o campeneasca”.

Corina: E prima data cand aud acest termen. E fain.

Corina: Inainte de ne ocupa de cea de-a doua acceptiune, care mi se pare foarte interesanta, spune-mi in ce masura prima abordare este eficienta ca factor motivational? Are vreun impact asupra comunicarii?

Bogdan: Ca sa exemplific cumva, simpla auditie a unei lucrari de Mozart poate sa aibe efecte terapeutice, dar meloterapia, este cu totul altceva.

Corina: Atunci hai sa revenim la meloterapie. Adica la teambuildingul veritabil.

Bogdan: Te rog.

Corina: Sa inteleg ca rolul lui nu e primordial motivational.

Bogdan: Nu, decat in masura in care aceasta este tema aleasa, si in acest caz nu trebuie neaparat sa construim in teambuiding motivatiile, ci mai degraba sa construim premisele motivarii angajatilor. Sigur ca intr-un t-b a carui tema de lucru este motivarea angajatilor, a membrilor echipei, ne dorim ca rezultatul sa fie o crestere, daca se poate cuantificabila, a cresterii motivatiei participantilor. Dar poate fi mai interesant ca in urma acestui eveniment sa identificam care sunt parghiile cele mai potrivite pentru a motiva membrii acelei echipe

Corina: Mai pe romaneste, ce facem intr-un teambuilding din acesta adevarat?

Bogdan: In organizarea unui team-building sunt trei etape esentiale:

Bogdan: 1. analiza nevoilor, in care se identifica aspectele care se preteaza a fi abordate in cadrul organizatiei si sau a echipei in cauza. In urma acestei etape pot sa apar acateva teme de importante sau incidente diferite.

Bogdan: 2. cea de-a doua etapa este alegerea temei principale si a metodelor si tehnicilor cela mai adaptate

Bogdan: si, evident cea de-a treia etapa ar fi implementarea programului de training adapptat participantilor si temei alese. Dar si aici este un comentariu

Corina: Si anume?

Bogdan: Sunt clienti, si ma refer aici la manageri, care prefera sa aleaga o anumita tema, fara o evaluare prealabila si asta face sa se sara peste primele doua etape

Corina: Presupun ca e o alegere paguboasa.

Bogdan: Nu neaparat, pentru ca depinde de calitatile managerului in cauza, dar comporta riscuri.

Corina: Putem avea ca tema de lucru comunicarea intre membrii echipei, sau in organizatie? Sau ea apare oricum ca rezultat al unui teambuilding?

Bogdan: Este cea mai frecventa tema

Corina: Bun, sa zicem ca au fost parcurse cele trei etape si comunicarea a fost identificata drept problema. Este deci aleasa ca tema a team-buildingului. Cam care dintre problemele de comunicare pot fi rezolvate printr-un asemenea teambuilding si care nu se preteaza?

Bogdan: Teoretic se poate “rezolva” orice problema, dar depinde de specificul echipei, de departament, de pozitiile participantilor, etc.

Bogdan: Ce pot sa spun este ca, de exemplu, nu pot fi elaborate proceduri de comunicare, daca vorbim despre o echipa de suport customer service, cu rol de executie, dar putem sa vorbim de elaborarea unor proceduri, daca vorbim despre un grup format din managerii de departamente de la o compania mare

Corina: Deci practic una din cheile pentru imbunatatirea comunicarii prin teambuilding este ca participantii sa aiba nivelul de decizie potrivit?

Bogdan: Sau sa adaptezi tema si metodele si tehnicile la nivelul de decizie al participantilor

Bogdan: Dar exista si “teambuildingul cu toata lumea” in care scopul principal este promovarea interna a brandului de companie, din ciclul: “I love this company!”

Corina: Dar daca sunt probleme de comunicare ce tin de atitudini defectuoase la nivelul indivizilor, sau de lipsa unor competente (mai ales cand se intampla le nivel managerial) e teambuildingul o cale de imbunatatire?

Bogdan: La situatii de genul asta ma refeream cand spuneam ca nu intotdeauna teambuildingul rezolva, uneori doar constat, sau identifica adevaratele probleme.

Corina: Inteleg. Deci nu avem un panaceu. Pacat.

Bogdan: Exista panaceu in vreun domeniu?

Corina: Unii asa pretind. De obicei sunt agenti de vanzari 🙂

Bogdan: 😀

Corina: Deci mai am o intrebare: Daca tema teambuildingului e comunicarea, are si PR-ul (responsabilulul cu comunicarea etc.) un rol si care este el? Unde e granita dintre el si HR, in acest caz specific?

Bogdan: Ar trebui, in primul rand, sa fie implicat in evaluarea nevoii de training, dar si in elaborarea proiectului. Pe de alta parte, daca participa la teambuilding, nu ar trebui sa aibe un statut aparte, poate ca un schimb de rol, in cel putin un exercitiu, cu colegi de la alte departamente, ar fi de folos.

Corina: Merci… Mai vrei sa adaugi ceva?

Bogdan: Da, cred ca atat teambuildingul cat si staff retreat-ul sunt instrumente foarte utile in mana unui manager, doar ca trebuiesc folosite in acord cu realitatea departamentului sau companiei pe care o conduc.

Bogdan: Cuvantul de ordine fiind : discernamant.

Dixit.

Share