Un nou concept, “distributed public relations”, se naste in conversatiile si articolele de pe blogurile si site-urile de PR. In esenta, el se refera la practica deliberata de a imparti responsabilitatile de relatii publice intre membrii organizatiei, la scara larga si nivele de responsabilitate si competenta diferite, in special in context online, daca ar fi sa adaptez liber definitia propusa in Public Relations Online – Thoughts & Theory: More on distributed public relations de Tom Kelleher, profesor si blogger. Podcastul unui interviu cu Kelleher, disponibil aici discuta aceeasi idee intr-un segment destul de consistent. Un alt blogger explica in insemnarea sa de ce relatiile publice distribuite sunt o idee buna.

In contextul romanesc, strategia de realtii publice bazata pe dispersia responsabilitatilor de comunicare online, prin bloguri sau wiki-uri ar avea cateva beneficii imediate:

  1. Dialogul specialist – specialist, in relatia cu comunitatile specializate, util spre exemplu pentru firmele de tehnologie, precum cele de IT.
  2. Dialogul specialist – consumator, un fel de asistenta tehnica online
  3. “Personalizarea” companiei, trecand de fatada de institutie, la oamenii care o alcatuiesc
  4. “Credibilizarea”, mai ales in fata celor ce sunt suspiciosi in privinta mesajelor de marketing si de PR, pe care le considera articficiale, nesincere (apropo, presa e de multe ori in aceasta categorie de neincrezatori)
  5. Penetrarea in mai multe medii, catre mai multe comunitati, si maximizarea efortului viral.

Capcanele sunt si ele de notat:

  • Diluarea mesajului companiei, ce poate ajunge lipsit de coerenta sau prea stufos
  • Managementul dificil al comunicatorilor multipli
  • Riscul de circulare a unor informatii profund nefavorabile sau secrete

Si totusi, ce bine e sa poti imparti cu cineva volumul de munca necesar pentru comunicarea eficienta online, sa ai o perspectiva noua asupra companiei, sa motivezi oamenii arantandu-le practic ca si ei sunt o voce a companiei si o imagine a acesteia…

Share