“Public tinta?”

Unul din termenii cei mai des utilizati in PR este cel de “public tinta”, care rasare des in cursurile de planificare, in planurile propriu zise, sau in conversatiile cu altii, profesionisti sau nu. Pe internet s-a nascut insa o dezbatere privind relevanta acestui termen atunci cand se vorbeste de PR, si mai ales de comunicare online.

Criticile aduse termenului sunt legate de:

  1. Conceptul de public, adus in prim-plan in special de publicitate, implica o pasivitate din partea receptorului, in timp ce in PR, cu osebire in comunicarea online, este vorba nu atat de un public cat de comunitati de interese, interese care motiveaza actiuni, si reactii. Daca ne educam sa gandim la cei carorora ne adresam ca o comunitate de interese, recunoastem atat interactivitatea dintre companie si oamenii cu care comunica, cat si legaturile pe care acestia le stabilesc intre ei, si care pot sa fie utile sau daunatoare intereselor companiei (pareri transmise din gura in gura, coalizare pentru sau impotriva unei idei, etc.)
  2. Conceptul de “tinta” inseamna ca cel ce comunica este intr-o pozitie de putere, si transmite mesajul ca pe un glont. Indiferent daca isi atinge sau nu tinta, aceasta din urma este neputincioasa sa reactioneze. Si in timp ce metafora poate fi utila pentru publicitate, reflecta o realitate straina PR-ului, care ar trebui sa construiasca canale bilaterale, sa creeze conversatii si sa stabileasca relatii, asa cum spune si numele profesiei.

Schimbarea terminologiei, si a vocabularului este, spun bloggerii, o necesitate pentru schimbarea mentalitatii, pentru adaptarea la noile conditii de comunicare, la cresterea importantei mediilor online, la accentul pus pe dialog in dauna comunicarii unilaterale.

Si, imi place sa cred eu, diferentierea terminologie de cea din publicitate poate ajuta la o mai buna intelegere a profesiei de PR de catre cei din afara si, de ce nu, de catre noi insine. Astfel incat PR-ul sa fie profesia care stabileste legaturi reciproc benefice intre companiei si comunitatile de interese de care aceasta este preocupata sau care ii afecteaza activitatea.

Share