In urma cu cateva zile am fost solicitata de o ziarista de la Business Magazin (un brand al Ziarului Financiar) sa exprim cateva pareri despre blogging in Romania. In buna traditie a blogger-ilor de PR de peste ocean postez si eu textul interviului (realizat prin e-mail), spre edificarea curiosilor. Articolul propriu zis va aparea in 7 septembrie, o data cu noua editie a Business Magazin, si nu ma pot opri sa spun ca reflectarea in presa a fenomenului de blogging este o confirmare a importantei pe care acesta incepe sa o aiba si la noi.

Iata interviul:

1. Cam cate blog-uri estimati ca exista in Romania?

Cele mai recente estimari ale blogurilor din Romania plaseaza numarul acestora la circa 5000. Nu se specifica daca este vorba de cate bloguri au fost create vreodata la adrese .ro, sau este vorba de blogurile asa zis active (actualizate regulat, cu informatii relevante). Un studiu interesant despre starea blogosferei romanesti poate fi gasit la adresa http://www.timsoft.ro/ejournal/analizaroblogosfera.html, unde exista si o lista de bloguri romanesti importante/interesante. O alta lista de bloguri romanesti este http://rss.mioritics.ro.

2. Care este clasificarea acestora, pe domenii de interes si dupa tipurile de infomatii pe care le ofera?

Este extrem de greu de clasificat blogurile din Romania, in primul rand pentru ca la nivel international nu exista o taxonomie unanim agreata, si pentru ca dimeniunea exacta a blogosferei din Romania nu este inca cunoscuta. Articolul scris de mine despre clasificarea blogurilor poate fi un punct de pornire pentru a intelege o clasificare cat de cat ampla a tipurilor de bloguri. El este disponibil aici.

In functie de aceasta clasificare, in Romania predomina blogurile individuale, adica cele scrise de un singur autor, lucru care reflecta tendintele la nivel global. M-as hazarda sa fac afirmatia ca majoritatea blogurilor sunt personale, adica echivalentul electronic al traditionalului jurnal, care reflecta experientele si trairile autorului, de care difera insa prin faptul ca sunt accesibile tuturor si ca accepta reactii si comentarii din partea cititorilor.

Un alt tip de bloguri care incepe sa prinda teren in Romania este blogul specializat / de expert (numit in engleza specialist blog). Acest tip de bloguri se adreseaza unui public cu aceleasi interes ca autorul, si urmaresc un anumit domeniu (de exemplu relatiile publice, sau IT-ul) in care se specializeaza/ de care se intereseaza autorul. Deocamdata, acest tip de blog se intalneste mai mult in domeniul IT, desi acum cateva zile a fost lansat si primul blog pe teme de PR, la adresa www.prwave.ro/blog. Unul dintre cele mai citite bloguri si mai longevive din Romania – @rgumente – este de asemenea un blog ce poate fi incadrat la categoria specialist.

Nu toate domeniile despre care se scrie sunt legate strict de viata profesionala. In blogosfera romaneasca exista bloguri despre tango-ul argentinian, salsa, astrologie etc unele extrem de informate si experte, altele mai putin. Aceasta variatiune pe blogurile de specialist poate fi numita si bloguri tematice, si cred ca ea este in plin avant la noi.

Ceea ce este inca extrem de rar in Romania este blogul corporativ / organizational, in care o organizatie comunica despre sine sau despre unul din proiectele sale. In acest gen se incadreaza, de exemplu Doza de Responsabilitate. In ultima luna insa, unul din portalurile specializate pentru femei a lansat un asemenea blog, in care angajatele scriu despre dedesubturile activitatii lor zilnice, si exista semnale ca numarul de bloguri corporative se va multiplica.

3. Ce tip de oameni creeaza blog-uri? Si ce categorie de oameni doar citesc informatiile din blog-uri?

Pentru a va raspunde la aceasta intrebare ar fi necesara o cercetare sociologica cum nu s-a realizat inca in Romania. Cred ca ar fi si prea curand. La noi suntem inca in faza timpurie de adoptare a tehnologiei si obiceiurilor ce tin de scrierea si citirea blogurilor. Foarte multi bloggeri sunt semi-anonimi, ei scriu sub un preudonim bloguri ce dau destul de putine date despre identitatea, varsta si studiile autorului. Totusi, ca cititor de bloguri cred ca pot spune ca majoritatea bloggerilor din Romania sunt relativ tineri, intre 23 si 35 de ani. Exista si foarte multi bloggeri adolescenti, care insa sunt mai interesati de blogurile personale. Indraznesc sa afirm ca majoritatea bloggerilor cat de cat cunoscuti in Romania sunt persoane cu formare sau profesii in litere sau comunicare sau in domeniul IT si care au luat contact cu tehnologia si potentialul ei mai devreme decat altii.

Studii americane arata ca in SUA atat autorii cat si cititorii de bloguri tind sa aiba studii medii sau superioare, si venituri peste medie, si ca pentru foarte multi, blogurile sunt principala sursa de informatie.

Desigur, scrierea / citirea blogurilor si tendintele la nivel national nu au cum sa nu fie influentate de popularitatea si raspandirea Internetului, care la noi este inca redusa comparativ cu alte tari, de exemplu cele membre UE.

4. Care sunt perspectivele blog-urilor in Romania?

Cred ca blogurile vor deveni din ce in ce mai importante ca mijloc de comunicare. Deja RSS-ul si comentariile sunt populare in mass-media romaneasca si exista infrastructura pentru blogging [servicii gratuite de hosting, localizare a platformelor open source de redactare a blogurilor, servicii de agregare online (cum ar fi rss.mioritics.ro)], blogurile sunt popularizate prin mass-media si discutate in profuzime de nenumarati bloggeri, si sunt abordate ca subiect de studiu si discutie mai ales in cadrul profesilor legate de comunicare (marketing, PR, etc.) O mai mare popularitate a acestora va fi insa conditionata de raspandirea accesului la internet si de deschiderea sectorului de afaceri catre aceasta forma de comunicare, care prezinta si riscuri, din care cel mai mic ar fi spamul si cel mai mare dezvaluirea neintentionata a secretelor de afaceri.

5. Cum pot fi utilizate in domeniul afacerilor?

Principala utilizare a blogurilor in domeniul afacerilor este cred cea in domeniul comunicarii, fie ca e vorba de cea interna, fie de cea externa.

Daca ar fi sa ne luam dupa tendintele internationale, PR-ul va fi cel ce va folosi cel mai consistent blogurile pentru a interactiona cat mai personal si mai direct cu publicurile companiei, sau pentru a crea imaginea / reputatia purtatorului de cuvant al companiei, etc. Practic, cu ajutorul unui blog, o companie poate sa-si creioneze asa-zisa “fata umana”. In SUA se intalneste si utilizarea blogurilor in relatia cu consumatorul, care primeste prin intermediul acestora diverse sfaturi, idei de utilizare a produsului. Ea se intalneste des in domeniile tehnice, mai ales cele legate de informatica. O mare parte din continutul comunicat prin blogurile de relatii cu clientii sau prin cele marketing este deja inclus in alte forme in comunicarea companiei, insa prin intermediul blogului, comunicarea devine directa, imediata, se adauga o personalitate si o caldura umana celor transmise.

O alta posibila utilizare a blogurilor este in comunicarea interna cu angajatii, pentru ca acestia sa fie tot timpul la curent nu numai cu deciziile, ci si cu procesele decizionale, cu motivatiile care au dus la luarea anumitor hotarari.

Tot in interiorul organizatiilor, blogurile poti fi folosite pentru a documenta progresul anumitor proiecte de cercetare, productie, IT etc. fiind de folos in acest sens natura cronologica a blogurilor.

In fine, tot pentru sectorul de afaceri, blogurile pot fi o importanta sursa de informatii despre opiniile si nevoile consumatorului, putand de exemplu sa dea semnale timpurii despre problemele anumitor produse.

6. Credeti ca blog-urile vor deveni o alternativa la mass-media traditionala?

Si o negatie si o afirmatie in acest sens ar fi in egala masura controversata, hazardata si inexacta. Mass-media traditionala difera de bloguri pentru ca se afla in cautarea obiectivitatii. Blogurile sunt subiective prin insasi natura lor, si nu cred ca informatia subiectiva va substitui vreodata informatia obiectiva, sau ii va fi preferata. Blogurile au devenit in alte parti, si vor deveni cu siguranta si la noi un supliment la mass-media traditionala. Imi imaginez cu placere cum peste 10 ani voi citi cronica obiectiva a unui festival muzical, cu numar de participanti, VIP-uri, ordinea melodiilor, declaratiile actorilor si participantilor placut sau neplacut impresionati, iar in secunda urmatoare voi deschide blogul pentru a citi cronologia personala, impanata de critici la adresa sonorizarii a unui participant care a stat in garderoba pe tot parcursul evenimentului, precum si cea extatica a unei tinere incantata de solist pentru ca din toate trei sa-mi formez o parere mult mai bogata si mai completa asupra acelui eveniment.

De asemenea, blogurile vor deveni un interlocutor pentru mass-media, care va cauta in bloguri subiecte si reflectii ale subiectelor tratate. Pentru multe subiecte, blogurile vor oferi cea de-a doua fata a medaliei, coroborand sau infirmand informatii. Ceea ce cred ca se va intampla, pentru ca vad fenomenul in alte tari, este ca datorita bloggerilor, o serie de evenimente vor fi mult mai bine documentate. Bloggerii sunt obisnuiti sa documenteze ceea ce traiesc sau gandesc, prin inregistrari audio, video, prin fotografii, prin notatii de la fata locului trimise pe blog prin sms. In acest fel, experienta personala, destul de laborios de recoltat de catre jurnalist, devine publica, citibila si mai ales citabila, astfel incat publicul va fi mai bine informat.

7. Ce v-a determinat sa creati blog.osf.ro? Ce beneficii va aduce acest blog?

“Doza de responsabilitate“, blogul pe care il realizeaza Fundatia pentru o Societate Deschisa, a fost creat pentru ca dorim sa popularizam ideea de responsabilitate sociala a companiilor. Ni s-a parut ca o asemenea idee, foarte discutata pe plan international, poate fi promovata excelent printr-un blog pentru ca acestea din urma permit acumularea informatiei foarte simplu pe masura ce ea este generata. Responsabilitatea sociala e un domeniu dinamic, teoriile, opiniile, resursele in domeniu apar intr-un ritm accelerat. Un site traditional sau un portal nu ar permite cu tot atata usurinta adunarea, categorizarea si cautarea acestor informatii. Ca in orice domeniu, multe idei se invechesc, nu merita aruncate, dar este si dificil sa le pastrezi intr-o structura ramificata cum e cea a unui site. In blog, ce este nou e la suprafata, ce este vechi este usor accesibil, iar cronologia adoptarii / discutarii unei idei este extrem de vizibila. Principalul beneficiu acesta este, ca ne putem comunica eficient ideile pentru a ne atinge scopurile. Tangential, blogul aduce mai multi vizitatori la site-ul FSD, si deci expune mai multe persoane la mesajul Fundatiei.

Share