free download 78 travel guides written by experts

Vanzarile globale de gustari ating $374 miliarde anual

Alimentele ce inlocuiesc mesele cunosc o crestere puternica; Absenta Ingredientelor din Gustari este Mai Importanta decat Adaugarea Acestora

Consumatorii au cheltuit pe gustari $374 miliarde1, la nivel global, intre 2013 si 2014, cu o crestere de 2% fata de la anul anterior, potrivit unui nou raport global publicat de catre Nielsen. In timp ce din Europa ($167 miliarde) si America de Nord ($124 miliarde) provine cea mai mare parte a vanzarilor de gustari la nivel mondial, vanzarile anuale de gustari cresc mai rapid in regiunile in curs de dezvoltare. Zonele Asia-Pacific ($46 miliarde) si America Latina ($30 miliarde) au cunoscut cresteri de 4%, respectiv 9%, in timp ce vanzarile in Orientul Mijlociu/Africa ($7 miliarde) au crecut cu 5%.

“Peisajul competitiv al industriei gustarilor este unul salbatic”, a declarat Susan Dunn, vice-presedinte executiv, Global Professional Services, Nielsen. “Cererea este determinata in principal de gust si considerentele legate de sanatate, iar consumatorii par a nu fi dispusi sa faca un compromis pentru niciunul din cele doua aspecte. Echilibrul corect este, in cele din urma, decis de catre consumator in punctul de achizitie. Intelegerea motivelor ce stau la baza achizitiei ofera previziunea necesara pentru a livra produsul potrivit catre consumatorul potrivit la momentul potrivit.”

Studiul Global Nielsen cu privire la Gustari a reunit opiniile a peste 30,000 de respondenti cu acces la Internet din 60 de tari pentru a identifica ce gustari se bucura de cea mai mare popularitate la nivel global si ce atribute de gust, sanatate si textura reprezinta cele mai importante criterii de selectie.

Oportunitatea unei Gustari

Categoria dulciurilor – care include dulciuri cu zahar, precum ciocolata, bomboane si guma – are cel mai mare aport la vanzarile categoriei generale a gustarilor in Europa ($46.5 mld.) si Orientul Mijlociu/Africa ($1.9 mld.). Gustarile sarate contribuie cu mai mult de o cincime din vanzari in America de Nord ($27.7 mld.), gustarile refrigerate cuprind aproape o treime din gustari in Asia-Pacific ($13.7 mld.), iar fursecurile si prajiturile alcatuiesc mai mult de un sfert din totalul vanzarilor de gustari in America Latina ($8.6 mld.).

Care sunt categoriile de gustari cu cea mai rapida crestere? Potrivit informatiilor Nielsen despre vanzarile din retail, vanzarile unor gustari precum biscuiti, prajituri de orez si chipsuri au crescut cu 21% in ultimul an in America Latina. Aperitivele din carne, ce includ pastrama si carnea uscata, au crescut cu 25% in Orientul Mijlociu/ Africa si cu 15% in America de Nord. Gustarile refrigerate, cum ar fi iaurtul, gustarile pe baza de branza si budinca au crescut cu 6.4% in Asia-Pacific, in timp ce sosurile si produsele tartinabile, ce includ sosurile salsa si humus-ul, au crescut cu 6.8% in Europa.

“Gustarile fara zahar, pe acelasi plan cu gustarile ce inlocuiesc masa, prezinta o crestere puternica, ceea ce indica o schimbare in mentalitatea consumatorului, aratand o concentrare mai mare pe sanatate”, a declarat Dunn. “In timp ce fursecurile conventionale, prajiturile si categoriile de dulciuri reprezinta, in continuare, cea mai mare parte a vanzarilor de gustari, mai multa inovatie este necesara in ceea ce priveste gustarile sanatoase si spatiul alimentelor transportabile pentru adaptarea la aceasta dinamica schimbatoare.”

Mai mult de trei sferturi dintre respondentii la nivel global (76%) consuma des gustari pentru a-si satisface foamea intre mese sau pentru a satisface o pofta, iar 45% dintre respondentii la nivel global consuma gustari ca o alternativa la masa – 52% la micul dejun, 43% la pranz si 40% la cina.

“Exista o perceptie conform careia gustarile sunt destinate mai mult pentru intervalul dintre mese decat pentru a inlocui masa propriu-zisa,” a declarat Dunn. “Dar stilurile de viata aglomerate si permanent in miscare deseori impun nevoia de mese rapide, astfel ca multi aleg optiuni de tip fast food, ce pot fi bogate in calorii si pot avea beneficii reduse pentru sanatate. Exista o oportunitate importanta inca neexploatata de a castiga cota pe o piata alternativa a gustarilor hranitoare, usor de transportat si de consumat pe care producatorii ar putea sa o exploateze“.

Fructele Proaspete si Ciocolata sunt Favorite

Conform sondajului Nielsen, respondentii la nivel global declara ca fructele proaspete (18%) reprezinta una din gustarile pe care le-ar alege inaintea tuturor celorlalte 47 de optiuni de gustari diferite, urmate de ciocolata (15%). Ambele categorii de gustari au inregistrat un scor cel putin dublu sau triplu in comparatie cu numarul mentiunilor pentru iaurt (6%), paine/sandwich-uri (6%), branza (5%), chips-uri din cartofi/tortilla chips (5%), legume (5%) si inghetata (4%). Totusi, asa cum sugereaza procentele scazute, preferintele consumatorilor variaza foarte mult atunci cand vine vorba de alegerea optiunii favorite.

Pe parcursul unei perioade de 30 de zile, cu toate acestea, respondentii la nivel global declara ca au consumat o varietate mare de gustari, inclusiv ciocolata (64%), fructe proaspete (62%), legume (52%), fursecuri/biscuiti (51%), paine/sandwich-uri (50%) si iaurt (50%). Cel putin 4 din 10 respondenti consuma branza (46%), chips-uri din cartofi/ tortilla chips (44%) si nuci/seminte (41%). O treime au mestecat guma (33%) si au consumat inghetata (33%), in timp ce aproximativ un sfert au mancat popcorn (29%), crackers/paine crocanta/pesmet (28%) si cereale (27%). Gustari mai moi precum galuste (26%) si taitei instant (26%) au fost, de asemenea, populare, un sfert dintre respondentii globali mentionandu-le.

In Romania situatia se prezinta diferit fata de media europeana, specificul alimentar al tarii noastre putand fi observat in consumul ridicat de legume (67% RO vs 49% EU), iaurt (66% RO vs. 54% EU), seminte/nuci (46% RO vs. 34% EU), Covrigei (41% RO vs. 12% EU), dar si in consum scazut pentru anumite alimente: chipsuri (26% RO vs. 38% EU), Fursecuri/Biscuiti (23% RO vs. 45%EU).

Printre cel mai des mentionate motive de consum ale gustarilor din partea respondentilor romani in ultimele 30 de zile au fost nutritia (57% ), pofta (35%), nevoia de energie (33%) si imbunatatirea starii de spirit.

Preferintele de gustari sunt considerabil diferite in jurul lumii. Depasing media globala, procente mari de respondenti consuma legume in regiunea Asia-Pacific (57%), branza in Europa (58%), inghetata in America Latina (63%) si chips-uri de cartofi/tortilla chips in America de Nord (63%).

“In dihotomia gustarilor, consumatorii isi doresc sanatate, dar cu toate acestea, optiunile permisive sunt inca puternice”, a declarat Dunn. “O mai buna intelegere a cererii consumatorului si a nevoilor declarate ce determina preferintele profilului demographic vor ajuta producatorii sa isi adapteze portofoliul unui echilibru potrivit intre răsfăț și sănătate. Astfel, le vor creste sansele de success in acest peisaj ultra-competitiv.”

Gustari bazate pe constiinta

Studiul Nielsen indica faptul ca mai multi respondent din intreaga lume se preocupa mai degraba de absenta unor ingredient decat de adaugarea acestora. “Consumatorii doresc ca gustarile sa ramana elemente de baza”, a declarat Dunn.

Gustarile cu ingrediente naturale sunt considerate ca fiind foarte importante de catre 45% dintre respondentii la nivel global si moderat – importante de catre 32% – cele mai ridicate procentaje din 20 de atribute legate de sanatate incluse in studiu. Absenta colorantilor artificiali (44%), a organismelor modificate genetic (43%) si a aromelor artificiale (42%) a fost evaluata, de asemenea, ca fiind foarte importanta. Gustarile fara cafeina (23%) si fara gluten (19%) sunt foarte importante pentru un sfert, respectiv o cincime dintre respondentii la nivel global.

„Mai putin” inseamna „mai mult” pentru o treime dintre respondentii la nivel global care considera foarte important ca gustarile sa aiba continut scazut de zahar (34%), sare (34%), grasime (32%) si calorii (30%). O treime dintre cei intervievati isi doresc gustari cu un continut scazut sau egal cu zero de carbohidrati. Pe de alta parte, aproximativ o treime cauta ingredient benefice, considerand ca fibrele (37%), proteinele (31%) si cerealele integrale (29%) sunt atribute alimentare foarte importante in gustarile pe care le consuma.

Aproape 6 din 10 repondeti romani considera foarte importanta componenta naturala a gustarilor consumate (57%) si lipsa organismelor modificate genetic (57%) si mai mult de jumatate declara ca este foarte important ca gustarile sa nu aiba arome sau culori artificiale in componenta. Prospetimea este cel mai mentionat ca fiind cel mai important atribut de catre romanii chestionati in momentul in care isi aleg gustarile (68%).

Consumatorii constienti de problemele mediului inconjurator considera ca fiind foarte important ca gustarile sa includa ingrediente obtinute in mod sustenabil (35%), sa fie organice (34%) si sa utilizeze ierburi locale (25%).

In acelasi timp, controlul portiilor este foarte important pentru mai mult de un sfert dintre respondentii la nivel global (27%).

Despre Sondajul Global Nielsen

Sondajul Global Nielsen Privind Gustarile a fost realizat in perioada 17 februarie – 7 martie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord. Acest esantion are cote bazate pe varsta si sex pentru fiecare tara in parte, fiind realizat pe utilizatorii de internet ai acestora, este reprezentativ pentru utilizatorii de internet si are o marja de eroare de ±0.6%. Acest sondaj Nielsen se bazeaza doar pe comportamentul respondentilor cu acces la internet, rata de raspandire a internetului variind in functie de tara. Sondajul Nielsen foloseste un standard minimum de raportare de 60% privind nivelul de raspandire a internetului sau minimum 10 milioane de utilizatori de internet pentru includerea in sondaj. Sondajul Global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la nivel mondial, a fost initiat in 2005.

Esantionul folosit pentru extragerea concluziilor specifice Romaniei este format din 500 de respondenti chestionati online.

1 Potrivit datelor de retail Nielsen, ajustate la inflatie.

Bucuresti, 13.10.2014
{mosloadposition user9}

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *